stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Acknowledgement of the goals and activities of the IMEC
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/9/f/9fd5c483-d723-4e1a-a2d0-4ed8a7af7d31/medialnavychova.sk/web/wp-content/themes/Zephyr/framework/templates/blog/single-post.php on line 56

Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách

14. júla 2012viktoria.kolcako

IMEC -Centrum mediálnej gramotnosti, ktoré pôsobí pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave zrealizovalo v priebehu roku 2012 výskum stavu mediálnej výchovy na stredných školách v SR. Výskum, ktorý mapoval situáciu na  631 stredných školách vo všetkých krajoch Slovenska, mal deskriptívny charakter a jeho cieľom bola diagnostika súčasného stavu.

Z výsledkov vyplýva, že stredné školy síce podľa platnej záväznej pedagogickej dokumentácie majú povinne začleniť mediálnu výchovu do obsahu vzdelávania, robia tak však v nedostatočnej miere. Zistený stav tak ako bol výsledkom empirického skúmania problému je ako sa nazdávame dôsledkom:

  • nedostatočnej úrovne vzdelanosti učiteľov z mediálnej výchovy. Dosiahnuté výsledky ukazujú, že celkovo len malé percento škôl 10 % uviedlo, že ich učitelia absolvovali nejakú formu vzdelávania. Len zástupcovia nízkeho počtu škôl uviedli i rozsah vzdelávacej formy, resp. inštitúciu v rámci ktorej vzdelávanie absolvovali. Na 7. školách uviedli učitelia vzdelávanie v rozsahu do 10 hodín, na 8. školách od 10 – 50 hodín, na 4. školách od 51 – 100 hodín a na 11. nad 100 hodín. Zo vzdelávacích inštitúcií, kde učitelia absolvovali vzdelávanie to bola najmä FMK UCM v Trnave a Metodicko-pedagogické centrá v rámci vyššie uvedených vzdelávacích programov. Z čoho vyplýva slabé povedomie učiteľov o podstate mediálnej výchovy a jej učebných cieľoch (z odpovedí učiteľov vzťahujúcich sa k témam, ktoré preberajú so žiakmi v rámci mediálnej výchovy vyplýva, že mnohí si zamieňajú mediálnu výchovu (kedy sa médiá stávajú predmetom a obsahom výučby) s tzv. mediálnou didaktikou, kde sa média stávajú prostriedkom výučby,
  • nedostatku didaktických materiálov z problematiky, ktoré by boli pre učiteľov pomôckou v začlenení problematiky do výučby,
  • slabej propagácie významu začlenenia mediálnej výchovy ako edukačnej témy do obsahu vzdelávania, s čím súvisí nezáujmu učiteľov o danú problematiku.

Na základe zistených výsledkov výskumný tím z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave predložil návrhy a odporúčania, ktoré by mali podnietiť a zefektívniť rozvoj školskej mediálnej výchovy. Návrhy a odporúčania sú rozdelené rozdelené do troch ťažiskových oblastí:

Oblasť výskumu:

  • realizovať výskumy zamerané výlučne na analýzu obsahovej stránky výučby mediálnej výchovy na školách, aby bolo možné zistiť mieru skutočných znalostí učiteľov o podstate, cieľoch a témach mediálnej výchovy (resp. zistiť do akej miery odlišujú mediálnou výchovu od tzv. mediálnej didaktiky),
  • navrhovať a riešiť ďalšie druhy výskumných projektov v predmetnej oblasti; v našom prípade sa jednalo o orientačný výskum, ktorého cieľom bolo opísať stav foriem zavádzania mediálnej výchovy na stredných školách; to má predstavovať východisko pre riešenie náročnejších výskumných problémov zameraných na zistenie príčin daného stavu, problémov, ktoré súvisia s výučbou mediálnej výchovy na školách, výskumných problémov zameraných na zistenie kvality a efektivity výučby mediálnej výchovy na školách (kvalitatívny rozbor
  • na krátkodobé i kontinuálne formy vzdelávania a orientovať ich na jednotlivé formy výučby mediálnej výchovy na školách; vzdelávacie inštitúcie ponúkajúce odbornú prípravu učiteľov z predmetnej oblasti by mali realizovať vzdelávacie programy pre učiteľov „šité na mieru“ škôl, ktoré by vychádzali z konkrétnych potrieb škôl v predmetnej oblasti,
  • cieľovej a obsahovej a didaktickej zložky výučby mediálnej výchovy, testovanie a evalváciu kvality výstupov výučby (v podobe dosiahnutých učebných výsledkov žiakov – miery a kvality nadobudnutých vedomostí, schopností z parciálnych problémových okruhov mediálnej výchovy) a vzájomné porovnávanie u žiakov rôznych škôl.

Oblasť odbornej prípravy učiteľov:

  • zvýšiť ponuku kvalitného vzdelávania pre pedagógov považujeme za ťažiskovú aktivitu z hľadiska efektívnej realizácie mediálnej výchovy na školách; je potrebné sa pritom zamerať vytvoriť kvalitné didaktické materiály ako podporné prostriedky v rámci systému odbornej prípravy učiteľov, ktoré by ponúkali metodické námety na realizáciu rôznych foriem mediálnej výchovy v rámci jej výučby na školách (špeciálne pre oblasť projektových foriem vzdelávania, ktoré sa na školách v nezanedbateľnej miere využívajú) takéto pomôcky v súčasnosti absentujú,
  • zabezpečiť systém poradenstva a konzultantstva pre pedagógov z mediálnej výchovy, čo predstavuje výzvu pre špecializované inštitúcie v danej oblasti, predovšetkým IMEC, v ktorého kompetencii ako jedinej inštitúcii na Slovensku je plniť aj túto úlohu podobne ako aj zabezpečovať nasledujúcu oblasť z mediálnej výchovy.

Oblasť osvety a propagácie:

  • zvýšiť osvetu a propagáciu problematiky mediálnej výchovy medzi učiteľmi, ale i v širšom povedomí u verejnosti, zamerať sa na zdôvodnenie významu začlenenia mediálnej výchovy ako povinnej zložky obsahu vzdelávania, aby sa zvýšila motivácia učiteľov vyučovať daný obsah či už ako samostatnú alebo integrovanú zložku výučby a predišlo sa len formálnemu „realizovaniu“ mediálnej výchovy na školách.

PhDr. Viera Kačinová, PhD. a Mgr. Viktória Kolčáková

IMEC – Centrum mediálnej gramotnosti

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave

Celé znenie záverečnej správy výskumu: SÚČASNÝ STAV ZAČLENENIA MEDIÁLNEJ VÝCHOVY DO OBSAHU VZDELÁVANIA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH NA SLOVENSKU

V rámci kontroly a prehodnotenia spracovaných údajov sme dospeli v niektorých prípadoch k rozdielnym výsledkom ako boli publikované v príspevku: KAČINOVÁ, V. – KOLČÁKOVÁ, V.: Spôsoby začlenenia mediálnej výchovy do obsahu školského vzdelávania na slovenských stredných školách. In: Mediálna výchova a kultúrna identita – Megatrendy & médiá 2012. Trnava : FMK UCM, 2012, 978 – 80- 8105-393-1- s. 70 – 92 a zverejnené na tejto webovskej stránke. Rozdiely nastali v dôsledku nepresného zápisu a vyhodnotenia dát. Bližšie informácie sa nachádzajú vo výskumnej správe. Za publikované rozdielne výsledky sa ospravedlňujeme! PhDr. Viera Kačinová, Mgr. Viktória Kolčáková.

 

Related Articles

LOTYŠSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Učíme sa spoločne o médiách: nová publikácia z mediálnej výchovy pre MŠ a I. stupeň ZŠ

8. decembra 2015viktoria.kolcako

13.ročník konferencie Marketing Identity sa niesol v duchu témy Značky, ktoré milujeme

14. novembra 2016viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.