Proces zavádzania mediálnej výchovy do rumunského vzdelávacieho systému je dobrým príkladom prístupu, v rámci ktorého proaktívnu rolu zohrali zanietené mimovládne organizácie, ktorým sa témy súvisiace s rozvojom mediálnej gramotnosti podarilo presadiť aj napriek nezáujmu oficiálnych štátnych inštitúcií. Mediálnu výchovu sa teda podarilo etablovať skôr tlakom zdola, bez akejkoľvek podpory vo forme vládnych dokumentov, odporúčaní alebo príslušnej školskej legislatívy. Počiatky tohto úsilia siahajú do roku 2004, kedy sa do národných školských osnov pre stredné školy dostal samostatný voliteľný predmet tohto zamerania.
Mimovládna organizácia Active Watch
Za jeho zrodom a integráciou do vzdelávacieho systému stála mimovládna organizácia Active Watch. Organizácia, ktorá sa venuje úlohe médií v demokratickej spoločnosti a mediálnej výchove, pripravila v roku 2007 pre študentov aj samostatnú učebnicu, ako i rôzne podporné a metodické materiály pre pedagógov. V nasledujúcich rokoch boli integrované doplnkové moduly mediálnej výchovy tiež do osnov občianskej náuky (napr. 2007, Social Studies, 12. ročník) a materinského jazyka. Asociácia Active Watch taktiež organizuje semináre pre učiteľov, počas ktorých prezentuje rôzne spôsoby integrácie tém mediálnej výchovy do vyučovacieho procesu. Realizovali zároveň niekoľko výskumných projektov a aktivity na propagáciu mediálnej výchovy v radoch rôznych cieľových skupín.[1]
Séria úspešných aktivít a snaženia
Séria úspešných aktivít a evidentná snaha o rozvoj mediálnej gramotnosti rumunských študentov a učiteľov priniesli svoje ovocie. Ministerstvo školstva v roku 2013 schválilo nové postgraduálne vzdelávacie kurzy s názvom MediaSIS, ktoré sú určené učiteľom, ktorí majú záujem zvýšiť si svoju mediálnu a digitálnu gramotnosť. Do štátnych vzdelávacích programov boli tiež zaradené tematické celky zamerané na občiansku participáciu a kritické myslenie vo vzťahu k médiám a mediálnym obsahom. Zaradené boli vo forme niekoľkých modulov začlenených do občianskeho vzdelávania v rámci nižšieho a vyššieho stredoškolského vzdelávania a zároveň ako samostatná voliteľná zložka v rámci stredoškolskej úrovne.[2]
Ministerstvo školstva prejavilo záujem o podpísanie partnerských vzťahov s ďalšími subjektmi a sociálnymi aktérmi, ktorí poskytujú mediálne vzdelávanie v rôznych formách. V minulosti podpísalo inštitucionálne partnerstvá za účelom šírenia neformálneho mediálneho vzdelávania a jeho podporných materiálov. Súčasťou týchto partnerstiev je aj asociácia ActiveWatch, ako aj ďalšie subjekty. Začiatkom roka 2011 rezort školstva napríklad podpísal trojročnú dohodu o partnerstve s organizáciou Save the Children Romania, ktorej cieľom je podporovať zodpovedné a bezpečné používanie internetu a mobilných telefónov.[3] Následne sa ministerstvo školstva zapojilo do rôznych akcií a udalostí venovaných filmovej gramotnosti.
Rôznorodé formy a iniciatívy
Mimoškolský systém mediálneho vzdelávania disponuje rôznorodejšími formami a iniciatívami. Mediálna gramotnosť so zameraním na občiansku participáciu a kritické myslenie, filmovú gramotnosť, bezpečnejší internet či informačno-komunikačné zručnosti je podporovaná a rozvíjaná rôznymi mimovládnymi organizáciami, asociáciami filmových festivalov a vzdelávacími centrami pre rôzne cieľové skupiny – deti, rodičov, tínedžerov, dôchodcov či pre ľudí žijúcich v sociálne znevýhodnených podmienkach.
Napriek tomu, že mediálne vzdelávanie je už zahrnuté v kurikulárnych dokumentoch a organizuje sa i viacero podporných aktivít, naráža rozvoj mediálnej gramotnosti na niekoľko praktických problémov. Tie súvisia najmä s tým, že veľká časť učiteľov stále trpí nedostatkom sebadôvery a necíti dostatočnú spôsobilosť vyučovať témy súvisiace s médiami. V niektorých školách preto cítiť skôr formálny, nie zaangažovaný prístup k problematike. Aktívnejší záujem propagovať a rozvíjať mediálnu gramotnosť zostáva na pleciach pedagógov, ktorých táto téma zaujíma, ako aj na lektoroch a dobrovoľníkoch v mimovládnych organizáciách, ktorí sa podieľajú na realizácii vzdelávacích programov, často v rámci zapojenia do rôznych medzinárodných projektov a partnerstiev.
Mediálnu výchovu často redukujú
Problém je tiež s častým nepochopením poslania a zamerania mediálnej výchovy u mnohých učiteľov a ďalších zainteresovaných osôb. Mediálnu výchovu často redukujú iba na oblasť rizík internetovej komunikácie, prípadne sa zamieňa s využívaním didaktických mediálnych technológií (napr. dataprojektor, interaktívna tabuľa a pod.) vo vyučovacom procese.
V Rumunsku neexistuje samostatný študijný program venovaný mediálnej výchove. Na niektorých vysokých školách však majú študenti možnosť absolvovať samostatný predmet tohto zamerania. Ide o Fakultu psychologických a pedagogických vied na univerzite v meste Cluj, kde je mediálna výchova zaradená v bakalárskom aj magisterskom stupni.[4] Podobný kurz sa vyučuje aj v rámci magisterského štúdia na univerzite v Bukurešti, kde je súčasťou študijného programu Inovatívne vyučovacie stratégie.[5]
Podľa pripravovaných zmien v školskej legislatíve by od akademického roku 2014/2015 malo dôjsť k výraznej zmene v príprave budúcich učiteľov. Jednotlivé pedagogické fakulty by mali do svojich študijných plánov zaradiť základy mediálnej výchovy.[6]
Projekty mimovládnych organizácií
Ako sme už spomenuli, iniciačná i implementačná funkcia týkajúca sa mediálneho vzdelávania v Rumunsku zostáva stále do veľkej miery v pôsobnosti rôznych organizácií občianskej spoločnosti. Patrí k nim napríklad organizácia Save the Children Romania, ktorá realizuje celoštátne kampane zamerané na zodpovednú a bezpečnú internetovú a mobilnú komunikáciu. Ich hlavnými i cieľovými skupinami sú deti, mladí ľudia, rodičia a učitelia, ktorí získajú rôzne štruktúrované balíky informačných zdrojov o tejto problematike.[7]
Jednou z najvýznamnejších rumunských organizácií venujúcich sa mediálnej výchovy je Active Watch, ktorá sa orientuje na vzdelávacie i výskumné aktivity, produkciu vzdelávacích materiálov pre učiteľov a študentov, ako aj presadzovanie agendy týkajúcej sa mediálneho vzdelania v rámci tvorcov verejných politík. V rámci partnerskej spolupráce participoval Active Watch na viacerých medzinárodných projektoch týkajúcich sa mediálnej výchovy a rozvoja mediálnej gramotnosti (bližšie informácie v tabuľke).[8]
Tabuľka: Projekty organizácie ActiveWatch zamerané na mediálnu výchovu v Rumunsku
Názov projektu | Obdobie realizácie | Stručný popis projektu |
MEDEAnet | 2012 – 2014 | Európsky sieťový projekt pre mediálne vzdelávanie – výskum médií a vzdelávania v Rumunsku, semináre a webináre, networking.
|
Media4Me | 2011 – 2012 | Európsky projekt pre medzikultúrny dialóg s využitím médií.
|
SHARP | 2009 – 2012 | Európsky projekt zameraný na zvýšenie participácie v celoživotnom vzdelávaní ľudí v rôznom veku, bez ohľadu na ich sociálno-ekonomickú situáciu. |
OnAir | 2008 – 2010 | Európsky projekt zameraný na mediálnu výchovu a využívanie moderných mediálnych technológií učiteľmi a žiakmi na stredných školách. |
Sme mediálne gramotní? | 2007 – 2008 | Výskumný projekt zameraný na hodnotenie úrovne mediálnej gramotnosti v Rumunsku. |
Zvyšovaniu mediálnej gramotnosti svojich členov sa venuje aj organizácia Centrum nezávislého novinárstva (Centrul pentru Jurnalism Independent). Tá sa okrem iných aktivít venuje aj realizácii vzdelávacích kurzov pre novinárov z praxe, študentov, učiteľov a ďalšie cieľové skupiny.[9]
[1] Active Watch [online]. [2014-08-11]. Dostupné na: <http://www.activewatch.ro/en/home/>.
[2] Mediasis Online Course [online]. [2014-08-11]. Dostupné na: <http://www.activewatch.ro/en/media-education/mediasis-online-course/>.
[3] Salvati Copiii – Save the Children Romania [online]. [2014-08-11]. Dostupné na: <http://www.salvaticopiii.ro/>.
[4] Bun venit la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei [online]. [2014-08-11]. Dostupné na: <http://psiedu.ubbcluj.ro/>.
[5] Department of Educational Sciences [online]. [2014-08-11]. Dostupné na: <http://fpse.unibuc.ro/en/departments/department-of-educational-sciences>.
[6] VOS, I. et al.: Charting Media and Learning in Europe 2012. Brussels : Medeanet, 2013. 136 s.
[7] VOS, I. et al.: Charting Media and Learning in Europe 2012. Brussels : Medeanet, 2013. 136 s.
[8] STANILA, C. – FOTIADE, N.: Media and Information Literacy Policies in Romania. In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 20 s. [cit. 2014-10-10]. Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/ROMANIA_2014.pdf>.
[9] Centrul pentru Jurnalism Independent [online]. [2014-08-11]. Dostupné na: <http://www.cji.ro/>.