Prvé kroky vedúce k integrácii mediálnej výchovy do írskeho vzdelávacieho systému sa uskutočnili v koncom 70. rokoch minulého storočia. Témy súvisiace s médiami a mediálnou výchovou boli po prvý raz včlenené do írskych učebných osnov v roku 1978. V prvej fáze išlo najmä o sylaby anglického jazyka, neskôr pribudli predmety vizuálne umenie a občianska, spoločenská a politická výchova.
Počiatky mediálnej výchovy v Írsku
Jedny z prvých iniciatív v írskom mediálnom vzdelávaní boli podporované katolíckou organizáciou Catholic Communications Centre, ktorá bola založená v roku 1968. V roku 1985 vydala publikácie Úvod do masmédií (Introduction to the Mass Media )[1] a Rozumieť masmédiám (Understanding the Mass Media).[2] Pripravili tiež viaceré vzdelávacie programy realizované v dobre vybavených štúdiách určených pre učiteľov a študentov (príprava na integráciu learning-by-doing do školského prostredia).
Relatívne izolované snahy učiteľov rozvíjať mediálnu výchovu boli neskôr koordinované oddelením vzdelávania Írskeho filmového inštitútu (Irish Film Institute), ktorý vzhľadom na absenciu akéhokoľvek iného subjektu, prevzal zodpovednosť za prípravu učiteľov vyučujúcich témy súvisiace s mediálnou výchovou. Okrem toho pripravil tiež semináre a kurzy týkajúce sa filmových a mediálnych štúdií. Inštitút pôsobil ako katalyzátor na zvyšovanie povedomia o problematike médií, a to nielen v školách, ale aj v radoch írskej verejnosti všeobecne. V spolupráci s verejnoprávnou televíziou a ďalšími partnermi zorganizovali aj viacero konferencií a letných škôl pre učiteľov.[3]
V roku 1985 vznikla v Dubline Asociácia učiteľov pre mediálne vzdelávanie (TAME). Účelom bolo podporiť a povzbudiť učiteľov mediálnej výchovy na základných školách, najmä v súvislosti s prípravou na vyučovanie a vývojom učebných zdrojov pre tematické celky súvisiace s mediálnou výchovou.[4]
Rozvoj mediálnej gramotnosti v rôznych podobách
Po prijatí viacerých legislatívnych úprav súvisiacich so školskou reformou je v súčasnosti rozvoj mediálnej gramotnosti v rôznych podobách prítomný naprieč základným i stredným stupňom. Mediálna výchova však v Írsku nie je v ponuke ako samostatný predmet, ale ako prierezová téma, ktorá je v kurikule zaradená od roku 2000. Využíva sa jej kriticko-hermeneutická forma, ako aj praktické využívanie mediálnych technológií, ktoré prináša nové príležitosti pre kreatívne a projektové formy vyučovania.
Vzdelávacie programy jednotlivých stupňov škôl umožňujú zaraďovať prvky mediálnej výchovy prakticky do akéhokoľvek vyučovacieho predmetu, najčastejšie na hodinách materinského jazyka, informačných a komunikačných technológií, ako aj v rámci viacerých predmetov spoločensko-vedného a umeleckého zamerania. Problémom, podobne ako v iných štátoch, je prierezový charakter mediálnej výchovy, ktorý spôsobuje, že tejto oblasti sa nevenujú učitelia na všetkých školách. Zaradenie mediálnej výchovy do osnov je tak závislé od osobnej motivácie a záujmu príslušného pedagóga o rozvoj mediálnej gramotnosti svojich študentov. Problémom v Írsku je tiež relatívne nízke povedomie pedagógov a vedenia škôl o užitočnosti a potrebe mediálneho vzdelávania. Napriek tomu, že sú dostupné praktické pokyny pre hodnotenie študentov, samotná evaluácia nie je pre školy povinná.[5]
Na rozdiel od iných krajín majú však v Írsku veľmi bohatú ponuku materiálov, pomôcok a učebných textov určených pre učiteľov jednotlivých predmetov. Registrovaní používatelia k nim majú prístup napríklad na webovej stránke National Council for Curriculum and Assessment (NCCA). Táto inštitúcia poskytuje aj rôzne typy školení a iných typov vzdelávacích aktivít pre učiteľov z praxe.[6]
Post-primárne učebné plány sú rozdelené na dve hlavné skupiny. Junior Cycle sa týka študentov vo veku od 12 až 15 rokov. Junior Certificate Test je prvá štátna skúška, ktorú mladí ľudia absolvujú a pre väčšinu znamená prechod do Senior Cycle, ktorý trvá dva až tri roky a je ukončený záverečnou skúškou – Leaving Certificate.
Zaradenie mediálnej výchovy v školskom systéme
V súčasnosti neexistuje v írskom vzdelávacom systéme žiadny samostatný predmet mediálna výchova – v rámci Junior ani Senior Cycle. Na nižšom sekundárnom stupni sú niektoré témy súčasťou angličtiny a sú zaradené pod hlavičkou kultúrnej gramotnosti, občianskej a politickej výchovy (Civic Social and Political Education – CSPE), environmentálnych a spoločenských štúdií (Environmental and Social Studies – ESS). Obidve zdôrazňujú používanie médií ako nástrojov na učenie. Obľúbená je tiež oblasť filmu a filmových štúdií. Kvalita vyučovania tém súvisiacich s médiami a mediálnou výchovou sa v Írsku osobitne nevyhodnocuje. Kvalita vyučovania a skúsenosti sa teda medzi jednotlivými školami značne líšia a do veľkej miery závisia od iniciatívy a osobnej zaangažovanosti pedagóga.
Mediálna výchova v írskych základných školách pokrýva napríklad nasledovné tematické celky integrované najmä do angličtiny, ale aj iných predmetov:
– mediálna reprezentácia,
– vizuálne aspekty mediálnych obsahov,
– filmová výchova,
– procesy súvisiace s činnosťou médií a pod.
Na skúsenostiach založené učenie
Pomerne rozšírené je na skúsenostiach založené učenie prostredníctvom tvorby časopisov, videí, ako aj návštevy a stáže v médiách a kultúrnych inštitúciách. Cieľom tematických celkov pokrývajúcich tlač, rozhlas, televíziu, film a reklamu je poskytnúť študentom spôsobilosti porozumieť rôznym typom mediálnych obsahov, rozvinúť ich kritické myslenie a komunikačné schopnosti a umožniť im oboznamovať sa s rôznymi mediálnymi technikami a technológiami.[7]
Univerzity a výskumné inštitúcie sú v Írsku dôležitým prvkom pri vzdelávaní budúcich učiteľov i zvyšovaní kvalifikácie učiteľov z praxe. Inštitúcie vyššieho vzdelávania pripravujú a poskytujú rôzne materiály pre prípravu učiteľov, zabezpečujú odborné kurzy a taktiež participujú vo výskumných partnerstvách v oblasti mediálnej výchovy. Služby odborného a kvalifikačného rastu pre učiteľov zabezpečuje predovšetkým organizácia The Professional Development Service for Teachers, ktorá je národným centrom zabezpečujúcim celoživotné vzdelávanie učiteľov.[8]
Ďalšou dôležitou organizáciou poskytujúcou služby z oblasti rozvoja mediálnej gramotnosti je Írsky filmový inštitút. V rámci tejto inštitúcie pôsobí samostatné oddelenie, ktoré sa zaoberá prípravou pedagogických materiálov a učebných zdrojov pre učiteľov, realizuje školenia, komunikuje so školami a poskytuje im podporu. Inštitút navrhol špecifické výučbové materiály pre rôzne vekové skupiny so zameraním na filmovú gramotnosť. Pracovníci inštitútu organizujú po celej krajine workshopy a diskusie spojené s premietaním filmov.[9]
Príklady dobrej praxe
V Írsku možno nájsť aj viacero príkladov dobrej praxe. Napríklad mládežnícka inštitúcia Bradóg Regional Youth Service poskytuje asistenciu a mentoring týkajúci sa praktickej digitálnej tvorby krátkych filmov, videí, ale aj zvukových nahrávok, najmä s dôrazom na zážitkové učenie sa. Mladí ľudia aktívne pracujú na tvorbe vlastných mediálnych obsahov a vytvárajú si svoje portfólio. Organizácia venuje osobitnú pozornosť mladým ľuďom zo znevýhodneného prostredia a s rôznymi druhmi zdravotného postihnutia.[10]
Organizácia Gael Linn prevádzkuje niekoľko projektov venovaných témam mediálnej výchovy. Prvým z nich je týždňový kurz digitálnej filmovej tvorby pre študentov, druhým je týždňový kurz zameraný na komunikáciu. V spolupráci s Irish College začali tiež s realizáciou trojtýždňového modulu digitálnej filmovej tvorby.[11]
V Írsku sa každoročne koná národný filmový festival pre mladých ľudí s názvom Lights Out Film Festival. Program pozostáva najmä z premietania umelecky hodnotných a alternatívnych filmov, ktoré sú spojené s diskusiami. Súčasťou programu sú i praktické workshopy, počas ktorých si mladí účastníci môžu vyskúšať prácu scenáristu, kameramana, editora, režiséra a ďalších mediálnych profesií.[12]
[1] OWENS, D. – HUNT, P.: Introduction to the Mass Media. Dublin : Veritas Publications, 1985. 96 s.
[2] OWENS, D. – HUNT, P.: Understanding the Mass Media Dublin : Veritas Publications, 1985. 110 s.
[3] Irish Film Institute [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.ifi.ie/>.
[4] O’Neill, B. – Howley, H.:Teaching the Media in Ireland. In: Hart, A. – Süss, D (Eds.)Media Education in 12 European Countries A Comparative Study of Teaching Media in Mother Tongue Education in Secondary Schools, 2002, Zurich : Swiss Federal Institute of Technology, 2002, pp. 78 – 87.
[5] O’Neill, B.: Media and Information Literacy Policies in Ireland. [online].Dublin : Dublin Institute of Technology, 2013. 22 s. [cit. 2014-05-08]. Dostupné na: <http://arrow.dit.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1053&context=cserrep>.
[6] National Council for Curriculum and Assessment [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.ncca.ie/en/>.
[7] O’Neill, B. – Howley, H.:Teaching the Media in Ireland. In: Hart, A. – Süss, D (Eds.)Media Education in 12 European Countries A Comparative Study of Teaching Media in Mother Tongue Education in Secondary Schools. Zurich : Swiss Federal Institute of Technology, 2002, pp. 78 – 87.
[8] The Professional Development Service for Teachers [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.pdst.ie/>.
[9] Irish Film Institute [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.ifi.ie/>.
[10] Bradog [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.bradog.com/>.
[11] Gael Linn [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.gael-linn.ie/Default.aspx?treeid=78>.
[12] Lights Out Film Festival Call for Filmmakers, Cast and Crew [online]. [2014-05-08]. Dostupné na: <http://www.irishfilmboard.ie/irish_film_industry/news/Lights_Out_Film_Festival_Call_for_Filmmakers_Cast_and_Crew/691>.