stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Príprava štandardov informačnej gramotnosti pre oblasť vzdelávania na Slovensku

8. júna 2020Monika Hossova

Informačná gramotnosť je jednou z kľúčových kompetencií 21. storočia. Je základom akademického úspechu žiakov a študentov, ale i konkurencieschopnosti na trhu práce a inkluzívnej budúcnosti mladých ľudí v podmienkach informačnej spoločnosti. Na Slovensku je mnohokrát laickou i odbornou verejnosťou nesprávne chápaná a považovaná len za schopnosť pracovať s počítačom či schopnosť využívať služby knižníc. Tieto značne redukované až extrémne mylné interpretácie sú tak ochudobnené o jej skutočnú podstatu – prácu s informáciami ako intelektuálnym obsahom.

Na potrebu intenzívnejšieho formovania kompetencií informačne gramotného jednotlivca od formulovania informačnej požiadavky, cez multizdrojové vyhľadávanie informácií, ich kritické hodnotenie a analyticko-syntetické spracovanie až po ich etické využívanie pravidelne poukazujú nedostatočné výsledky medzinárodných meraní príbuzných typov gramotností, napríklad čitateľskej. Aktuálna situácia prerušeného vyučovacieho procesu v súvislosti s opatreniami proti šíreniu ochorenia COVID-19 túto potrebu explicitne potvrdila. Vedomosti, schopnosti, zručnosti a návyky v oblasti práce s informačnými zdrojmi a informáciami sú totiž základom schopnosti takzvaného nezávislého či samostatného učenia, v angličtine označovanej termínom independent learning. Vypracovaná komplexná metodika informačného vzdelávania, vzdelávacie modely, ako aj obsahové a výkonové štandardy informačnej gramotnosti zohľadňujúce potreby a možnosti súčasnej doby, však na Slovensku absentujú.

Túto významnú rezervu reflektuje nový projekt spolupráce Slovenskej pedagogickej knižnice so Štátnym pedagogickým ústavom, na ktorom participujú aj odborníci z Katedry knižničnej a informačnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Analýza existujúcich zahraničných modelov, rámcov a štandardov informačnej gramotnosti, ktoré sú fundamentálnym nástrojom pre informačnú výchovu a vzdelávanie, má vyústiť do tvorby a vývoja vlastných vzdelávacích prostriedkov v danej oblasti. Výstupom spolupráce tak budú – po vzore USA, Veľkej Británie či Austrálie alebo Nového Zélandu – moderné národné štandardy informačnej gramotnosti pre oblasť predprimárneho, primárneho a sekundárneho vzdelávania v súlade so štátnymi vzdelávacími programami, doplnené o vlastný vzdelávací model a funkčnú metodiku informačnej výchovy aplikovateľnú do širokého spektra vyučovacích predmetov základných a stredných škôl na Slovensku.

 

Zdroj: TS

Related Articles

Minister školstva predstavil základný dokument zmien v obsahu vzdelávania

14. januára 2022Monika Hossova

EduMediaTest: Výsledky pilotného testovania na Slovensku

4. februára 2022Monika Hossova

Ministerstvo vnútra pokračuje v projekte webinárov o internetovej bezpečnosti a mediálnej gramotnosti pre školy

10. februára 2021Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.