Vzdelávacia kampaň upozorňuje seniorov pred nástrahami internetu a učí ich, ako odhaliť hoaxy. Kampaň iniciovala Socia – Nadácia na podporu sociálnych zmien spolu s partnermi.
„Myslíme si, že starší ľudia sú schopní overovať si informácie. Len sa s nimi musíme o tejto téme rozprávať, pomôcť im zorientovať sa. Chceme povzbudiť seniorov k aktivite a zdôrazniť potrebu vzdelávania,“ hovorí správca nadácie Socia Vladislav Matej.
Podľa nadácie Socia sú seniori skupinou, ktorá je výrazne zasahovaná množstvom informácií, dezinformácií či internetových hoaxov. Dôvodom je ich neznalosť a absencia zručností v onlinovom prostredí. „Mediálnej gramotnosti starších ľudí sa nevenuje toľko pozornosti, koľko by sa malo. Nestačí im len hovoriť, že majú byť skeptickejší a myslieť kritickejšie. Treba im dať veľmi konkrétne praktické zručnosti na to, aby dokázali odhaľovať manipulácie a dezinformácie na internete,“ vysvetľuje Peter Jančárik z agentúry Seesame, ktorá spoločne s nadáciou Socia na jar pre seniorov pripravuje tréningy.
„Kampaň je zameraná na vyvolanie prirodzeného odporu proti manipuláciám v online prostredí,“ vysvetľuje riaditeľka agentúry Creative Department Simona Bubánová. Potreba informovať seniorov o nástrahách internetu je aktuálna, a podľa jej slov sa kampaň snaží jemne humorným tónom vysvetľovať všetko potrebné. Kampaň podporili aj známe osobnosti ako hudobník Peter Lipa, herec František Kovár, spisovateľka Etela Farkašová a fotograf Peter Friedner.
Súčasťou kampane Staroba sa nás dotýka bude aj decembrová konferencia, ktorú venujú téme mediálnej gramotnosti seniorov. Zúčastnia sa jej seniori, ale aj mladí ľudia, zástupcovia samospráv a organizácií venujúcich sa seniorom. Na konferencii vystúpia napríklad spisovateľ Michal Hvorecký, šachový veľmajster a autor knihy Sila rozumu v bláznivej dobe Ján Markoš či občiansky aktivista Ján Benčík.