stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

VÝSLEDKY: Príklady dobrej praxe výučby mediálnej výchovy na školách

5. februára 2015viktoria.kolcako

Snahou Medzinárodného centra mediálnej gramotnosti (IMEC) je podporovať realizáciu kvalitných vzdelávacích aktivít z oblasti mediálnej výchovy na školách. Aj preto sa jeho členovia rozhodli vyhlásiť súťaž o najlepšie príklady dobrej praxe v oblasti mediálnej výchovy na základných a stredných školách. Do hodnotenia, ktoré je prvým svojho druhu na Slovensku, sa prihlásilo celkovo 23 projektov, z ktorých komisia ocenila štyri najlepšie. Kurima

“Po výskume, kde sme mapovali stav mediálnej výchovy na školách, sme milo prekvapení, že na Slovensku máme toľko učiteľov, ktorí sa so zanietením venujú mediálnej výchove a aktivitám rozvíjajúcich mediálnu gramotnosť žiakov. Rozhodovanie bolo naozaj náročné, aj preto sme udelili až dve tretie miesta,”  zhodnotila Viera Kačinová, členka odbornej komisie.

Prvú cenu získal projekt Zo života školy. Pod vedením pedagogičky Martiny Urdovej ho realizujú žiaci siedmeho ročníka na Základnej škole v Kurime. Vytvorili si vlastné televízne štúdio Baxi TV a v rámci neho odvysielali televíznu spravodajskú reláciu, ako aj rozhlasové štúdio Rádio Taraš. “To, čo nás na projekte zaujalo, bol komplexný a premyslený súbor kreatívnych aktivít orientovaný nielen na produktívnu mediálnu výchovu, ale aj posilnenie hodnotového systému žiakov”, vysvetlila Mária Moravčíková z hodnotiace tímu.


Kurima3

Druhé miesto získal projekt Modrá droga zo Základnej školy vo Vyhniach, ktorého témou boli nástrahy internetu, sociálnych médií a ochrana pred nimi. V projektovej aktivite uskutočnili žiaci deviateho ročníka pod vedením pedagogičky Moniky Gluzekovej anketu medzi spolužiakmi na tému využívania sociálnych sietí, bádateľskú aktivitu v prostredí internetu, vytvorili filmový scenár na tému závislosť od sociálnych sietí, strata kontaktu s realitou, ako aj  ich nebezpečnosť pri prehnanej dôverčivosti voči anonymným virtuálnym  priateľom. Súčasťou práce bola aj realizácia filmu na danú tému.

Vzhľadom na kvalitu ocenených projektov sa porota rozhodla udeliť dve tretie miesta. Prvou ocenenou výučbovou aktivitou, ktorá sa realizovala na Základnej škole SNP v Hornej Ždani pod vedením pedagogičky Aleny Píšovej, je projekt školského rádia Perfekt. Cieľom je vychovávať kreatívneho a kriticky mysliaceho tvorcu. Žiaci sa učia, čo je a čo nieje vhodné v médiách uvádzať, že redaktori majú byť nestranní, profesionálni. Získavajú zručnosť, ako zaujať poslucháča i nenudiť ho. Na projekte spolupracujú chlapci a dievčatá z viacerých ročníkov. “Na rádiu ma okrem iného zaujalo aj to, že si žiaci zvukové efekty vytvárajú sami alebo ich získavajú z voľne šíriteľných zdrojov. Nepúšťajú žiadne piesne, aby neporušili autorské práva, čím sa snažia študentov viesť k zásadám pri tvorbe mediálnych produktov,”  priblížila Viktória Norisová, členka hodnotiacej komisie.

link-4

Druhé tretie miesto získal príklad výučbovej aktivity, ktorú realizovali žiaci na Gymnáziu Angely Merici v Trnave pod vedením pedagogičky Kataríny Tomašovičovej. Jej názov bol Stereotypy v nás – je možné s nimi bojovať? Cieľom projektu je poukázať na stereotypizáciu v bežnom živote, jej prenášanie sa do mediálneho sveta a spätnú reakciu divákov. Aktivita podnietila u žiakov rozvoj kritického myslenia – identifikovať stereotyp, vyhodnotiť ho, zaujať postoj, vyhodnotiť možné dôsledky stereotypizácie, hľadať spôsoby ako sa ubrániť jej vplyvu, naučiť sa vyhľadať príklady, ktoré majú pozitívny vplyv na správanie.

“Ďakujeme všetkým učiteľom, ktorí sa do súťaže zapojili. Radi by sme aj ďalším pedagógom sprostredkovali ich osvedčené skúsenosti s výučbou mediálnej výchovy. Vybrané príklady preto zverejníme v pripravovanej príručke dobrej praxe výučby mediálnej výchovy na základných a stredných školách na Slovensku, ktorú onedlho dáme k dispozícii pre záujemcov na stránke medialnavychova.sk,” priblížila plány Viera Kačinová.

Ocenené príklady získajú finančnú odmenu vo výške 150 €, 100€ a 50€. Cenu im zástupcovia hodnotiacej komisie odovzdajú počas Medzinárodnej konferencie Megatrendy a média, ktorú organizuje Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v dňoch 14. – 15. apríla 2015 na Smolenickom zámku.

Foto: Archív ZŠ v Kurime

 

Related Articles

Media Literacy Index 2018: Aká je „odolnosť“ krajín voči falošným správam a dezinformáciám?

6. apríla 2018Monika Hossova

VEĽKÁ BRITÁNIA

1. februára 2016norbert.vrabec

DÁNSKO

28. januára 2016norbert.vrabec


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.