Falošné správy (fake news) sú v súčasnosti pertraktovanou témou v spoločenskej diskusii. Európska komisia chce spracovať stratégiu, ktorá má poslúžiť na boj s týmto fenoménom.
Popri náraste využívania sociálnych sietí, hlavne na komunikáciu, je aj vysoký nárast šírenia falošných správ, hoaxov a iných poloprávd. Ľudia sociálne siete vnímajú najmä ako priestor pre vyjadrenie svojich názorov, ale aj ako priestor, ktorý združuje ľudí s podobnými názormi. Podstatou algoritmov, ktoré na Facebooku fungujú je aj to, že užívateľom ponúkajú také príspevky, ktoré sú totožné s ich postojmi a vyhľadávaním. Práve toto v ľuďoch upevňuje názor, že ich postoje sú správne, napriek tomu, že to tak nemusí byť. Ľahko sa tak môže stať, že sa používateľ dostane do sporu s inými používateľmi, a to práve pre rozdielnosť názorov. Dochádza k polarizácii spoločnosti.
Dezinformácie sa prostredníctvom sociálnych sietí šíria veľmi rýchlo. Práve preto sa Európska komisia touto problematikou momentálne zaoberá. Ide o celoeurópsku výzvu používateľov sociálnych médií, rovnako aj spravodajským organizáciám a platformám sociálnych médií, aby vyjadrili svoj názor a návrhy riešení v rámci Európskej únie. Hlavným cieľom by mali byť nástroje pre používateľov, pomocou ktorých budú schopní rozoznávať spoľahlivé a overené informácie. Podľa predsedu pre digitálny jednotný trh Andrusa Ansipa musí Európa nájsť rovnováhu medzi pluralitou médií, právom na spoľahlivé informácie a slobodou prejavu.
Zaujímavosť:
Česká republika momentálne podporuje jednotku StratCom, ktorá pôsobí v rámci Európskej služby od roku 2010 a ma za úlohu bojovať proti dezinformáciám. Združenie pre internetový rozvoj si však myslí, že momentálne neexistuje nástroj, ktorý by bol schopný overovať informácie spôsobom, aby nedochádzalo k cenzúre. Krokom k odstraňovaniu falošných správ je ale nariadenie Európskeho parlamentu, ktorý žiada členské štáty, aby sledovali a zmazali nelegálny obsah (napr. prejavy nenávisti). Do konca roku 2017 by mali členské štáty toto nariadenie avizovať internetovým firmám. Jeden z prieskumov Európskej komisie ukazuje, že Facebook odstraňuje až 66.5% obsahov, Twitter okolo 28% nevhodného obsahu a Youtube zmaže asi 2/3 celkového obsahu.
Spracovala: Natália Rechtoríková