Na Slovensku sa koncom októbra 2024 uskutočnil Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti. Ide o globálnu iniciatívu organizácie UNESCO, ktorá už od roku 2011 podporuje rozvoj kritického myslenia a mediálnej a informačnej gramotnosti. Dianie spojené s touto medzinárodnou iniciatívou zastrešuje na našom území platforma Mediálna gramotnosť+, ktorej koordinátorom je Rada pre mediálne služby. Všetky aktivity, ktoré počas aktuálneho ročníka iniciatívny členovia platformy pripravili, rámcoval podtitul Možnosti vs. Zodpovednosť: Ako (pre)žiť v digitálnom svete. Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti zahŕňal workshopy, diskusie, konferencie, pričom naprieč krajinou sa konali rôzne aktivity zamerané na rozvoj mediálnej gramotnosti, digitálnych zručností a podporu bezpečného a zodpovedného prístupu k digitálnym médiám a technológiám. Vzišiel z neho napríklad aj návod na prežitie kvalitného života v digitálnom svete.
„Hovoriť o online priestore v duchu možností aj zodpovednosti je dnes nevyhnutné, pretože schopnosť kriticky analyzovať obsah na internete a vedieť, ako zodpovedne používať technológie, je kľúčom k prežitiu v digitálnom veku“, objasnila Viktória Norisová, koordinátorka pre mediálnu gramotnosť v Rade pre mediálne služby, dôvody výberu témy. „V jedinom týždni sa nám podarilo zorganizovať viac ako sto hodín vzdelávacích aktivít a diskusií, ktorých sa zúčastnilo vyše tisícpäťsto účastníkov. Ďakujem všetkým kolegom z platformy Mediálna gramotnosť+, ktorí takto prispeli k podpore mediálnej gramotnosti na Slovensku“, dodala V. Norisová
Jedným z kľúčových podujatí bola organizácia úspešnej konferencie zameranej na aktuálne výzvy digitálneho vzdelávania. Desiatky učiteľov, digitálnych koordinátorov a pracovníkov knižníc na nej svojimi skúsenosťami prispeli k hľadaniu rovnováhy medzi príležitosťami, ktoré digitálny svet ponúka, a zodpovednosťou, ktorá je pri ich využívaní nevyhnutná. Počas konferencie, ktorú Rada a platforma zorganizovali v spolupráci s Prešovskou univerzitou a Regionálnym centrom podpory učiteľov, sa mohli účastníci zapojiť do workshopov, ktoré im poodhalili svet umelej inteligencie, objasnili pozadie správania sa mladých ľudí na internete a priblížili riziká zdieľania neoverených informácií, zorientovali ich aj v základných nástrojoch kritického myslenia a poukázali tiež na pozitívny efekt čítania kníh pri eliminácii nežiadúcich dopadov digitálnej éry na deti a ich rozvoj. Účastníci konferencie na nej ocenili najmä šírku tematického záberu a získaný prehľad v relevantných zdrojoch, ktorý im bude slúžiť pre ďalšiu inšpiráciu. Zrozumiteľné a praktické poznatky lektorov workshopov využijú podľa vlastných slov nielen na hodinách mediálnej výchovy.
Na konferencii vystúpila aj členka IMEC – Centra mediálnej gramotnosti dr. Vladimíra Hladíková, ktorá vo svojej interaktívnej prednáške predstavila nežiaduce vplyvy technologickej interferencie na proces vzdelávania, predovšetkým problematiku mediálneho multitaskingu a akademickej prokrastinácie.
„Témy, ktorým som sa v prednáške venovala, považujem za mimoriadne aktuálne nielen v súvislosti so študentmi a vzdelávacím procesom – dotýkajú sa každého z nás, pretože digitálne médiá používame takmer nepretržite. Je preto dôležité vedieť eliminovať ich možné negatívne dôsledky na štúdium, pracovné povinnosti, ale i každodenný život. Teší ma, že som mohla účastníkom konferencie sprostredkovať aj praktické rady a tipy, ako efektívne zvládať digitálne rozptýlenia, ktorým dnes všetci čelíme“, uviedla dr. Hladíková.
Na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave prebiehala na predmete Psychológia a sociológia médií v tomto kontexte aj špeciálna aktivita pre študentov druhého ročníka študijného programu Aplikované mediálne štúdiá. Študenti vytvárali plagáty a postery k téme zodpovedného používania digitálnych médií, kde navrhli svoje vlastné pravidlá a tipy pre život v digitálnom svete. Tieto odporúčania zdôrazňovali aspekty, akými sú napr. kritické spracovanie informácií, rešpektovanie súkromia, pozitívna digitálna stopa či zodpovedné a etické správanie na sociálnych sieťach.
Súčasťou aktivity bola aj tvorba hymny na tému, ktorá sa zameriavala na uvedomelé používanie internetu a kritický prístup k digitálnym technológiám. Prostredníctvom umelej inteligencie študenti vytvorili hudobné diela rôznych žánrov, ktoré vznikli v slovenskom aj anglickom jazyku. Texty piesní boli vysoko originálne, zábavné, ale zároveň podnetné – prinášajúce jasný odkaz k zodpovednému používaniu digitálnych technológií. Takto vytvorené hymny obohatili celkovú atmosféru a zároveň ukázali, ako možno s využitím technológií kreatívne podporovať kritický prístup k médiám a technológiám. Vystúpenie na konferencii aj vyššie uvedené študentské aktivity boli realizované v rámci riešenia projektu Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúry MŠVVaM SR (KEGA, č. 025UCM-4/2023) s názvom „Riziká a príležitosti online vzdelávania v čase technologickej interferencie“.
Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti priniesol pre účastníkov množstvo inšpiratívnych podnetov a konkrétnych nástrojov pre budovanie bezpečného a zodpovedného digitálneho prostredia. Tieto aktivity nielen podporili rozvoj mediálnych kompetencií a kritického myslenia, ale tiež zdôraznili význam osobnej zodpovednosti pri používaní digitálnych technológií. Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti tak opäť ukázal dôležitosť vedomého a etického prístupu k médiám v súčasnej digitálnej ére.
Pozrite sa aj na ďalšie výstupy študentov a študentiek zo študijného programu aplikované mediálne štúdiá.
Zdroj textu: VH
Zdroj ilustračného obrázku: RpMS