stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

European National Panels spúšťa projekt mapujúci súčasnú situáciu

19. marca 2020Monika Hossova

V čase ochorenia COVID-19 sú informácie dôležitejšou komoditou ako inokedy. European National Panels doplňuje ku všetkým dostupným dátam, ktoré sú dnes k dispozícií, názory, postoje a emócie konkrétnych ľudí. Preto ponúkajú všetkým dostupný výskum verejnej mienky National Pandemic Alarm, ktorý v piatich európskych krajinách monitoruje aktuálne postoje a nálady spoločnosti s ohľadom na prebiehajúcu pandémiu. Projekt prebieha od 16. marca 2020 na lokálnych reprezentatívnych online paneloch v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, v Maďarsku a v Bulharsku, a ponúka tak unikátne medzinárodné porovnanie.

Výskumné šetrenie prebieha kontinuálne a jeho výsledkom je niekoľko indexov, ktoré zachytávajú vývoj spoločenských postojov a nálad v aktuálnej situácií. Sú to indexy: miera strachu (index paniky), dôvera v predstaviteľov štátu (index dôvery v štátny aparát), výhľad obyvateľov na priebeh a vývoj pandémie (miera optimizmu/pesimizmu), vlastná skúsenosť s výskytom ochorenia či chorých v blízkom okolí (miera skúsenosti) a reálny dopad situácie na obyvateľov (index dopadov). Výsledné hodnoty a ich vývoj v čase sú vizualizované do prehľadných grafov na webe www.nationalpandemicalarm.eu. Výsledky budú priebežne publikované na uvedenej webovej stránke.

Výskumný projekt zaisťuje spoločnosť European National Panels, dcérska spoločnosť agentúr Nielsen Admosphere, NMS Market Research a STEM/MARK, ktorá združuje národné panely v krajinách Vyšehradskej štvorky a v Bulharsku a disponuje v týchto krajinách s viac než 100 tisícami respondentov.

Slováci dôverujú vláde viac ako Česi, ale viac panikária

Rozdiel medzi postojmi oboch krajín je vidieť aj v indexe pesimizmu, kde sa pravdepodobne mimo dôvery v štát premieta aj všeobecná rozdielnosť pováh a emócií. Keď sa pozrieme na čísla podrobnejšie, vidíme, že najviac „panikária“ slovenské ženy a ľudia z malých slovenských obcí. „Nad vecou“ sú českí muži.

Zaujímavý rozdiel je zreteľný aj v dôvere v štát medzi vysokoškolákmi – v Česku je najnižší, a na Slovensku naopak najvyšší (oproti menej vzdelaným skupinám). Rozdiel naopak nie je v indexe dopadov, kde sa dopadov pandémie najviac obávajú najmladší.

European National Panels (www.nationalpanel.eu) predstavujú jeden z najväčších výskumných panelov v krajinách Vyšehradskej štvorky a v Bulharsku. Panely v jednotlivých krajinách slúžia pre kvalitné a rýchle onlinové zbery dát o internetovej populácií. Disponujú skupinou 55 000 respondentov v Českej republike (pod hlavičkou Českého národného panela), 28 000 na Slovensku (Slovenský národný panel), 25 000 v Maďarsku (Magyar Országos Panel), 21 000 v Poľsku (Polski panel narodowy), a 10 000 v Bulharsku (Bulgarski nacionalen panel).

Zdroj: TS

Related Articles

RTVS rozširuje reláciu Školský klub

27. marca 2020Monika Hossova

S programom Google Career Certificates získajú jeho absolventi potrebné digitálne zručnosti uplatniteľné v praxi

18. marca 2021Monika Hossova

Facebook bude upozorňovať ľudí na dezinformácie o koronavíruse

17. apríla 2020Monika Hossova


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.