stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Laššáková: Treba pozdvihnúť mediálnu gramotnosť ľudí

3. decembra 2018Monika Hossova

Slovensko sa musí popasovať so zlepšovaním mediálnej gramotnosti svojich obyvateľov, aby dokázali lepšie odlišovať fakty od neprávd. Uviedla to ministerka kultúry SR Ľubica Laššáková po skončení zasadnutia Rady EÚ pre kultúru v Bruseli. Prioritou ministerských rokovaní bol boj proti šíreniu dezinformácií v online prostredí, najmä s ohľadom na blížiace sa voľby do Európskeho parlamentu, ktoré sa budú konať koncom mája 2019.

Ministri museli brať ohľad na neúmyselné šírenie dezinformácií, a naopak, úmyselné ovplyvňovanie demokratických procesov a slobôd. O tejto téme budú diskutovať aj ministri zahraničných vecí EÚ počas svojho decembrového zasadnutia v Bruseli. Členské štáty tým plnia úlohy vytýčené počas júnového summitu EÚ.

„Najdôležitejšie je rozoznať fakt a nepravdu. To bol hlavný dôvod dnešných rokovaní,“ uviedla ministerka s odkazom na tému, ktorá je v EÚ čoraz dôležitejšia. Výsledky prieskumu Eurobarometer, podľa ktorých sa až 61 percent občanov EÚ obáva toho, že do eurovolieb zasiahnu dezinformačné kampane, zneužívanie údajov a kybernetické útoky.

Laššáková zdôraznila, že z pohľadu Slovenska je najdôležitejšia úloha zdvihnúť mediálnu gramotnosť a zamerať sa najmä na deti a mládež v stredoškolskom veku. Upozornila, že ignorovať nemožno ani seniorov, lebo v súčasnosti už čoraz viac starších ľudí používa internet a bolo by dobré, keby aj oni dokázali rozlíšiť zdroj informácií a odlíšili fakty od neprávd.

Ministerka Laššáková v Bruseli informovala o tom, že na Slovensku jej rezort v spolupráci s ministerstvom školstva pripravuje dokument, ktorý sa zameria na mediálnu gramotnosť detí. Páči sa jej model, ktorý uplatňujú v Bavorsku. Žiaci po maturite dostanú tzv. „mediálny preukaz“, ktorý je dôkazom toho, že absolvovali školenia v tejto oblasti a sú mediálne gramotní. Priznala, že je otázna reakcia slovenskej verejnosti. Vzdelávanie by mohlo mať podobu online kurzov, a tiež aj samostatných kurzov v prítomnosti odborníkov, ktorí sa v téme vyznajú a dokážu osloviť akúkoľvek vekovú skupinu.

Laššáková upozornila, že by sme mali začať čo najskôr pracovať so slovenskými novinármi v snahe zabrániť šíreniu rôznych dezinformácií pred nadchádzajúcimi eurovoľbami. Už začiatkom decembra by sa mal dostať do obehu dokument, ktorý vypracuje špeciálna pracovná skupina zostavená z predstaviteľov novinárskej obce, vydavateľov a zástupcov prokuratúry.

Zdroj: TASR

lb

 

Related Articles

TURECKO

1. februára 2016norbert.vrabec

SLOVINSKO

1. februára 2016norbert.vrabec

Žiaci si preveria svoju schopnosť odhaľovať dezinformácie

12. apríla 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.