stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Prieskum: Miera výskytu šikany na školách sa zvýšila

11. januára 2019Monika Hossova

Podľa výsledkov SNSĽP má v súčasnosti so šikanovaním skúsenosť viac než tretina všetkých respondentov. Šikanovanie a kyberšikanovanie je rozšírené aj na školách na Slovensku, pričom miera jej výskytu sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi zvýšila. Vyplýva to z výsledkov výskumu Slovenského národného strediska pre ľudské práva (SNSĽP) Šikana a kyberšikana na školách, ktorý realizovalo v školskom roku 2017/2018. 

Z prieskumu vyplýva, že prítomnosť šikanovania v škole uviedla viac ako polovica respondentov (51,8 percenta). Najvyšší výskyt šikanovania uviedli žiaci a žiačky základných škôl (56 percenta). Len 9,5 percenta respondentov uviedlo, že na škole, ktorú navštevujú, sa šikana nikdy nevyskytla. 

S kyberšikanovaním sa žiaci na našich školách donedávna stretávali zriedkavo, no podľa výsledkov SNSĽP má v súčasnosti s týmto fenoménom skúsenosť viac než tretina respondentov. O šikanovaní v kyberpriestore už počulo 66,3 percenta žiakov a žiačok. Viac ako tretina respondentov, sa stala obeťou alebo svedkom kyberšikanovania. 

Viac ako 13 percent prípadov v tejto sfére ostáva skrytých. Podľa prieskumu vyše sedem percent žiakov uviedlo, že učitelia sa síce o šikane dozvedeli, no násilník nebol potrestaný a problémy stále pokračujú. Až 45,6 percenta respondentov nevie, aký postup pri riešení šikany škola použila. 

Výskum potvrdil výsledky iných štúdií, že výskyt tohto sociálno-patologického javu je bežný aj na Slovensku. "K pozitívnym zisteniam výskumu patrí fakt, že zatiaľ nie je možné potvrdiť výskyt tradičnej šikany a kyberšikany na našich školách v rozsahu prirovnávanom k epidémii, o akom referujú zahraničné výskumy a médiá. Hoci situácia na Slovensku nie je taká alarmujúca, ako uvádzajú mnohé západné krajiny, hlavné zistenia výskumu sú znepokojivé a nemožno ich bagatelizovať," uvádza SNSĽP. 

Výsledky výskumu upozornili na potrebu zlepšenia statusu učiteľa, ale aj na potrebu venovať systematickú pozornosť prevencii a eliminácii tohto negatívneho fenoménu. Zámerom strediska bolo zmapovať výskyt a frekvenciu rozličných foriem šikanovania a kyberšikanovania žiakov a učiteľov na školách.

Zdroj: TASR

lb

Related Articles

Minister školstva predstavil základný dokument zmien v obsahu vzdelávania

14. januára 2022Monika Hossova

Prieskum: Mladí ľudia majú nedostatky v mediálnej gramotnosti

18. februára 2019Monika Hossova

Aký je stav výučby mediálnej výchovy na českých stredných školách?

16. marca 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.