Skupina expertov pre mediálnu gramotnosť diskutovala o navrhovaných aktivitách týkajúcich sa mediálnej gramotnosti v roku 2019. Expertnú skupinu organizovala delegácia DG Connect and DG Communication pod vedením Anna Heroldovej, vedúcej politiky audiovizuálnych a mediálnych služieb v rámci DG Connect.
Nedávne zmeny priniesli obnovený politický záujem a budúcnosť pri vytváraní povedomia o mediálnej gramotnosti. Najmä revidovaná smernica o audiovizuálnych mediálnych službách prináša túto tému do právnych predpisov členských štátov. Nadchádzajúce európske voľby a nedávne udalosti týkajúce sa dezinformácií vo verejnej diskusii si vyžadujú väčšiu pozornosť a uvedomenie si mediálnej gramotnosti.
Týždeň mediálnej gramotnosti
Z týchto dôvodov plánuje komisia týždeň mediálnej gramotnosti od 18. do 22. marca 2019 zameraný na informovanosť občanov v digitálnom veku. V tomto týždni sa uskutočnia stretnutia s viacerými zainteresovanými stranami. Otvorí sa interaktívna mapa, v ktorej sa budú môcť zhromažďovať a zisťovať aktivity miestnej mediálnej gramotnosti. Takisto existuje myšlienka celoeurópskej knižnice pre gramotnosť v oblasti médií alebo informačného centra, živú platformu, ktorá sprístupní širokú škálu materiálov pokrývajúcich rôzne aspekty mediálnej gramotnosti a zameriava sa na rôznorodé publikum. Nakoniec existujú aj myšlienky na určenie princípov spoločného učebného plánu o mediálnej gramotnosti.
Spoločnosť pre mediálnu gramotnosť reagovala na tieto plány pozitívne. Vyzvali k tomu, aby vychádzali z existujúcich národných platforiem a iniciatív, a aby sa vyhli opakovaniu chýb. Treba vziať do úvahy aj nedávny vývoj, akým je sieť faktických kontrol alebo záujem novinárskych združení. Spoločnosť pre mediálnu gramotnosť odporučila, aby zohľadnili skúsenosti získané v oblasti používania platformy mediálnej gramotnosti na národnej úrovni. Vyjadrili obavy v súvislosti s krátkym časovým harmonogramom do týždňa médií a mnohými udalosťami týkajúcimi sa mediálnej gramotnosti na rôznych úrovniach (regionálne, vnútroštátne, európske a globálne). Existuje nebezpečenstvo minimalizácie účinku informačných kampaní.
Zdroj: news.media-and-learning.eu
lb