stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

SRBSKO

1. februára 2016norbert.vrabec

Mediálna výchova je v podmienkach Srbska relatívne novou témou, ktorá nemá dlhodobejšiu tradíciu a navyše bola výrazne ovplyvnená vojnovým konfliktom a nestabilnou politickou situáciou v krajine. Ešte v období bývalej Juhoslávie existovali prvé iniciatívy, ktoré sa snažili integrovať témy mediálnej komunikácie a vzdelávania. Mali podobu niekoľkých predmetov vyučovaných na vysokých školách s odbormi zameranými na žurnalistiku a filmové umenie. Tento vývoj však v problematických 90. rokoch nemal kontinuitu, a tak o prvých reálnych iniciatívach týkajúcich sa mediálnej výchovy môžeme hovoriť až po roku 2000.

Zavádzanie mediálnej výchovy nebolo prioritou

Situáciu mediálneho vzdelávania negatívne ovplyvnilo aj to, že mediálny systém v tejto Balkánskej krajine bol dlhú dobu vo fáze transformácie, prechádzal fázami demonopolizácie, zavádzania trhových princípov a ovplyvnil ho aj nástup internetu a nových médií. Analýza aktuálnej situácie poukazuje na to, že v srbskom mediálnom systéme je aj v súčasnosti prítomný silný vplyv politických a ekonomických záujmových skupín.[1] Pre tamojšie vládne orgány aj z týchto dôvodov nebolo zavádzanie mediálnej výchovy do vzdelávacieho systému vôbec prioritou. Formálne síce bola mediálna gramotnosť v niektorých strategických dokumentoch a odporúčaniach uznaná ako dôležitá kompetencia, avšak toto uznanie zostalo vo väčšine prípadov iba v deklaratórnej rovine, bez konkrétnych opatrení v praxi.

Prvé iniciatívy po roku 2000

Po spoločenských zmenách, ktoré v Srbsku nastali v roku 2000, začali viaceré organizácie občianskej spoločnosti, ako aj odborníci z akademického prostredia realizovať rôzne druhy školení – väčšinou z oblasti žurnalistiky, mediálnej produkcie a mediálneho umenia. Vzhľadom na absenciu akejkoľvek štrukturálnej a inštitucionálnej podpory však väčšina z nich svoje aktivity ukončila. Vhodným ilustračným príkladom je belehradské centrum audiovizuálneho umenia Media Focus, ktoré začalo svoju činnosť v roku 2000 pod záštitou UNESCO a ministerstva školstva. Centrum organizovalo aj kurzy mediálnej gramotnosti pre učiteľov základných škôl. V rokoch 2003 až 2004 (s finančnou podporou Open Society Foundation) pripravila táto skupina akademických nadšencov prvý srbský online kurz zameraný na rozvoj mediálnej gramotnosti učiteľov na základných a stredných školách. Z dôvodu ukončenia finančnej podpory však všetky tieto aktivity neskôr zanikli.

Podobný osud stihol aj Belehradský fond pre mediálne umenie, ktorý plánoval zriadenie a prevádzku mediálneho centra, kde by sa zabezpečovala tvorba rôznych typov vzdelávacích obsahov. Súčasťou projektu mala byť aj televízia SurF, ktorá by takéto programy vysielala. S podporu Open Society Foundation vytvorili e-learningový program pre vzdelávanie pedagógov v oblasti audiovizuálnych médií, ktorý však už tiež nie je k dispozícii.[2]

Situácia v školách

V srbských základných a stredných školách nie je mediálna výchova vyučovaná ako samostatný predmet. Niektoré témy, priamo alebo nepriamo korešpondujúce s mediálnou výchovou, možno nájsť v obsahu predmetov ako občianske vzdelávanie, náboženská výchova, sociológia, psychológia či informatika. Rozsah a kvalita ich vyučovania však do veľkej miery záleží od iniciatívy a záujmu konkrétneho pedagóga.

Čo sa týka prípravy budúcich pedagógov na vyučovanie tém mediálnej výchovy, je na tom Srbsko relatívne dobre. Na Pedagogickej fakulte Belehradskej univerzity majú študenti od roku 2005 k dispozícii predmet s názvom mediálna gramotnosť. Okrem toho univerzita ponúka aj ďalšie voliteľné kurzy tohto zamerania – napr. mediálna kultúra, mediálna etika, filozofia médií, informačné a komunikačné systémy, sociológia médií a komunikológia.

Celoživotné vzdelávanie učiteľov

V Srbsku venujú náležitú pozornosť aj celoživotnému vzdelávaniu učiteľov. Oficiálny online katalóg programov ďalšieho vzdelávania obsahuje viac ako tisíc akreditovaných vzdelávacích programov, seminárov a kurzov. Tieto kurzy väčšinou usporadúvajú školy, vzdelávacie inštitúty, strediská pre profesionálny a vzdelávací rozvoj učiteľov, ako aj súkromné firmy. Niektoré z ponúkaných vzdelávacích programov a kurzov pokrývajú aj oblasti súvisiace s mediálnou výchovou. Napríklad až 22 kurzov sa venuje problematike internetu, ďalšie kurzy sú tematicky zamerané na inovatívne metódy vyučovania jednotlivých predmetov (literatúra, história, hudobná či náboženská výchova a pod.). Jeden z kurzov sa venuje dokumentárnym filmom a možnostiam ich využitia ako učebných pomôcok a inšpiratívneho obsahu, konkrétne ako motivácia pre diskusie so študentmi na rôzne témy (napr. ľudské práva, globálne problémy, spoločenské javy a pod.). Desať kurzov sa venuje problematike bezpečného používania internetových médií a mediálneho násilia. Dva semináre ponúkajú školenia v oblasti komunikačných a mediálnych zručností, ktoré sa väčšinou týkajúc propagácie škôl a public relations. K dispozícii sú tiež tri kratšie semináre venované rozvoju mediálnej gramotnosti.[3]

Databáza  informačných zdrojov o mediálnej gramotnosti

V januári 2014 bolo v Belehrade zriadené Online Resource Center, ktoré je určené pre pedagógov, študentov stredných škôl a novinárov. Táto stránka slúži najmä učiteľom a umožňuje im na jednom mieste nájsť usporiadanú databázu rôznych informačných zdrojov a materiálov o mediálnej gramotnosti, a to predovšetkým v kontexte občianskeho vzdelávania a podpory demokratických procesov. K materiálom majú prístup aj samotní študenti a tiež novinári. Tí môžu v online centre nájsť najnovšie digitálne nástroje dátovej žurnalistiky, ako aj námety na zodpovedné využívanie internetu a sociálnych sietí pri príprave kvalitných a objektívnych mediálnych obsahov. Súčasťou projektu sú aj workshopy s novinármi o aktuálnych problémoch výkonu ich profesie. Projekt Online Resource Center realizuje koalícia združujúca päť novinárskych a vydavateľských organizácií.[4]

Dôležitú úlohu zohráva aj portál Medijska Pismenost, ktorého úlohouje prostredníctvom série aktivít prispievať k rozvoju analytického a kritického myslenia vo vzťahu k médiám. Cieľovými skupinami sú najmä študenti, pedagógovia a novinári. Súčasťou projektu, ktorý sa realizuje v rôznych srbských regiónoch, sú aj verejné diskusie, semináre a ďalšie podujatia.[5]



[1] Milivojević, S. – Milenković, D. – Raković, M.: Medijski sistem Srbije – UNESCO indikatori medijskog razvoja. [online].Beograd : Centar za medije i medijska istraživanja, Fakultet političkih nauka, Univerzitet u Beogradu, 2012. 63 s. [cit. 2014-10-10].Dostupné na:<http://centarzamedije.fpn.bg.ac.rs/content-files/MDI%20SERBIA%20april%202012.pdf>.

[2] Matović, M. – Perković, S.M.: Media and Information Literacy Policies in Serbia. In: Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Training and Capacity-Building in the Digital Age. [online].Paris : Université de la Sorbonne Nouvelle, 2014. 29 s. [cit. 2014-10-10]. Dostupné na: <http://ppemi.ens-cachan.fr/data/media/colloque140528/rapports/SERBIA_2014.pdf>.

[3] Каталог програма сталног стручног усавршавања наставника, васпитача и стручних сарадника за школску [online]. [2014-07-11]. Dostupné na: <http://katalog.zuov.rs/>.

[4] USAID Grant Supports Serbian Media Literacy Campain[online]. [2014-07-11]. Dostupné na: <http://www.usaid.gov/serbia/news-information/press-releases/usaid-grant-supports-serbian-media-literacy-campaign>.

[5] Medijska pismenost [online]. [2014-07-11]. Dostupné na: <http://www.medijskapismenost.net/>.

 

Related Articles

ÍRSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

ŠPANIELSKO

1. februára 2016norbert.vrabec

Aký je stav výučby mediálnej výchovy na českých stredných školách?

16. marca 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.