Iniciatíva Deň slobody v školách vznikla pred rokom. Dnes ju podporujú viaceré školy, ale aj mimovládne organizácie. Podstatou iniciatívy je poukázať na to, že učiteľ vo vzdelávacom procese potrebuje určitú slobodu, pretože práve on najlepšie vie, čo jeho žiaci potrebujú.
Deň slobody v školách poukazuje na to, že každá škola má možnosť ovplyvniť vzdelávanie a výchovu žiakov. Podľa Petra Haláka z občianskeho združenia Indícia je dôležité, aby sa dieťa vzdelávalo takou metódou, aká mu vyhovuje: „Sloboda súvisí s tým, že máme na Slovensku 900.000 detí a prístup k nim je stanovený centrálne pre normálne deti. Ťažko sa však riešia deti, ktoré sú mimo rámca so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.“ Možnosť voľby metód vzdelávania pritom poskytuje aj naša legislatíva – každá škola si spôsob vzdelávania upravuje v individuálnom školskom vzdelávacom programe.
Problém však často spočíva v strachu. Napriek tomu, že dnes existuje množstvo inovatívnych metód vzdelávania, učitelia sa boja ich využívať a meniť tak spôsob vyučovania. Podľa Anny Chlupíkovej, riaditeľky ZŠ v Novákoch, sú učitelia neustále usmerňovaní, kontrolovaní a boja sa ísť inou, než tradičnou cestou. „Potom dochádza k tomu, že sa boja opustiť cestu a držia sa toho, čo nám je nariadené,“ hovorí Chlupíková a dodáva, že naše školy potrebujú odvahu a podporu od štátnych orgánov. Podľa riaditeľa ZŠ Narnia v Bratislave, Romana Baranoviča, môže sloboda vo vzdelávaní podporiť aj radosť učiteľov zo svojej práce: „Jeden zo spôsobov, ako pomáhať, aby ich práca bavila, je práve sloboda. Je to pre nich motivácia, aby mali svoju prácu radi a mali z nej radosť.“
Zdroj: Teraz.sk, Foto: Walsall Council