stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Podpredseda výboru pre kultúru a médiá Farkašovský: S komunikačnou výchovou sme mohli začať o desať rokov skôr

17. júla 2018Monika Hossova

Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) začne v novom školskom roku s realizáciou pilotného projektu Komunikačná výchova. Podľa slov podpredsedu parlamentného výboru pre kultúru a médiá, Karola Farkašovského, je cieľom programu naučiť žiakov vyhľadávať, selektovať a kriticky hodnotiť informácie, ale aj budovať ich komunikačné a prezentačné schopnosti.

Budovanie schopností a zručností v oblasti komunikácie a kritického myslenia sú dôležité pre uplatnenie jedincov v spoločnosti a na trhu práce. Farkašovský upozorňuje aj na súčasný fenomén internetovej publicistiky a šírenie dezinformácií či poloprávd práve prostredníctvom tohto média. Silu a opodstatnenosť komunikačnej výchovy vidí najmä v kombinácii prevencie a ochrany voči dezinformáciám a  budovania praktických prezentačných a komunikačných zručností: „V mojom ponímaní komunikačná výchova zahŕňa rétoriku, komunikačné a prezentačné zručnosti, komunikačnú etiku – čo je niečo, čo sa podceňuje aj pri vzdelávaní budúcich žurnalistov – štvrtá časť je samotná mediálna výchova, teda ako ´čítať´ médiá, vydolovať z nich tú správnu informáciu a verifikovať zdroj. A po piate je to spoločenský protokol a etiketa.” Zároveň dodáva, že touto otázkou sme sa v prostredí slovenského školstva mali zaoberať už skôr: „Jedna chybička sa stala, že sme s tým nezačali už pred desiatimi rokmi.”

V rámci pilotného projektu Komunikačná výchova bol vytvorený expertný tím, ktorý bude v prvej fáze školiť učiteľov. Pokiaľ ide o komunikačný výcvik na školách, pôjde o praktické projektové vyučovanie. Podľa slov Karola Farkašovského sú práve prezentačné schopnosti žiakov často nedostatočne rozvíjané. Okrem toho sa projekt zameriava aj na kritické čítanie mediálnych obsahov: “Nechceme do detí očkovať, čo je pravda a čo nie. Ale treba ich naučiť, ako informácie hľadať, ako ich selektovať. Ako informáciu využiť, overiť zdroj a zasadiť ju do kontextu. Ako kriticky čítať. To, že je niečo na internete, alebo dokonca v televízii, neznamená, že je to pravda.”

Školy, ktoré majú záujem uchádzať sa o zapojenie do projektu sa môžu prihlásiť na webovej stránke ŠPÚ.

Zdroj a foto: Teraz.sk

Related Articles

BELGICKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Ducklin: Tri otázky, ktoré by ste si mali klásť nielen v Deň bezpečného internetu

10. februára 2015viktoria.kolcako

Zástupkyňa IMEC centra, Viera Kačinová, v televízii LUX

13. augusta 2012viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.