stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Vymyslieť televízny formát pre mládež v pubertálnom veku je náročné

20. marca 2019Monika Hossova

Pri príležitosti 100. výročia narodenia slovenskej spisovateľky pre deti a mládež Márie Ďuríčkovej pripravuje RTVS v septembri seriál na motívy jej knižného titulu Jasietka. RTVS čelí veľkým výzvam v cielení i prístupnosti programov pre deti a mládež. Skonštatovali to členovia Rady RTVS na rokovaní, na ktorom sa venovali aktuálnemu stavu a rozvoju detskej tvorby.

Marta Gajdošíková zo sekcie programových služieb, riaditeľka Dvojky, uviedla, že napriek aktuálnej obľube detských programov v televíznom vysielaní po 90. rokoch a vzkrieseniu hranej i animovanej tvorby naďalej ostáva výzvou hľadať formát pre adolescentnú mládež. „Teenage relácia chýba, stále ju hľadáme,“ povedala Gajdošíková. Problémom je, že mládež v pubertálnom veku uprednostňuje iné médiá, než televízne vysielanie.

„Iba minimum detí, možno päť až šesť percent detí počúva tú tvorbu z rádia, ostatní to počúvajú na nosičoch,“upozornil riaditeľ rozhlasových služieb RTVS Michal Dzurjanin. „Pre nás je preto dôležité vydávať detskú tvorbu na nosičoch a dostávať ich do obehu intenzívnou spoluprácou so školami či knižnicami,“ uviedol.

Riaditeľka sekcie výskumu a vývoja RTVS Ľubica Hamarová súhlasila s Dzurjaninom aj Gajdošíkovou s odvolaním sa na štúdiu, ktorú pripravila RTVS. Zameriavala sa na očakávania detského a mládežníckeho diváka. „Zo štúdie vyplýva, že deti a mládež nesledujú klasické lineárne vysielania, uprednostňujú nové médiá, a preto je pre nás dôležité poskytnúť inú formu časovo bezbariérovej prístupnosti formátov pre deti a mládež prostredníctvom nosičov či online platformy. Tak, aby silná a kvalitná produkcia bola efektívnejšia dostupná cieľovej skupine,“ ozrejmila Hamarová. Je potrebné spojiť atraktívnu, zábavnú formu a edukatívny obsah, ktorý je takisto integrálnou súčasťou tvorby pre deti a mládež.

Člen Rady RTVS Jozef Chudík ocenil objem dramaturgickej i realizačnej rozpracovanosti detskej tvorby v súčasnom aj najbližšom období, upozornil však i na to, že absencia Trojky, zameranej na šport a životný štýl, núti RTVS zaraďovať športové programy do vysielacích časov, v ktorých sa nachádzajú aj programy pre deti. „Detský divák tým trpí, prichádza o svoje obľúbené programy a stráca sa i divácky návyk,“ poznamenal Chudík, ktorý by privítal spustenie tretieho programu RTVS.

V roku 2018 odvysielala RTVS na oboch svojich programových službách až 1431 hodín programov pre deti a mládež, z toho 645 hodín bola vlastná výroba, resp. koprodukcia. „Na Jednotke deti sledovali v roku 2018 priemerne 58 minút detského vysielania denne, čo je najlepší výsledok za posledných 12 rokov, na Dvojke to bolo 43 minút, čo je zasa najlepší výsledok od roku 2004 v ére peoplemetrového merania,“ spresnila riaditeľka sekcie vývoja a výskumu Ľubica Hamarová.

V rozhlasovom vysielaní k doterajším formátom pre detského poslucháča pribudol v roku 2019 nový formát v Rádiu Devín pod názvom Literárne RD, každodenná relácia venovaná predovšetkým detskej literatúre a jej tvorcom. Vysoký poslucháčsky záujem naďalej zaznamenávajú vo vysielaní dlhoročné relácie  ako napr.: Dobrú noc, deti – rozhlasová rozprávka adresovaná predovšetkým deťom v predškolskom a mladšom školskom veku, a nedeľná Rozprávková hra. V rámci série rozhlasových rozprávok odvysiela RTVS v roku 2019 rozprávkové seriály, ktoré prezentujú súčasnú slovenskú aj svetovú tvorbu, ale taktiež tradičné príbehy aj hudobno-literárne kompozície počas sviatočných dní. Na 100. výročie narodenia ikonickej autorky pre deti a mládež Márie Ďuríčkovej pripravuje RTVS v septembri seriál na motívy jej knižného titulu Jasietka.

Zdroj: TASR

lb

Related Articles

Rádio Aetter delí od udelenia frekvencie už len kúsok

18. apríla 2017viktoria.kolcako

Študentský výstup – edukačný sprievodca vo forme krátkych videí pre začínajúcich rozhlasových moderátorov

16. apríla 2025Monika Hossova

Internetová populácia sa pri sledovaní televízie venuje aj iným činnostiam

16. januára 2020Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.