stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Študentská esej: Ako krátke videá ,,reels“ vplývajú na pozornosť človeka

12. marca 2025Monika Hossova

Krátke videá, známe ako ,,reels“ sa stali veľkou súčasťou našich digitálnych životov. Platformy ako Instagram, TikTok či YouTube Shorts ponúkajú používateľom množstvo krátkych a dynamických videí. Ich popularita neustále rastie, čo vyvoláva otázky o ich vplyve na našu schopnosť sústrediť sa a celkovú pozornosť. Veľký podiel na tomto fenoméne majú aj algoritmy, ktoré analyzujú správanie používateľov a prispôsobujú im obsah na mieru podľa toho čo ich zaujíma a čo sa im páči.

Obrovská popularita krátkych videí nie je náhodná, pretože za všetkým stojí prepracovaný algoritmus, ktorý nás pri nich udržiava dlhšie, než by sme si priali. Tento algoritmus analyzuje správanie používateľov na základe času sledovania, interakcií a preferencií, čím nám neustále prispôsobuje obsah, aby sme na platforme strávili čo najviac času.

Využíva nekonečné scrollovanie (neustále posúvanie obsahu bez jasného konca, čím sa predlžuje čas strávený na platforme), dopamínovú odmenu (krátkodobé potešenie zo stimulov, ktoré motivuje k opakovaniu činnosti) a hyperpersonalizáciu (prispôsobenie obsahu na základe údajov o používateľovi, aby bol čo najatraktívnejší a pútavejší), čím nás motivuje sledovať ďalší a ďalší obsah.

Tento mechanizmus môže mať negatívne dôsledky, ako je zníženie schopnosti sústrediť sa, vznik závislosti, povrchné vnímanie informácií a negatívny dopad na psychiku. Aby sme si chránili pozornosť, je dôležité vedome si nastavovať časové limity, eliminovať notifikácie a sledovať obsah s väčšou kontrolou a uvedomením.

Ďalším problémom je skreslenie reality, ktoré tieto algoritmy vytvárajú. Keďže nám ponúkajú obsah na základe našich preferencií, môžeme sa ocitnúť v takzvanej „informačnej bubliny“, kde vidíme len to, čo podporuje naše existujúce názory a presvedčenia, zatiaľ čo odlišné pohľady ostávajú neviditeľné.

Tento efekt môže viesť k polarizácii spoločnosti a názorom, ktoré sú v súlade s jeho existujúcim hodnotovým presvedčením. Okrem toho sa krátke videá často spoliehajú na senzáciu a emócie, čím môžu manipulovať našu mienku a znižovať kritické myslenie. Dôležité je preto byť si vedomý tejto selektívnej expozície a cielene vyhľadávať rôznorodé zdroje informácií, aby sme si vytvorili objektívnejší pohľad na svet.

Stručnosť a rýchlosť: Dvojsečná zbraň

Krátke videá sú navrhnuté tak, aby upútali pozornosť diváka v priebehu niekoľkých sekúnd. Ich rýchly a pútavý obsah môže viesť k zníženiu schopnosti udržať pozornosť na dlhšie časové úseky. Štúdie naznačujú, že neustále vystavovanie sa takémuto obsahu môže viesť k zníženiu schopnosti sústrediť sa na komplexnejšie úlohy alebo dlhšie formy obsahu.

Podľa výskumu publikovaného v Journal of Experimental Psychology neustále prepínanie medzi krátkymi videami môže zvýšiť pocit nudy. Neustále sledovanie krátkych videí môže oslabiť schopnosť sústrediť sa na dlhšie úlohy, čo negatívne ovplyvňuje učenie, pracovný výkon aj medziľudskú komunikáciu, pričom riešením môže byť vedomé obmedzenie rýchlej digitálnej zábavy a posilňovanie hlbšej koncentrácie napríklad čítaním či meditáciou.

Zdroj: Short-form videos degrade our capacity to retain intentions: Effect of context switching on prospective memory / arXiv.org

Dopamínový efekt

Krátke videá často poskytujú okamžitú zábavu a uspokojenie, čo stimuluje uvoľňovanie dopamínu v mozgu. Dopamín je látka v mozgu, ktorý súvisí s pocitom odmeny, motivácie a potešenia. Tento „dopamínový efekt“ môže viesť k vytvoreniu návyku, kde používateľ neustále hľadá ďalšie a ďalšie krátke videá pre rýchlu odmenu. Tento cyklus môže negatívne ovplyvniť schopnosť sústrediť sa na úlohy, ktoré vyžadujú dlhodobú pozornosť a trpezlivosť.

Negatívne dôsledky dopamínového efektu:

  • Zníženie schopnosti sústrediť sa – Neustále vysoké dávky dopamínu z krátkych videí môžu viesť k tomu, že mozog sa stáva menej citlivý na pomalšie a menej stimulujúce aktivity, ako je čítanie kníh alebo štúdium.
  • Závislosť – Rovnaký mechanizmus odmeny je prítomný aj pri drogách, hazardných hrách alebo sociálnych sieťach. Čím viac dopamínu dostávame, tým viac ho chceme a tým ťažšie je prestať.

Multitasking a roztrieštená pozornosť

Multitasking je schopnosť vykonávať viacero činností naraz, čo môže zlepšiť produktivitu, no tiež znižuje schopnosť sústrediť sa a zvyšuje chybovosť. V kontexte sociálnych sietí, ako sú reels, používateľ často sleduje videá pri iných aktivitách, čo môže ovplyvniť schopnosť sústrediť sa na dôležité úlohy. Krátke videá stimulujú mozog a môžu znižovať efektívnosť pri plnení úloh. Avšak, ak sa používajú na krátke prestávky, môžu pomôcť zlepšiť produktivitu.

Kľúčom je vyvážiť, kedy a ako multitasking využívať. S rastúcou popularitou krátkych videí sa zvyšuje aj tendencia k multitaskingu, kde používatelia sledujú videá popri iných činnostiach. Tento zvyk môže viesť k rozdeleniu pozornosti a zníženiu efektivity pri plnení úloh. Výskumy ukazujú, že multitasking môže znižovať kognitívnu výkonnosť a schopnosť efektívne spracovávať informácie.

Zdroj: Mediálny multitasking / itlib.cvtisr.sk

Záver

Krátke videá prinášajú rýchlu zábavu a informácie, no je dôležité uvedomiť si ich potenciálny vplyv na našu pozornosť. Vedome obmedzovať čas strávený sledovaním takéhoto obsahu a venovať sa aj aktivitám, ktoré podporujú dlhodobú koncentráciu, môže pomôcť udržať zdravú rovnováhu v digitálnom svete.

Ak chceme chrániť svoju pozornosť v digitálnej dobe, je dôležité pristupovať ku krátkym videám vedome. Nastavenie časových limitov, obmedzenie notifikácií a zaradenie hlbšej koncentrácie do každodenného života nám môže pomôcť udržať si duševnú pohodu a efektívne spracovávať informácie. Nakoniec, naša schopnosť sústrediť sa je vzácna a stojí za to ju chrániť.

Autor: Marcel Kmeťo

Zdroje:

https://itlib.cvtisr.sk/clanky/

https://arxiv.org/abs/2302.03714

https://is.muni.cz/th/hl2ew/dizertacna_praca-final.pdf

https://medium.com/edtech-kisk/multitasking-v-na%C5%A1ich-%C5%BEivotoch-445c8eb8a02

Titulná fotka: Freepic.com

Related Articles

Pedagogičky FMK UCM hodnotili inovatívne stratégie v boji proti dezinformáciám na medzinárodnom podujatí WMGIC x NATO v USA

8. novembra 2024Monika Hossova

Dana Petranová: Učiteľ nesmie byť v mediálnej výchove autoritatívny

26. augusta 2016viktoria.kolcako

Výhercovia súťaže Príklady dobrej praxe výučby mediálnej výchovy sa zúčastnili exkurzie na FMK UCM v Trnave

15. februára 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.