stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

MAĎARSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

V regióne strednej Európy bolo Maďarsko jednou z prvých krajín, ktoré sa venovali rozvoju mediálnej gramotnosti. Počiatočné iniciatívy (orientované najmä na filmovú výchovu) vznikli už koncom 50. rokov minulého storočia a boli spojené s vznikom prvých filmových klubov. V roku 1965 sa filmová výchova stala súčasťou národných kurikulárnych dokumentov pre maďarské stredné školy.

Nové impulzy začiatkom 90. rokov

Už v tomto období vznikli rôzne metodické materiály pre učiteľov, ako aj učebné texty a pomôcky pre žiakov.[1] Nové impulzy dostala maďarská mediálna výchova začiatkom 90. rokov, kedy sa začalo so systematickou prípravou učiteľov. Prvý kurz mediálnej pedagogiky otvorila Katedra estetiky Univerzity Loránda Eötvöse v Budapešti v akademickom roku 1994/1995. Prvých 35 absolventov dokončilo štúdium v akademickom roku 1997/1998. Uplatnenie nachádzajú ako učitelia samostatného vyučovacieho predmetu kultúra pohyblivého obrazu a mediálna výchova. Tento predmet je možné študovať v bakalárskom i magisterskom stupni štúdia.

Príprava učiteľov

Podľa prieskumu z roku 1998 existovalo v Maďarsku pätnásť kurzov, ktoré pripravovali učiteľov na vyučovanie tohto predmetu. Väčšinu vzdelávacích programov ponúkali vzdelávacie inštitúcie, pričom niektoré z nich mali priame prepojenie na univerzity a vysoké školy alebo ďalšie organizácie, ktoré ponúkajú odbornú prípravu a tréningy pre učiteľov. V súčasnosti viaceré z týchto vzdelávacích iniciatív pokračujú a zabezpečuje ich celkovo šesť inštitúcií vyššieho vzdelávania.[2]

Na vysokých školách poskytujúcich prípravu budúcich učiteľov si študenti môžu vybrať predmet mediálna výchova v kombinácii s niektorým iným vyučovacím predmetom. Najčastejšie to býva maďarský jazyk a literatúra, dejepis, výtvarná výchova, hudobná výchova, geografia a informatika. Obsahom vzdelávacieho programu sú predmety zamerané na teóriu mediálnej komunikácie, filmovú vedu, vizuálnu kultúru, žánrológiu a ďalšie oblasti. Súčasťou programu je aj samostatný modul zameraný na praktické aspekty mediálnej výchovy – najmä prípravu rôznych typov mediálnych obsahov.[3]

Situácia v základných a stredných školách

V maďarských základných a stredných školách sa mediálna výchova vyskytuje ako samostatný vyučovací predmet, ale aj ako prierezová téma, v rámci ktorej sú rôzne aspekty rozvoja mediálnej gramotnosti integrované do iných predmetov. V prvých štyroch ročníkoch sú konkrétne tematické celky súvisiace s médiami včlenené do predmetu vizuálne vzdelávanie. Mediálna výchova pre túto vekovú kategóriu detí je zameraná na reflexiu ich praktických skúsenosti s médiami, uvedomovanie si rozdielov medzi rôznymi druhmi mediálnych obsahov a pozornosť sa venuje aj bezpečnému a kreatívnemu používaniu internetu. V štvrtom ročníku si môžu školy zaradiť samostatný voliteľný predmet informatika, ktorý tiež obsahuje rôzne prvky priamo alebo nepriamo súvisiace s mediálnou výchovou.

Z týchto tém možno spomenúť napríklad médiá ako zdroje informácií, možnosti interakcie prostredníctvom internetu, vyhľadávanie informácií prostredníctvom internetu, využívanie e-kníh, informačná spoločnosť, využívanie knižničných služieb a pod. Podobné tematické celky sú vyučované aj na druhom stupni základnej školy, kde sa už informatika stáva povinným predmetom pre všetkých žiakov. Obsah predmetu je však viac zameraný na komunikáciu v prostredí internetu, databázy, tabuľky a prezentácie, vytváranie multimediálneho materiálu, bezpečnosť internetu, využívanie knižníc, riešenie problémov v online prostredí, algoritmy a programovanie. V prvých dvoch ročníkoch stredných škôl majú študenti zaradený povinne voliteľný predmet kultúra pohyblivého obrazu a mediálna výchova. Povinná voliteľnosť však neznamená, že ho absolvujú všetci študenti.

Mediálna výchova ako samostatný predmet

V druhej štvorročnej fáze (vyššia základná, stredná) ostáva situácia viac-menej rovnaká, informačná veda sa stáva povinným predmetom ,zatiaľ čo mediálna výučba je stále obsiahnutá v rámci vizuálneho vzdelávania. Jednotlivé školy si totiž môžu vybrať, či ponúknu tento predmet, alebo ho nahradia predmetom zameraným na dramatickú a tanečnú výchovu. V posledných dvoch ročníkoch strednej školy si školy môžu vybrať, či ponúknu mediálnu výchovu ako samostatný predmet, alebo budú niektoré jej prvky integrovať do niektorého z umelecky zameraných predmetov. Dôraz na tomto stupni vzdelávania je kladený na vizuálnu a filmovú gramotnosť, v menšom rozsahu aj na digitálnu gramotnosť. Predmet by mal povzbudiť nezávislý a kritický postoj k používaniu médií, ako aj kreativitu a aktívnu účasť v demokratickej spoločnosti. V odbornom stredoškolskom vzdelaní sa mediálna výchova objavuje ako samostatný predmet počas jedného roka, pričom ide o voliteľný výber zo skupiny viacerých predmetov orientovaných na umenie. Rozvoj mediálnej gramotnosti sa v menšej miere uskutočňuje aj prostredníctvom hodín informatiky a materinského jazyka.[4]

Úrad pre národné médiá a informačnú komunikáciu

Problematiku mediálnej výchovy a rozvoja mediálnej gramotnosti občanov zabezpečuje podľa maďarskej legislatívy Úrad pre národné médiá a informačnú komunikáciu. Jednou z jeho prvých iniciatív bolo zriadenie mediálneho vzdelávacieho centra s názvom Magické údolie (Bűvösvölgy). Centrum vzniklo v roku 2013 a zameriava sa na oboznamovanie detí a mládeže so svetom médií a mediálnej komunikácie. Vybavené je rôznymi mediálnymi technológiami a umožňuje návštevníkom nahliadnuť do problematiky výroby mediálnych obsahov a vyskúšať si rôzne zariadenia a aplikácie. Partnerom centra je verejnoprávna televízia i viaceré komerčné televízne stanice, spravodajské portály a firmy pôsobiace v odvetví telekomunikačného priemyslu (Index, Invitel, Magyar Telekom, Microsoft Hungary, MTV A, Nokia, Origo, RTL Klub, Telenor, TV2, UPC, Vodafone).[5]

Príklady dobrej praxe

Z ďalších príkladov dobrej praxe možno spomenúť iniciatívu Moped, ktorú finančne podporuje nadácia Open Society Foundation. Projekt je založený na myšlienkach nemeckej mediálnej pedagogiky a zabezpečuje mediálne vzdelávanie pre tri vekové skupiny v škôlkach (3 – 6 rokov), pre základné školy nižšieho stupňa (2 – 4 roky) a základné školy vyššieho stupňa (5 – 6 rokov). Rozvoj mediálnej gramotnosti môže prebiehať v rámci formálneho vzdelávacieho systému i mimo neho. Program je vyvinutý tak, aby mohol byť využívaný učiteľmi v materských a základných školách, ktorí doteraz neabsolvovali žiadne formálne mediálne vzdelanie.[6]

Zahŕňa tiež niektoré prvky rodičovskej mediálnej výchovy. Program Moped zabezpečuje nezisková organizácia Televele Médiapedagógiai Műhely Egyesület, ktorej cieľom je zlepšovať mediálne vzdelávanie, a to najmä so zameraním na tri cieľové skupiny – deti, dospievajúcich, rodičov a pedagógov.[7]



[1] Szíjártó, I.: Hungary: Motion Picture and Media Education in Hungary In: Hart, A. – Süss, D (Eds.)Media Education in 12 European Countries A Comparative Study of Teaching Media in Mother Tongue Education in Secondary Schools. Zurich : Swiss Federal Institute of Technology, 2002,pp. 65 – 77.

[2] Szíjártó I.: Tanártovábbképzés a mozgóképkultúra és médiaismeret oktatásához: egy rendszer kiépülése. In: Új Pedagógiai Szemle, Vol. 2, Issue 6, pp. 128-129, 2008

[3] Az osztatlan média-mozgókép és kommunikációtanár MA képzésről [online]. [2014-07-08]. Dostupné na: <http://www.commonline.hu/en/node/855>.

[4] Schleicher, N. – Rétfalvi, G.: Media and Information Literacy Policies in Hungary.In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 33 s. [cit. 2014-07-08].Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/HUNGARY_2014.pdf>.

[5] What is Magic Valley? [online]. [2014-07-08]. Dostupné na: <http://magicvalley.hu/what_is_magic_valley/>.

[6] Moped: Média – Demokrácia– Oktatás [online]. [2014-07-08]. Dostupné na: <http://televele.hu/moped/>.

[7] NAGY, K.: A demokrácia szövete: médiaszabadság és médiatudatosság. [online].Budapest : HVG Kiadó Zrt., 2012. [cit. 2014-07-08]. Dostupné na: <http://mertek.hvg.hu/2012/10/12/a-demokracia-szovete-mediaszabadsag-es-mediatudatossag/42/>.

Related Articles

Megatrends and Media 2017: rozhovor s profesorom Fedorovom

2. júna 2017viktoria.kolcako

Rozbieha sa deviaty ročník Mediálnej školy. Bude plne akreditovaný!

12. septembra 2017viktoria.kolcako

Študenti napísali knihu mediálnych rozprávok

25. marca 2015viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.