stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Odborníci z krajín V4 diskutovali o postavení mediálnej výchovy vo verejnom školstve

23. júna 2016viktoria.kolcako

Konferencia Mediálna výchova vo verejnom školstve, s podtitulom Priority regiónu v mediálnom veku, sa konala 10. júna 2016 na pôde Corvinus University v Budapešti, ktorej vedecký tím bol iniciátorom projektu. Projekt Višegrádsky fond je zameraný na rozvoj mediálnej gramotnosti vo verejnom školstve, teda prioritou projektu bolo zmapovať stav mediálnej gramotnosti v každej krajine V4.

13433128_1028656413878107_8200515162150148186_oNa projekte participovali Corvinus University z Budapešti v Maďarsku, Slezská univerzita v Katowiciach v Poľsku, Centrum pre štúdium vysokého školstva v Prahe – Česká republika a Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave – Slovensko. Na konferencii vystúpilo 12 rečníkov z krajín V4. Výnimku tvorila profesorka Minna Harmanen z Fínska, ktorá predstavila Národné kurikulum základného školstva vo Fínsku, ktoré prepája rôzne gramotnosti nevyhnutné pre súčasnosť. Rôznorodé zastúpenie tém podnietilo zaujímavé diskusie, ktoré viac poodkryli problematiku médií, vnímania mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti v ostatných krajinách na pozadí školstva. V rámci zhrnutia vedeckých príspevkov sa odborníci z oblasti mediálnej výchovy zhodli na tom, že koncepty mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti by mali byť jasne definované.

13422393_1028658893877859_4935213968788349979_oPrezentovali výsledky výskumov zameraných na mediálnu gramotnosť rôznych vekových skupín. Zároveň na digitálne kompetencie, vedomosti o fungovaní médií či systému vysielania. Odborníci sa zhodli, že predovšetkým vo verejnom školstve by mal byť pravidelne mapovaný a analyzovaný stav mediálnej výchovy na základe spolupráce s učiteľmi. Výsledky komplexných národných prieskumov by sa mali stať podkladom pre odporúčanie Európskej komisie pre mediálnu gramotnosť. V tomto smere sa počíta s tým, že mediálna výchova sa bude do osnov základných škôl na oboch stupňoch integrovať ako samostatný predmet. Na druhej strane je potrebné neustále zvyšovať kvalifikáciu odborníkov a učiteľov v oblasti mediálnej výchovy a gramotnosti vo forme kvalitných školení.

13392276_1028657133878035_9097679625631112839_oOsobitná pozornosť by sa mala venovať mediálnej výchove a gramotnosti v rámci univerzitných programov pre budúcich učiteľov. Jedným z kľúčových faktorov je aj spolupráca s rodičmi a pracovníkmi s mládežou. Neformálne vzdelávacie aktivity zaoberajúce sa mediálnou gramotnosti by mali rozšíriť svoju pôsobnosť, pretože nie každá činnosť sa viaže na školské prostredie. Spolupráca medzi rôznymi sektormi v oblasti výskumu a mediálnej praxe by mala na seba nadväzovať a byť prepojená. V oblasti propagácie mediálnej výchovy svoju úlohu zohrávajú aj televízne a rozhlasové programy, ktoré oslovujú širšie publikum. Výsledkom konferencie je zdokumentovanie výsledkov národných projektov a výskumov, postupov rozvoja mediálnej gramotnosti na domácej a medzinárodnej pôde. Na základe získaných dát budú vypracované odporúčania.

13403298_1028658030544612_8663976796577658663_o

Text: Lucia Brezovská; Foto: FB Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet

Related Articles

Študentky FMK vytvorili krátku rozhlasovú hru o kyberšikanovaní

23. januára 2019Monika Hossova

Publikácie o mediálnej výchove

1. februára 2016norbert.vrabec

Na Slovensku vznikne IT akadémia

9. septembra 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.