Fínsko patrí medzi krajiny s najvyššou úrovňou mediálnej gramotnosti. Medzi orgány, ktoré podporujú a posilňujú mediálnu výchovu vo Fínsku patria orgány štátnej správy, miestna samospráva vo verejnom sektore, mimovládne organizácie, občianske združenia, ostatné kultúrne a umelecké inštitúcie pôsobiace v treťom sektore. V oblasti mediálnej výchovy sú aktívne aj univerzity a vysoké školy – ako nezávislé inštitúcie a nadácie. Za mediálnu výchovu vo Fínsku zodpovedá Ministerstvo školstva a kultúry.
Publikácia Dobrá mediálna gramotnosť – sprievodca národnou politikou Fínska 2013-2014 zdôrazňuje, že mediálna gramotnosť je „gramotnosťou súčasnosti“ a že spôsobilosti mediálnej gramotnosti sú žiaduce vo všetkých rolách, ktoré zastávame v rámci informačnej spoločnosti – ako občania, spotrebitelia, zamestnanci či študenti. Dobrá úroveň mediálnej gramotnosti nám umožňuje porozumieť svetu, vedieť ho kriticky zhodnotiť – ako aj kultúru, v rámci ktorej žijeme. Táto publikácia vychádza z princípov vytýčených v Dohovore o právach dieťaťa OSN, v ktorom deti a adolescenti figurujú ako aktívne subjekty. Ministerstvo kultúry a školstva Fínska vytvorilo Smernice kultúrnej politiky na obdobie rokov 2013-2016 s cieľom propagovať mediálnu gramotnosť v tomto období. Tieto smernice skúmajú mediálnu výchovu z rôznych perspektív – konkrétne z hľadiska sociálnej inklúzie, aktívneho občianstva, kritického myslenia, tvorivosti a sebavyjadrenia.
Dokument zohľadňuje aj kľúčové trendy a zmeny, ako napr. neustále sa meniace mediálne prostredie a kultúru detí a adolescentov, otázky sociálnej inklúzie a exklúzie, spoluprácu v tejto oblasti, podporu zdokonaľovania kompetencie učiteľov mediálnej gramotnosti a potrebu definovania toho, čo je mediálna gramotnosť. Publikácia tiež obsahuje Smernice kultúrnej politiky vypracované Ministerstvom školstva a kultúry Fínska na propagáciu mediálnej gramotnosti medzi fínskymi deťmi a adolescentmi. Je koncipovaná tak, aby zahrnula širokú škálu zainteresovaných strán v oblasti mediálnej výchovy – vládu, občiansku spoločnosť, mediálny sektor ako aj všetkých tých, ktorí sa podieľajú na práci s mediálnou výchovou v praxi. Mediálna výchova by sa podľa autorov mala realizovať aj vo verejných knižniciach, pri práci s mládežou a v oblasti kultúry. Základným predpokladom je prepojenie mediálnej gramotnosti s rôznymi oblasťami spoločnosti, medzi ktoré patria napr. školská a vzdelávacia sústava, sektor kultúry a mládeže, zdravotná starostlivosť, ochrana spotrebiteľov, a prirodzene- sektor médií. Propagovanie mediálnej gramotnosti prináša so sebou mnoho otázok týkajúcich sa médií, pedagogiky a monitorovania života detí a dospievajúcich. Jednou z kľúčových zložiek mediálnej výchovy je spolupráca medzi rôznymi zúčastnenými stranami. Autori publikácie tiež konštatujú, že Dohovor o právach dieťaťa si vyžaduje komplexný pohľad na presadzovanie mediálnej gramotnosti – okrem iného, je dôležité produkovať a prijímať informácie, podporovať sebavyjadrenie, hranie sa, participáciu, rozmanitosť mediálnych obsahov a potreba bezpečia.
Príručka Deti a médiá
Publikáciu vydal Národný audiovizuálny inštitút vo Fínsku pri príležitosti projektu „Týždeň mediálnej gramotnosti“ v roku 2014. Obsah tvoria odpovede na otázky, ktoré zaujímajú rodičov. V úvode autori konštatujú, že deti majú právo vyrastať v zdravom mediálnom prostredí a že dospelí zodpovedajú za ich ochranu pred škodlivými obsahmi. Keď sú deti staršie, úloha dospelého by sa mala zmeniť z toho, kto rozhoduje, na facilitátora, ktorý im bude uľahčovať využívanie médií. Ďalšia kapitola sa venuje vekovým limitom pre využívanie médií, o správanom spôsobe využívania internetu (vysvetlenie jeho funkcií atď.), komunikácii na internete (napr. prevencia kyberšikany), ďalej napomáha rodičom rozhodnúť sa, či je dobré kúpiť školákovi smartfón, ako predchádzať rizikám mobilnému obsahu spôsobujúcemu napr. úzkosť, rizikám mediálnej produkcie a rizikám spojených s hraním digitálnych hier. Priestor je venovaný aj tomu ako sa môže dieťa stať tvorcom vlastného mediálneho obsahu.
Inštitucionálna podpora Mediálnej výchovy vo Fínsku
Fínske centrum pre mediálnu výchovu a audiovizuálne médiá (Predtým Úrad pre klasifikáciu filmov) MEKU je národná agentúra podriadená Ministerstvu školstva a kultúry. Má širokú škálu úloh súvisiacich s podporou vzdelávania médií a dohľad nad audiovizuálnymi programami. Pôsobí ako expertné pracovisko vo vývoji detského mediálneho prostredia a podporuje výskum týkajúci sa odvetvia, monitoruje medzinárodný vývoj v tejto oblasti a distribuuje informácie o deťoch a médiách. Do tejto inštitúcie patrí aj Národný audiovizuálny archív. Centrum vzniklo v roku 2012 a má za úlohu koordinovať a propagovať mediálnu výchovu na celoštátnej úrovni a vykonávať supervíznu činnosť pri audiovizuálnych programoch s ohľadom na ochranu detí.
Národná rada pre školstvo (National Board Of Education) ako tvorca kurikula kvalifikačných požiadaviek, organizovanie celoživotného vzdelávania a financovania personálu zodpovedného za služby vzdelávania. Povinnosti tejto rady obsahujú okrem iného predškolské a základné vzdelávanie, ranné a popoludňajšie aktivity, všeobecné vyššie stredné vzdelávanie a základné vzdelávanie v oblasti umenia. Národná rada pre výchovu a vzdelávanie v súčasnosti formuluje nové učebné osnovy, ktoré by mali byť dokončené v roku 2014 a vstúpiť do platnosti od 1.8.2016. V odôvodnení tejto práce sa konštatuje, že mediálna výchova je vnímaná ako súčasť rozsiahleho súboru schopností čítania a písania, ktoré by mal každý žiak nadobudnúť v priebehu základného vzdelávania.
Mediálne fórum pre deti a mládež, propaguje schopnosti detí a adolescentov, ich gramotnosť a potrebu rozvoja sebaregulácie médií a internetových komunít a vyžaduje debatu i zvýšenie povedomia o dôležitosti mediálnej gramotnosti. Ďalej sa ako zainteresované skupiny do rozvoja mediálnej gramotnosti spomínajú neziskové, resp. mimovládne organizácie a univerzity, za kľúčovú sa pre mediálnu výchovu samozrejme považuje aj rodina.
Fínska spoločnosť pre mediálnu výchovu (Finnish Society on Media Education), kde možno nájsť rôzne materiály o mediálnej výchove, učebné osnovy, ďalej rôzne opatrenia týkajúce sa politiky mediálnej výchovy vo Fínsku. Viac na: www.mediaeducation.fi
Zdroj: Nataša Slavíková – riaditeľka odboru analýz a výskumu v Metodicko –pedagogickom centre v Bratislave
„Tento text vznikol z podpory Agentúry na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-0754-12“.