Výskum mediálnej gramotnosti je relatívne novou oblasťou empirického poznávania a z tohto dôvodu čelí množstvu metodologických problémov od základného dizajnu cez metódy zberu dát až po vyhodnocovanie iniciatív zameraných na zavádzanie mediálnej výchovy do škôl. V súvislosti s dynamickými zmenami na mediálnom trhu a meniacimi sa vzorcami správania a interakcií publika je dôležitá pravidelná evaluácia použitých výskumných stratégií, ich priebežné prehodnocovanie, aktualizácia a inovácia v súlade s najnovšími trendmi, ale aj teoretickými a aplikačnými aspektmi v tejto oblasti spoločenských vied.
Systematická kategorizácia a následné zhodnotenie použitých výskumných metód, foriem a prostriedkov sú dôležité kroky pri zhodnotení efektívnosti a relevantnosti výstupov, ktoré nám takéto formy hodnotenia a porovnávania mediálnych kompetencií prinášajú. Cieľom tejto sekcie je analytický pohľad na súčasný stav metodologického aparátu a indikátorov vytvorených na účely merania mediálnej gramotnosti, ktoré boli doteraz definované v rámci vybraných medzinárodných výskumov.
[full]