stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Súčasťou reformy školstva má byť aj väčší priestor pre mediálnu výchovu

25. júna 2017viktoria.kolcako

Na potrebu posilnenia mediálnej výchovy v školách upozornil prezident SR Andrej Kiska v Správe o stave republiky. Rezort školstva na výzvu prezidenta reagoval vyjadrením, že súčasťou pripravovaného reformného dokumentu Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania je aj snaha vytvoriť vo vzdelávacích programoch väčší časový priestor na prierezové témy. Medzi tieto prierezové témy patrí aj mediálna výchova. 

V súčasnosti môžu školy mediálnu výchovu do vyučovania zaraďovať niekoľkými spôsobmi. V rámci disponibilných hodín môže škola dokonca zriadiť samostatný voliteľný predmet mediálna výchova. Okrem toho sa za zaradenie mediálnej výchovy do vyučovania považujú aj rôzne kurzy, semináre či školské aktivity, ako napríklad tvorba školského časopisu. Najčastejšie využívaným spôsobom zaradenia mediálnej výchovy do školského vzdelávacieho programu je však mediálna výchova ako prierezová téma vo viacerých vzdelávacích oblastiach. 

Podľa Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky je cieľom mediálnej výchovy ako prierezovej témy snaha viesť žiakov k lepšiemu poznaniu a pochopeniu mediálneho sveta a nadobudnutie žiackych schopností a zručností s týmito médiami narábať. Dôležitou súčasťou je aj kritické posudzovanie a analýza mediálnych obsahov a šírených informácií. Ako uviedol prezident SR Andrej Kiska v Správe o stave republiky, práve mladí ľudia sú najzraniteľnejšou skupinou obyvateľstva, ktorá sa stáva terčom extrémistov. Tento fakt vedie k nutnosti posilnenia mediálnej výchovy v slovenských školách s cieľom eliminovať riziká a formovať uvedomelých občanov, ktorí sú schopní overiť si informácie a vyhodnotiť ich relevantnosť a dôveryhodnosť. 

S uvedeným súvisí aj potreba kontinuálneho vzdelávania učiteľov, ktorí mediálnu výchovu vyučujú. Podľa slov ministerstva majú učitelia k dispozícií viacero vzdelávacích programov Metodicko-pedagogického centra. Zvyšovanie kompetencií samostných učiteľov môže viesť k zvýšeniu kvality školského vzdelávania v tejto oblasti.

Zdroj: SITA, Učiteľské noviny, Foto: MŠVVaŠ, prezident.sk

Related Articles

Študenti napísali knihu mediálnych rozprávok

25. marca 2015viktoria.kolcako

Študenti AMES vytvárajú učebnice a pracovné zošity z mediálnej výchovy

12. júna 2017viktoria.kolcako

NEMECKO

28. januára 2016norbert.vrabec


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.