stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/9/f/9fd5c483-d723-4e1a-a2d0-4ed8a7af7d31/medialnavychova.sk/web/wp-content/themes/Zephyr/framework/templates/blog/single-post.php on line 56

Mladí ľudia v kyberpriestore: výskum Inštitútu pre verejné otázky

13. decembra 2016viktoria.kolcako

SK_logo_2013Ľudová strana Naše Slovensko (ĽS NS) získava čoraz väčšiu podporu medzi mladými. Na toto, ale aj na mnohé iné zistenia poukázal  autor výskumu Mladí ľudia v kyberpriestore – šance a riziká pre demokraciu a analytik Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Marián Velšic.

TASR/Bohdan KopčákV prieskume boli oslovení respondenti vo veku 18 až 39 rokov a tretina ľudí v tomto vekovom rozmedzí súhlasí s programom, aktivitami i konkrétnymi krokmi ĽS NS. "Ak dáme 34% sympatizantov do súvislosti s potenciálnymi volebnými preferenciami, ktoré sa v prípade Kotlebovej strany v tomto prieskume pohybujú okolo 23,5%, vidíme, že priestor na zvýšenie podpory takéhoto politického subjektu u mladých existuje," povedal Velšic.

Ako ďalej uviedol Velšic, "Dve tretiny mladých respondentov sa stotožňujú s populistickými myšlienkami znížiť počet poslancov v NR SR zo 150 na 100 (70%) či znížiť sociálne dávky Rómom (66%)." Sympatie ľudí však majú aj návrhy ako poriadkové hliadky vo vlakoch (37%), vystúpenie SR z EÚ a vytvorenie domobrany (30%) alebo vystúpenie SR z NATO (26%).

V porovnaní s marcovým obdobím parlamentných volieb vzrástli preferencie nielen ĽS NS, ale aj SaS, ktorá sa z pôvodných 18,1% vyšplhala na 23,4%. U ĽS NS to bolo veľmi podobné a teda z 18,1% referencia vzrástla na 23,5%. Ale ako skonštatoval Velšic: „Obe strany zosilneli na úkor iných, zväčša parlamentných strán.“

Politické preferencie sa však zvýšli aj SNS (zo 6,3% na 10,4%). V prípade dvoch strán nastal samozrejme aj pokles. OĽaNO-NOVA síce klesli z 13,4% na 11,7% a Smer-SD z 13,6% na 11,5% percenta no aj tak sú stále vyššie ako už spomínaná SNS.

V prieskume IVO sa zisťovalo aj to, aké je správanie mladých ľudí na internete alebo aké témy najviac vyhľadávajú. Ako sa preukázalo, 51% z nich sleduje politicko-spoločenské dianie pravidelne, 45% ho sleduje aspoň jednu hodinu denne a viac ako dve hodiny sa tomu venuje 19%. Najvyšší záujem zožali zahranično-politické udalosti (až 73%) a enviromentálna tématika (70%). Opýtaní majú veľký záujem aj o nemenej známe témy ako napr. otázka migrácie (64%), ľudskoprávna tématika (62%) alebo korupcia a klientelizmus v spoločnosti (59%).

Veľmi znepokojujúcim výsledkom štúdie IVO bolo však najmä to, že až 84% mladých ľudí má skúsenosti s nenávistným správaním na internete. Takéto správanie je najčastejšie realizované pomocou nenávistných statusov, poznámok, komentárov, videí, fotiek alebo animácii. Na výberovej vzorke 1 083 respondentov vo veku 18-39 rokov, sa 69% mladej generácie stretáva s nenávistným správaním najčastejšie na sociálnych sieťach a v diskusiách pod článkami či príspevkami bežných internetových médií (45%).

„Najmenšiu angažovanosť je vidno u foriem, kde ide takpovediac ’do tuhého’, teda tam, kde má človek odhaliť svoju identitu, postoje a zámery. Zorganizovanie verejného zhromaždenia alebo protestu; vytvorenie či spolupráca na vytvorení web stránky; príspevok vo vlastnom blogu; založenie vlastnej iniciatívy (protestu, petície, sťažnosti); zorganizovanie podpisovej akcie – to všetko využíva prostredníctvom internetu len 6% – 9% mladých ľudí“ , dodáva Velšic.

Zdroj: TASR, teraz.sk, Foto: TASR/ Bohdan Kopčák

Related Articles

Problémom ochrany dát detí na internete sú najmä špionáž a vírusy

7. februára 2019Monika Hossova

Štátny pedagogický ústav preskúma uplatňovanie mediálnej výchovy na základných školách

12. septembra 2015viktoria.kolcako

Otestujte si úroveň svojej mediálnej gramotnosti

11. júna 2013viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.