stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Slovensko patrí ku krajinám, kde sú nenávistné prejavy na internete medzi mladými ľuďmi najrozšírenejšie

27. augusta 2024Monika Hossova

S nenávistnými a posmešnými prejavmi sa na internete vlani stretla takmer polovica (49 %) mladých Európanov. Na Slovensku to boli až dve tretiny.

Dvaja z troch Slovákov vo veku 16 až 29 rokov sa v minulom roku stretli na internete s online správami, ktoré považovali voči jednotlivcom alebo skupinám ľudí za nepriateľské, posmešné či ponižujúce.

Slovensko patrí podľa Eurostatu ku krajinám EÚ, kde sú takéto prejavy najrozšírenejšie. Vôbec najhoršie vyšlo v prieskume Estónsko, za ktorým nasledovali v tesnom závese Dánsko, Fínsko a Slovensko. Naopak, najmenej nenávistných prejavov vnímajú mladí ľudia v Bulharsku, v Rumunsku a v Chorvátsku.

Najčastejšie sa nenávistné a posmešné odkazy, ktoré si mladí Európania v internete všímajú, týkajú politických a spoločenských tém (35 %). Nasleduje sexuálna orientácia vrátane LGBTI tém a narážky na rasový a etnický pôvod.

Na Slovensku prevládajú znevažujúce odkazy s politickým charakterom (47,8 %), narážky na sexuálnu orientáciu a LGBTI menšiny (44 %), ako aj na rastu a etnicitu (38 %).

Vo všetkých troch kategóriách sú nenávistné prejavy v slovenskom online priestore rozšírenie ako je priemer EÚ.

Prejavy nenávisti, neznášanlivosti a posmechu bývajú často súčasťou kybernetickej šikany, s ktorou popri rastúcej digitalizácii stretáva čoraz viac mladých ľudí, pripomína Roman Čupka, odborník na kybernetickú bezpečnosť zo spoločnosti Istrosec.

Podľa neho sa iba 40 % obetí s takouto skúsenosťou prizná rodičom a ešte menšie percento ju nahlási učiteľom. „Dôsledky nenávistných prejavov a kyberšikany negatívne vplývajú na duševné zdravie mladých ľudí a môžu skončiť tragicky,“ dodáva.

„Rozhodujúcu rolu v boji proti nenávistným prejavom a kyberšikane musia zohrať rodičia. V prvom rade osvetou a sledovaním, ako sa deti správajú, ale nemali sa taktiež zdráhať využiť nástroje na monitoring digitálnych zariadení,“ hovorí.

R. Čupka taktiež verí, že v budúcnosti by mohli pomôcť identifikovať kyberšikanu aj pokročilé technológie na báze umelej inteligencie. „Napríklad by mohli automaticky generovať upozornenia na urážlivé či inak nevhodné odkazy a dať tak autorom príležitosť obsah správ pred odoslaním prehodnotiť, alebo na strane príjemcu ich naopak efektívne blokovať na základe vyhodnotenia kontextu celkovej správy,“ dodáva.

Zdroj textu a obrázkov: TS_EurostatStiahnuť


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.