Sociálne siete sú neoddeliteľnou súčasťou života dnešnej mládeže, poskytujú im príležitosť na komunikáciu, zdieľanie zážitkov a budovanie vzťahov. Avšak s ich rastúcim vplyvom prichádzajú aj riziká, medzi ktoré patrí aj kyberšikanovanie, ktorá môže mať vážne následky na psychiku mladých ľudí.
Ako ovplyvňujú sociálne siete mladých?
Sociálne siete sa stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Tieto platformy nám umožňujú zostať v kontakte s priateľmi, zdieľať zážitky a informácie, no zároveň nás ovplyvňujú viac, než si často uvedomujeme. Mnohí z nás nedokážu vyjsť z domu bez toho, aby mali pri sebe smartfón, vďaka ktorému sa môžu kedykoľvek pripojiť na niektorú zo svojich obľúbených sociálnych sietí. Dnešní mladí ľudia sú čoraz viac závislí na sociálnych sieťach, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou ich každodenného života.
Ak si pozorne všimnete, ako sa správajú v spoločnosti, je jasné, že takmer každý má v ruke mobil alebo tablet, pričom ich pozornosť je často úplne pohltená obrazovkou. Často sa stretnete s tým, že majú hlavu sklonenú nad telefónom, prechádzajú si príspevky na sociálnych sieťach alebo si robia fotografie, ktoré čoskoro zverejnia na platformách ako Facebook, Instagram či TikTok. Tento neustály kontakt s digitálnym svetom ovplyvňuje ich správanie, komunikáciu a vnímanie sveta okolo nich.
Tínedžeri začínajú byť precitlivení na reakcie od rovesníkov
Podľa výskumu neurovedcov z univerzity v Severnej Karolíne naznačuje, že používanie sociálnych sietí môže mať vplyv na mozog tínedžerov. Štúdia sa zameriavala na deti vo veku 12 až 15 rokov, čo je obdobie, keď mozog prechádza významnými a rýchlymi zmenami. Tento vek je kľúčový pre ich vývoj, a preto je dôležité sledovať, ako sociálne siete môžu ovplyvniť ich kognitívne a emocionálne procesy.
Vo výskume bolo 169 detí rozdelených do troch skupín podľa toho, ako často navštevovali Snapchat, Instagram a Facebook. V jednej študijnej skupine boli deti, ktoré navštevujú sociálne siete pravidelne, teda viac ako 15-krát za deň. Druhú skupinu tvorili deti, ktoré používali sociálne médiá menej ako 14-krát za deň. V tretej skupine boli zaradené deti, ktoré nezvyknú navštevovať sociálne siete viac ako raz za deň.
Vedci skúmali, ako reaguje náš mozog počas hrania hier, hlavne keď ide o odmeny a súťaživosť. Zistili, že pri hraní hier sa aktivujú tri dôležité oblasti mozgu. Prvá je oblasť, ktorá sa zaoberá odmenami a reaguje na zážitky. Druhá oblasť je tá, ktorá nám pomáha vnímať dôležité veci v našom okolí, ktoré si zaslúžia pozornosť. A tretia oblasť je prefrontálny kortex, ktorý sa podieľa na našich náladách, rozhodovaní a schopnosti učiť sa.

Výsledky ukázali že tínedžeri, ktorí pravidelne kontrolujú sociálne siete, začínajú byť viac ovplyvnení spätnou väzbou od svojich rovesníkov. Vedci zatiaľ nevedia posúdiť, či sú tieto zmeny škodlivé alebo užitočné.
Sociálne siete a ich interakcie môžu pozitívne ovplyvniť budovanie vzťahov a rozvoj komunikačných schopností, no zároveň môže viesť aj k negatívnym dôsledkom, ako sú úzkosť alebo depresia, najmä v prípade, ak sú reakcie rovesníkov príliš kritické alebo neúprosné.
Je dôležité si uvedomiť, že každý používateľ reaguje na online interakcie odlišne, a preto nie je možné generalizovať, aké účinky majú tieto interakcie na všetkých. Každý človek má svoj vlastný spôsob, ako sa vyrovnáva s tlakom a spätnou väzbou v digitálnom prostredí.
Negatívny faktor, ktorý, žiaľ, vo virtuálnom svete funguje a ničí psychiku, je kyberšikanovanie. Prieskum z roku 2020, ktorý bol realizovaný medzi viac ako 6000 mládežníkmi vo veku 10 až 18 rokov, ukázal, že až 50 % z nich zažilo kyberšikanovanie. Jednou z nebezpečných nevýhod sociálnych médií je, že poskytujú príležitosť anonymne šíriť škodlivé klebety a používať urážlivé slová, ktoré môžu v ľuďoch zanechať trvalé emocionálne jazvy.
Čo je kyberšikanovanie?
Kyberšikanovanie alebo kyberšikana je šikana, ktorá sa deje na digitálnych zariadeniach, ako sú mobilné telefóny, počítače, tablety a pod. Niekedy sa tiež toto šikanovanie označuje aj ako cyberšikana, cyberbullying, e-šikana alebo online šikanovanie. Kyberšikana je vlastne šikanovanie, ktoré sa odohráva v online priestore. Tieto útoky sa môžu šíriť veľmi rýchlo a zasiahnuť obete zo všetkých strán, čo môže mať vážne psychické dôsledky.
Agresori môžu obete osočovať, šíriť o nich lži, posielať urážlivé správy, zverejňovať hanlivé fotografie alebo vytvárať falošné profily s cieľom poškodiť ich povesť. Môže ísť aj o priamu formu útokov, ako sú vyhrážky, zasielanie neustálych urážok, alebo neprimeraných správ, ktoré obete psychicky týrajú. Najhoršie je, že obete môžu byť vystavené kyberšikane 24/7, čo zvyšuje ich pocit bezmocnosti a môže viesť k vážnym emocionálnym problémom.
Kyberšikanovanie v škole: Aké sú príznaky, aké riešenia?
Kyberšikanovanie nemusí byť obmedzené len na školské prostredie. Hoci je pravda, že škola je často miestom, kde sa takéto správanie najčastejšie prejavuje, kyberšikanovanie sa môže vyskytovať aj v iných prostrediach, ako sú sociálne siete, online hry , blogy, maily a sms-ky alebo rôzne internetové komunity. Indíciou, ktorá zreteľne naznačuje, že dieťa sa stalo obeťou kyberšikanovania, je odmietavý postoj ku škole.
Kyberšikana môže viesť rovnako k psychosomatickým problémom dieťaťa, problémom so spánkom, bolestiam brucha, stavom úzkosti či depresívnym prejavom. Obeť agresie rovnako prestáva mať záujem o trávenie času online, prípadne je z pobytu v online priestore frustrovaná, smutná a odmieta hovoriť o tom, čo v tomto prostredí robí. Podľa Drobného je dôležité, aby sa deti a mladí ľudia naučili rozpoznať hranice medzi zábavou a nebezpečnými prejavmi kyberšikany.
Keď sa spolužiaci začnú smiať a podporovať agresora, vytvárajú prostredie, ktoré šikanuje obete ešte viac. Preto je kľúčové, aby si deti uvedomili, že šikana nie je nikdy v poriadku a že v každom okamihu môžu stáť na strane spravodlivosti, aby zabránili ďalšiemu ubližovaniu. Samozrejme, ak veci dospejú do vážnejšieho štádia, vec musí riešiť dospelá osoba a veľmi razantne.

Sociálne siete nemusia byť nevyhnutne zlé, ak ich používame s rozvahou. Ponúkajú nám možnosť spojiť sa s priateľmi, zdieľať zážitky a učiť sa nové veci. Kľúčom je nájsť rovnováhu a využívať ich spôsobom, ktorý neohrozuje našu pohodu a zdravý životný štýl.
Ak sa však kyberšikanovanie dotýka konkrétnej osoby, je kľúčové, aby obeť včas reagovala a vyhľadala pomoc. Je dôležité si uvedomiť, že kyberšikanovanie sa môže v niektorých prípadoch prejaviť aj do fyzických útokov, ak sa agresia prenesie z virtuálneho sveta do reálneho života.
Dôležitým prvkom je vnímavosť rodičov, ktorí by mali byť otvorení komunikácii so svojimi deťmi a sledovať zmeny v ich správaní alebo náladách. Pomoc učiteľov je tiež nevyhnutná, pretože školy by mali byť miestom, kde deti a mladí ľudia cítia podporu a kde je šikanovanie striktne zakázané.
Je potrebné vytvoriť prostredie, v ktorom sa dieťa cíti bezpečne a vie, že môže hovoriť o svojich problémoch. Odborná pomoc zo strany psychológov alebo terapeutov môže byť tiež veľmi účinná, aby obeť zvládla psychologické dôsledky kyberšikanovania a naučila sa, ako sa s touto situáciou vyrovnať.
Doba, v ktorej my aj naše deti žijeme, je rýchla a technológie neustále napredujú. Kyberšikanovanie je stále viac rozšírené, a preto je potrebné mu venovať zvýšenú pozornosť nielen v oblasti jeho riešenia a odstraňovania neželaných následkov, ale najmä v oblasti prevencie a vzdelávania sa. S rozumným prístupom môžu byť sociálne siete cenným nástrojom na komunikáciu a osobný rast.
Autorka: Lucia Jakubcová
Zdroje:
https://www.sikana.sk/kybersikanovanie-co-by-ste-mali-vediet/; https://www.union.sk/socialne-siete-vplyvajuna-psychicke-zdravie/
https://www.union.sk/socialne-siete-vplyvajuna-psychicke-zdravie/