Začiatkom februára sa v Bruseli konalo zasadnutie expertnej komisie pre mediálnu gramotnosť pri Európskej komisii, na ktorom sa prezentovali výsledky úrovne mediálnej výchovy vo formálnom vzdelávaní v jednotlivých členských štátoch Európskej únie. I vďaka nášmu centru mediálnej gramotnosti IMEC a študijným programom so zameraním na mediálnu výchovu, sa Slovensko dostalo na ôsme miesto.
Za Slovenskú republiku sa zasadnutia zúčastnila riaditeľka odboru analýz a výskumu Metodicko-pedagogického centra Nataša Sláviková, ktorá je členkou expertnej skupiny od roku 2009. Na zasadnutí sa prerokúvali aktuálne informácie, dôležité projekty, analýzy, nové štúdie z oblasti mediálneho vzdelávania a mediálnej gramotnosti a taktiež projekt EMEDUS (European Media Literacy Education Study), ktorý mapuje úroveň mediálnej výchovy vo formálnom vzdelávaní v jednotlivých štátoch.
Výsledky analýzy mediálnej výchovy vo formálnom vzdelávaní potvrdili progres v úrovni mediálnej gramotnosti na základe indikátorov, ktoré vychádzali zo štúdie hodnotiacej kritériá úrovne mediálnej gramotnosti od roku 2005 do 2012. Slovensko sa nachádza na stupnici hodnotenia 3, čo je pomerne lepšie hodnotenie. Ešte v roku 2009 sa umiestnilo Slovensko v pilotnom testovaní úrovne mediálnej gramotnosti na 23. mieste. Dôvodom umiestnenia Slovenska na ôsmom mieste v Európe je najmä to, že máme od roku 2009 vládou schválenú Koncepciu mediálnej výchovy v kontexte celoživotného vzdelávania (mnohé štáty tento dokument nemajú), ďalším dôvodom je fakt, že mediálna výchova bola schválená v reforme vzdelávania od roku 2008 ako povinná prierezová téma, vznik Medzinárodného centra mediálnej gramotnosti na FMK UCM v Trnave, a taktiež stúpajúcu tendenciu majú aj pribúdajúce akreditované programy pre učiteľov na univerzitách aj v Metodicko-pedagogickom centre.
Štúdia poukázala na to , že takmer vo všetkých štátoch sa kladie dôraz vo väčšej či menšej miere na digitálnu gramotnosť a IKT vo všeobecnosti , ktoré tvoria samostatné predmety než na mediálnu výchovu. EMEDUS tiež zdôrazňuje :
- že je potrebné položiť väčší dôraz na ďalšie aspekty mediálnej gramotnosti a tými sú kritické porozumenie mediálnych obsahov a ich tvorba;
- význam zahrnutia mediálnej gramotnosti v učiteľských študijných programoch a podporu integrácie MIL kurikula pre učiteľov vyvinuté UNESCO;
- že v členských štátoch existuje veľa rôznych aktérov zapojených v oblasti neformálneho vzdelávania v oblasti médií a že iniciatívy mimo školy je potrebné riadne vyhodnotiť, uznáva skutočnosť, že väčšina z týchto projektov sú podporované z verejných prostriedkov;
- a zároveň poukazuje na dobrú prax Luxemburska, kde mediálna gramotnosť je už povinný predmet v učiteľských študijných programoch.
ZDROJ: IMEC informovala PhDr. Nataša Slavíková
„Tento text vznikol z podpory Agentúry na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-0754-12“.