V dňoch 19.-20. apríla 2016 sa na Smolenickom zámku uskutočnil už 11. ročník konferencie Megatrendy a médiá. Konferenciu zameranú na oblasť médií, marketingu, mediálnej výchovy, ale aj iných, zaujímavých tém, každoročne usporadúva Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
Aprílová konferencia sa niesla v duchu hesla "Kritika v médiách, kritika médií". Na konferencii vystúpilo celkovo až 153 rečníkov z desiatich európskych krajín. Najvýznamnejšími osobnosťami Megatrendov a médií boli tento rok prof. David Buckigham z Veľkej Británie, prof. Alexander Fedorov z Ruska a prof. Friedrich Krotz z Nemecka. Účasť uznávaných odborníkov z oblasti médií a mediálnej výchovy vnímali pozitívne nielen účastníci konferencie, ale aj samotní organizátori. Martin Solík za organizátorov prezradil, čo odlíšilo tohoročnú konferenciu od predošlých: “Skutočnosť, že pozvanie na konferenciu prijalo také množstvo uznávaných zahraničných odborníkov, je výborným znamením nielen pre našu univerzitu, ale celkovo pre krajinu, v ktorej žijeme. Tento ročník bol pre nás preto veľkým krokom dopredu, a preto cítime zodpovednosť, aby bol ďalší ročník prinajmenšom rovnako úspešný.” Prof. David Buckigham sa počas konferencie vyjadril, že jeho rozhodnutie prijať pozvanie organizátorov a dekanky FMK UCM. Dany Petranovej, bolo ovplyvnené aj záujmom o fungovanie médií na Slovensku: “Už dlhšie sledujem vývoj a postavenie médií v post-socialistických krajinách a na Slovensku je tento vývoj veľmi špecifický. Treba poznamenať, že ste pomerne mladá krajina a médiá sa stále rozvíjajú, no napriek tomu sú silno prepojené s komerciou a politikou. Priznám sa, pozvanie ma potešilo hlavne kvôli tomu, že na Slovensku som ešte nebol a dostanem sa tu aj k vnútornému pohľadu slovenských odborníkov.”
Foto: Jakub Kovalík; zľava dekanka FMK UCM v Trnave doc. PhDr. Dana Petranová, prof. Friedrich Krotz, prof. Alexander Fedorov, prof. David Buckingham
Tematicky boli príspevky rozdelené do piatich sekcií: Médiá a gramotnosť, Médiá a politika, Médiá a spoločnosť, Médiá a kreativita, Médiá a marketing. Otázkam mediálnej gramotnosti, digitálnej a informačnej gramotnosti, mediálnej výchovy či digitálnych techonológií sa venovala sekcia Médiá a gramotnosť. Zastúpenie tém bolo rôznorodé a mnohé príspevky výrazne dopomohli k rozšíreniu diskusie na témy týkajúce sa problematiky kritického myslenia vo vzťahu k médiám, či rozvíjania nových gramotností, ktoré sa objavujú v súčasnej spoločnosti.
Reportáž z konferencie spracovala FMK TV: