stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Problémom ochrany dát detí na internete sú najmä špionáž a vírusy

7. februára 2019Monika Hossova

Medzi najelementárnejšie problémy týkajúce sa ochrany dát online je špionážny softvér alebo vírusy. Štyri percentá slovenských detí uviedlo, že niekto použil ich heslo, aby sa dostal k ich informáciám na internete alebo im ukradlo identitu. Myslí sa tým, že sa na internete niekto cudzí vydával za nich. V porovnaní s dátami z roku 2010 má tento problém klesavú tendenciu. Vyplýva to z predbežných výsledkov výskumu európskej mládeže na internete EU Kids Online. 

Viac o tejto problematike hovoril koordinátor projektu z Katolíckej univerzity v Ružomberku Pavel Izrael. Upozornil na to, že zatiaľ čo relatívne málo (dve percentá slovenských a dve až päť percent európskych detí a mladých) uviedlo, že prišli o peniaze, pretože ich niekto na internete podviedol, významnejším problémom sú nákupy cez aplikácie. Štyri až desať percent opýtaných v piatich doteraz analyzovaných krajinách uviedlo, že minulo príliš veľa peňazí nákupmi cez aplikácie (tzv. in-app purchase) alebo počas hrania online hier. Na Slovensku to boli štyri percentá detí a mladých.

Skúsenosť s tým, že si ich niekto lokalizoval, pretože stopoval ich mobilný telefón, uviedli tri percentá slovenských respondentov. Z predbežných výsledkov výskumu vieme, že na Slovensku, rovnako ako v Nórsku, má osem percent detí a mladých skúsenosť so špionážnym softvérom alebo počítačovými vírusmi.

Štyri percentá slovenských detí a mladých uviedlo, že niekto použil ich heslo, aby sa dostal k ich infomáciám na internete alebo im ukradlo identitu v zmysle, že sa na internete niekto cudzí vydával za nich. V doteraz analyzovaných krajinách sa počty detí, ktoré majú skúsenosť s týmto problémom, pohybovali v rozmedzí dve percentá (Taliansko) až deväť percent (ČR). Šiestim percentám opýtaných na Slovensku sa stalo, že boli zneužité ich osobné informácie.Výskum EU Kids Online bol v rokoch 2017 a 2018. Národnú reprezentatívnu vzorku tvorili deti a mladí vo veku 9 až 17 rokov v piatich európskych krajinách, a to v Estónsku, Nórsku, Taliansku, Česku a na Slovensku. Výsledky zo všetkých 14 krajín sa pripravujú. Dáta na Slovensku zbierali od apríla do júna 2018.

Zdroj: TASR

lb

Related Articles

Teach for Slovakia: Tím mladých lídrov hľadá ďalších kolegov pre zmenu Slovenska

12. novembra 2015viktoria.kolcako

Na Slovensku sa podarilo prvý raz zmapovať stav mediálnej výchovy na základných a stredných školách

24. januára 2014viktoria.kolcako

Europol bojuje proti vydieraniu detí a mladistvých na internete

18. júla 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.