stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Acknowledgement of the goals and activities of the IMEC
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Študentský výstup – edukačný sprievodca vo forme krátkych videí pre začínajúcich rozhlasových moderátorov

16. apríla 2025Monika Hossova

Séria štyroch edukačných videí vznikla ako multimediálny výstup diplomovej práce na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, v spolupráci so študentským Rádiom Aetter. Videá slúžia ako názorný, stručný a zároveň zábavný sprievodca pre začínajúcich rozhlasových moderátorov. Pomáhajú zorientovať sa v základných technických a obsahových princípoch rozhlasového vysielania a sú určené na využitie v internom školení, pri výučbe mediálnej výchovy, ako aj na sociálnych sieťach Rádia Aetter.

Obsahová príprava moderátora

Moderátor by nemal len „vedieť rozprávať“, ale najmä vedieť čo, a ako povedať. Video sa venuje dôležitosti obsahovej prípravy, štruktúre moderátorského vstupu a základným pravidlám písania scenára. Poukazuje na význam prípravy „od slova do slova“, a na hľadanie tém v každodennom živote.

Artikulácia a jazyková rozcvička

Video upozorňuje na dôležitosť zrozumiteľného prejavu v rozhlasovom vysielaní. Pomocou praktických príkladov a krátkej jazykovej rozcvičky poukazuje na najčastejšie chyby v artikulácii pri živom vysielaní. Je inšpirované odporúčaniami odborníkov z oblasti rétoriky a slúži ako úvodná pomôcka pri hlasovej príprave moderátora.

Dýchanie a postoj

Stabilný hlas je výsledkom správneho dýchania a vhodného postoja. Toto video jednoducho a názorne vysvetľuje, ako funguje bránicové dýchanie, a prečo je dôležité pri mikrofóne správne sedieť alebo stáť. Súčasťou sú aj praktické ukážky správneho a nesprávneho postoja pri moderovaní.

Správna poloha mikrofónu

Jednou z najčastejších technických chýb začínajúcich moderátorov je nevhodné umiestnenie mikrofónu. Video vtipným spôsobom ilustruje dôsledky nesprávnej vzdialenosti alebo natočenia mikrofónu a zároveň ponúka jednoduché tipy, ako tieto chyby odstrániť.

Moderátor by nemal len „vedieť rozprávať“, ale najmä vedieť čo, a ako povedať. Video sa venuje dôležitosti obsahovej prípravy, štruktúre moderátorského vstupu a základným pravidlám písania scenára. Poukazuje na význam prípravy „od slova do slova“, a na hľadanie tém v každodennom živote.

Autorka: Barbora Hudáková

Related Articles

Študentka FMK vytvorila učebné texty k mediálnej výchove

17. mája 2017viktoria.kolcako

Vymyslieť televízny formát pre mládež v pubertálnom veku je náročné

20. marca 2019Monika Hossova

Počet podnetov pre RVR sa v roku 2018 zvýšil

21. mája 2019Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.