stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Vedú tínedžeri tajný sociálny život?

19. júna 2017viktoria.kolcako

Harvadská univerzita nedávno zrušila prijatie niekoľkých študentov pre ich nevhodné správanie na sociálnych sieťach. Nádejní študenti na svojich profiloch zdieľali nevhodné a posmešné príspevky k témam holokaustu, menšinám, sexuálnemu zneužívaniu detí či násiliu. Táto udalosť otvorila diskusiu o vplyve sociálnych sietí na  skutočný život mladých ľudí. 

Podľa The New York Times, trávia tínedžeri v online prostredí približne 9 hodín denne. Mnohí z nich si uvedomujú možný negatívny dopad zdieľaných a publikovaných príspevkov na ich skutočný život, a preto sa snažia chrániť – napr. vytváraním si pseudonymov či používaním skrátených a upravených verzií vlastných mien. Často sa tiež stáva, že mladí majú dva profily na rovnakej sociálnej sieti, pričom jeden je určený širšej skupine sledovateľov a druhý je súkromný, určený len pre úzky okruh priateľov. Takýmto spôsobom si súčasní tínedžeri zabezpečujú určitú anonymitu a možnosť zdieľať a publikovať veci, ktoré naozaj chcú, no verejnosť, škola či zamestnávateľ by ich mohli "odsúdiť". Vedú tak akýsi tajný sociálny život.

Podľa výskumu Kalifornskej univerzity sa mladí často správajú neopatrne, a to najmä z dôvodu vidiny akejsi prestíže a množstva "lajkov". Podľa výskumu tejto univerzity, až 86 % detí uvádza, že rady o správaní sa v online prostredí dostávajú predovšetkým od rodičov. Na druhej strane však až 30 % detí tvrdí, že rodičia o ich aktivitách na sociálnych sieťach a na internete nevedia takmer nič.

V týchto prípadoch je nevyhnutné zdôrazniť potrebu rodičovskej mediácie a mediálnej výchovy už od ranného veku. Stále jasnejšie sa však ukazuje, že takéto vedenie detí je potrebné aj neskôr, u tínedžerov. Tak ako je správna socializácia potrebná v skutočnom svete, tak je nevyhnutná aj v online prostredí. 

Zdroj: nytimes.sk, Foto: Flickr-seo ninjax

Related Articles

SLOVINSKO

1. februára 2016norbert.vrabec

LOTYŠSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Dana Petranová: Učiteľ nesmie byť v mediálnej výchove autoritatívny

26. augusta 2016viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.