Počas volieb do Európskeho parlamentu ERGA vykonávala monitorovaciu činnosť zameranú na dezinformácie na platformách Facebook, Google a Twitter v 16 krajinách EÚ vrátane Slovenska. Ochrana demokracie pred dezinformáciami, ich šírením a negatívnym dopadom je jednou z aktuálnych celosvetových výziev v mediálnej oblasti.
ERGA je skupina európskych regulátorov v oblasti audiovizuálnych médií. Je aktívne zapojená aj do boja proti dezinformáciám. Z tohto dôvodu preberali túto tému vrcholní predstavitelia ako jednu z kľúčových na plenárnom zasadnutí Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Počas volieb do Európskeho parlamentu robila ERGA monitorovaciu činnosť zameranú na dezinformácie na platformách Facebook, Google a Twitter v 16 krajinách EÚ vrátane Slovenska. Diskusia na plenárnom zasadnutí sa sústredila na závery, ktoré poukazovali na viaceré limitácie v prístupe platforiem počas volieb. Výsledkom diskusie bolo prijatie vyhlásenia ERGA, ktoré poukazuje na to, že platformy dosiahli určitý pokrok, ale zároveň upozorňuje aj na pretrvávajúce nedostatky.
Najväčším z nich je podľa hovorkyne Rady pre vysielanie a retransmisiu Ivany Furjelovej nedostatočný prístup k adekvátnym a podrobným údajom potrebným na komplexné monitorovanie. „Výsledky takisto ukazujú problémy súvisiace so zložitým užívateľským prístupom k archívom politickej reklamy, ktoré sa prevádzkovatelia platforiem zaviazali zriadiť, a prípady, keď politická reklama nebola zreteľne označená,“ hovorí Furjelová. Výsledky činnosti sú aj v monitorovacej správe ERGA, ktorá bola prijatá. Poskytuje prehľad zistení prevažne z oblasti politickej reklamy a reklamy na spoločensky významné témy, ktoré pri monitorovaní zistili národné regulačné orgány. Predstavitelia regulačných orgánov sa na zasadnutí v Bratislave dohodli aj na reforme fungovania ERGA.
Zdroj: TASR
lb