stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

EduMediaTest: Výsledky pilotného testovania na Slovensku

4. februára 2022Monika Hossova

Testovanie EduMediaTestu sa realizovalo v máji 2021 a zúčastnilo sa na ňom 8 699 žiakov vo veku 14 až 18 rokov zo siedmich európskych krajín. Na Slovensku sa do testovania zapojilo 1317 žiakov zo sedemnástich škôl; najpočetnejšou skupinou boli študenti gymnázií.

Slovenské školy, ktoré sa zapojili do pilotného testovania sú: ZŠ Habovka, Cirkevná spojená škola Vranov nad Topľou, Evanjelické kolegiálne gymnázium Prešov, Evanjelické gymnázium J. Tranovského Liptovský Mikuláš, Gymnázium arm. gen. L. Svobodu Humenné, Gymnázium A. Bernoláka Námestovo, Gymnázium J. Papánka Bratislava, Gymnázium Konštantínova 2 Prešov, Gymnázium Krompachy, Gymnázium Považská Bystrica, Gymnázium Snina, Piaristická spojená škola sv. J. Kalazanského Nitra, Piaristické gymnázium F. Hanáka, Prievidza, Súkromné gymnázium pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním CENADA Bratislava, Súkromné gymnázium DSA Sabinov, Hotelová akadémia Liptovský Mikuláš, SOŠ pre žiakov s telesným postihnutím Bratislava.

Hoci hlavným cieľom testovania nebol výskum, ale vytvorenie kvalitného nástroja pre posúdenie a následné skvalitnenie mediálnych kompetencií študentov, z výsledkov testovania vznikla štúdia, ktorá ukázala, že žiaci sú kompetentní v technologických a digitálnych aspektoch, ale majú nedostatky v kritickom čítaní obsahu a v odhaľovaní falošných správ.

Najvyššie skóre dosiahli študenti v oblasti Technológie, druhé najvyššie skóre získali v oblasti Estetika, tretie v časti Postoje/hodnoty/stereotypy. Naopak najnižšie skóre dosiahli študenti v oblastiach Tvorba mediálnych produktov a ich šírenie, Percepcia mediálnych obsahov a Jazyk, ktoré preverujú schopnosť posúdiť účinky médií, rozlišovať medzi názorom a faktom a analyzovať správy z hľadiska významu a zmyslu.

Výsledky slovenských študentov čiastočne kopírujú celkové zistenia vyplývajúce zo štúdie, keďže najvyššie skóre dosiahli v oblastiach Technológie a Estetika. Tretie najvyššie skóre však získali v Tvorbe mediálnych produktov a ich šírení. Najnižšie skóre dosiahli v oblastiach Jazyk, Postoje a percepcie, ktoré sa zameriavajú na schopnosti kriticky pristupovať k mediálnym obsahom.

Odporúčania vyplývajúce z testovania nástroja

Výsledky testovania dokazujú, že potrebujeme posilňovať mediálne vzdelávanie na školách, nielen v oblasti digitálnych zručností, ale zamerať sa najmä na aktivity cielené na zvyšovanie úrovne kritického myslenia, vyhodnocovania a posudzovania vplyvu mediálnych obsahov či falošných správ, uvádzajú koordinátori projektu pre Slovensko, zamestnanci Kancelárie RVR Stanislav Matějka a Viktória Norisová.

Nízke skóre, ktoré študenti dosiahli v troch spomínaných oblastiach, naznačuje, že študenti dostatočne nerozumejú, ako fungujú mediálne organizácie a digitálne platformy, nevedia, že sa správy tvoria podľa určitých pravidiel a môžu obsahovať aj skrytý význam. Odporúča sa preto posilniť zručnosti študentov, vďaka ktorým dokážu lepšie identifikovať a analyzovať mediálne obsahy.

Vzhľadom na výsledky časti Tvorba mediálnych produktov a ich šírenie sa odporúča navrhnúť konkrétne programy a poskytnúť finančné prostriedky na zlepšovanie schopností žiakov vytvárať mediálne obsahy. Vhodné je posilniť spoluprácu medzi školami a médiami, aby študenti získali priamy pohľad na mediálnu produkciu a mali možnosť pochopiť produkciu mediálneho obsahu a fungovania rôznych médií.

Štúdia naznačila koreláciu medzi dosiahnutým skóre a vekom účastníkov. Čím starší žiaci, tým lepšie výsledky. Z uvedeného vyplýva, že je potrebné zaviesť, prípadne rozšíriť mediálne vzdelávanie aj pre mladšie vekové kategórie študentov.

Súčasťou online dotazníka v pilotnom testovaní boli aj sociodemografické otázky. Výsledky poukázali na koreláciu medzi vzdelanostnou úrovňou matky a úrovňou mediálnej gramotnosti žiakov. Z toho vyplýva odporúčanie podporovať celoživotné vzdelávanie v oblasti mediálnej gramotnosti, ktoré by ľuďom všetkých vekových kategórií umožnilo získať praktické príležitosti na získanie zručností potrebných na pochopenie a prácu v zložitom prostredí mediálnej komunikácie.

Metodické materiály v jednotlivých oblastiach nájdete tu.

Zdroj: RVR

Related Articles

Počet podnetov pre RVR sa v roku 2018 zvýšil

21. mája 2019Monika Hossova

Prieskum: Mladí ľudia majú nedostatky v mediálnej gramotnosti

18. februára 2019Monika Hossova

Ministerstvo vnútra pokračuje v projekte webinárov o internetovej bezpečnosti a mediálnej gramotnosti pre školy

10. februára 2021Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.