stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách

14. júla 2012viktoria.kolcako

IMEC -Centrum mediálnej gramotnosti, ktoré pôsobí pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave zrealizovalo v priebehu roku 2012 výskum stavu mediálnej výchovy na stredných školách v SR. Výskum, ktorý mapoval situáciu na  631 stredných školách vo všetkých krajoch Slovenska, mal deskriptívny charakter a jeho cieľom bola diagnostika súčasného stavu.

Z výsledkov vyplýva, že stredné školy síce podľa platnej záväznej pedagogickej dokumentácie majú povinne začleniť mediálnu výchovu do obsahu vzdelávania, robia tak však v nedostatočnej miere. Zistený stav tak ako bol výsledkom empirického skúmania problému je ako sa nazdávame dôsledkom:

  • nedostatočnej úrovne vzdelanosti učiteľov z mediálnej výchovy. Dosiahnuté výsledky ukazujú, že celkovo len malé percento škôl 10 % uviedlo, že ich učitelia absolvovali nejakú formu vzdelávania. Len zástupcovia nízkeho počtu škôl uviedli i rozsah vzdelávacej formy, resp. inštitúciu v rámci ktorej vzdelávanie absolvovali. Na 7. školách uviedli učitelia vzdelávanie v rozsahu do 10 hodín, na 8. školách od 10 – 50 hodín, na 4. školách od 51 – 100 hodín a na 11. nad 100 hodín. Zo vzdelávacích inštitúcií, kde učitelia absolvovali vzdelávanie to bola najmä FMK UCM v Trnave a Metodicko-pedagogické centrá v rámci vyššie uvedených vzdelávacích programov. Z čoho vyplýva slabé povedomie učiteľov o podstate mediálnej výchovy a jej učebných cieľoch (z odpovedí učiteľov vzťahujúcich sa k témam, ktoré preberajú so žiakmi v rámci mediálnej výchovy vyplýva, že mnohí si zamieňajú mediálnu výchovu (kedy sa médiá stávajú predmetom a obsahom výučby) s tzv. mediálnou didaktikou, kde sa média stávajú prostriedkom výučby,
  • nedostatku didaktických materiálov z problematiky, ktoré by boli pre učiteľov pomôckou v začlenení problematiky do výučby,
  • slabej propagácie významu začlenenia mediálnej výchovy ako edukačnej témy do obsahu vzdelávania, s čím súvisí nezáujmu učiteľov o danú problematiku.

Na základe zistených výsledkov výskumný tím z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave predložil návrhy a odporúčania, ktoré by mali podnietiť a zefektívniť rozvoj školskej mediálnej výchovy. Návrhy a odporúčania sú rozdelené rozdelené do troch ťažiskových oblastí:

Oblasť výskumu:

  • realizovať výskumy zamerané výlučne na analýzu obsahovej stránky výučby mediálnej výchovy na školách, aby bolo možné zistiť mieru skutočných znalostí učiteľov o podstate, cieľoch a témach mediálnej výchovy (resp. zistiť do akej miery odlišujú mediálnou výchovu od tzv. mediálnej didaktiky),
  • navrhovať a riešiť ďalšie druhy výskumných projektov v predmetnej oblasti; v našom prípade sa jednalo o orientačný výskum, ktorého cieľom bolo opísať stav foriem zavádzania mediálnej výchovy na stredných školách; to má predstavovať východisko pre riešenie náročnejších výskumných problémov zameraných na zistenie príčin daného stavu, problémov, ktoré súvisia s výučbou mediálnej výchovy na školách, výskumných problémov zameraných na zistenie kvality a efektivity výučby mediálnej výchovy na školách (kvalitatívny rozbor
  • na krátkodobé i kontinuálne formy vzdelávania a orientovať ich na jednotlivé formy výučby mediálnej výchovy na školách; vzdelávacie inštitúcie ponúkajúce odbornú prípravu učiteľov z predmetnej oblasti by mali realizovať vzdelávacie programy pre učiteľov „šité na mieru“ škôl, ktoré by vychádzali z konkrétnych potrieb škôl v predmetnej oblasti,
  • cieľovej a obsahovej a didaktickej zložky výučby mediálnej výchovy, testovanie a evalváciu kvality výstupov výučby (v podobe dosiahnutých učebných výsledkov žiakov – miery a kvality nadobudnutých vedomostí, schopností z parciálnych problémových okruhov mediálnej výchovy) a vzájomné porovnávanie u žiakov rôznych škôl.

Oblasť odbornej prípravy učiteľov:

  • zvýšiť ponuku kvalitného vzdelávania pre pedagógov považujeme za ťažiskovú aktivitu z hľadiska efektívnej realizácie mediálnej výchovy na školách; je potrebné sa pritom zamerať vytvoriť kvalitné didaktické materiály ako podporné prostriedky v rámci systému odbornej prípravy učiteľov, ktoré by ponúkali metodické námety na realizáciu rôznych foriem mediálnej výchovy v rámci jej výučby na školách (špeciálne pre oblasť projektových foriem vzdelávania, ktoré sa na školách v nezanedbateľnej miere využívajú) takéto pomôcky v súčasnosti absentujú,
  • zabezpečiť systém poradenstva a konzultantstva pre pedagógov z mediálnej výchovy, čo predstavuje výzvu pre špecializované inštitúcie v danej oblasti, predovšetkým IMEC, v ktorého kompetencii ako jedinej inštitúcii na Slovensku je plniť aj túto úlohu podobne ako aj zabezpečovať nasledujúcu oblasť z mediálnej výchovy.

Oblasť osvety a propagácie:

  • zvýšiť osvetu a propagáciu problematiky mediálnej výchovy medzi učiteľmi, ale i v širšom povedomí u verejnosti, zamerať sa na zdôvodnenie významu začlenenia mediálnej výchovy ako povinnej zložky obsahu vzdelávania, aby sa zvýšila motivácia učiteľov vyučovať daný obsah či už ako samostatnú alebo integrovanú zložku výučby a predišlo sa len formálnemu „realizovaniu“ mediálnej výchovy na školách.

PhDr. Viera Kačinová, PhD. a Mgr. Viktória Kolčáková

IMEC – Centrum mediálnej gramotnosti

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave

Celé znenie záverečnej správy výskumu: SÚČASNÝ STAV ZAČLENENIA MEDIÁLNEJ VÝCHOVY DO OBSAHU VZDELÁVANIA NA STREDNÝCH ŠKOLÁCH NA SLOVENSKU

V rámci kontroly a prehodnotenia spracovaných údajov sme dospeli v niektorých prípadoch k rozdielnym výsledkom ako boli publikované v príspevku: KAČINOVÁ, V. – KOLČÁKOVÁ, V.: Spôsoby začlenenia mediálnej výchovy do obsahu školského vzdelávania na slovenských stredných školách. In: Mediálna výchova a kultúrna identita – Megatrendy & médiá 2012. Trnava : FMK UCM, 2012, 978 – 80- 8105-393-1- s. 70 – 92 a zverejnené na tejto webovskej stránke. Rozdiely nastali v dôsledku nepresného zápisu a vyhodnotenia dát. Bližšie informácie sa nachádzajú vo výskumnej správe. Za publikované rozdielne výsledky sa ospravedlňujeme! PhDr. Viera Kačinová, Mgr. Viktória Kolčáková.

 

Related Articles

OVCE.sk vyrazili za deťmi do letných táborov

10. júla 2014viktoria.kolcako

Hry vo vzdelávaní

1. februára 2016norbert.vrabec

Iniciatíva Fest of Fests podporí rozvoj filmovej a mediálnej gramotnosti

5. júna 2018Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.