stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti 2024: Posilňovanie kritického a  zodpovedného prístupu k digitálnemu svetu aj na FMK UCM v Trnave

8. novembra 2024Monika Hossova

Na Slovensku sa koncom októbra 2024 uskutočnil Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti. Ide o globálnu iniciatívu organizácie UNESCO, ktorá už od roku 2011 podporuje rozvoj kritického myslenia a mediálnej a informačnej gramotnosti. Dianie spojené s touto medzinárodnou iniciatívou zastrešuje na našom území platforma Mediálna gramotnosť+, ktorej koordinátorom je Rada pre mediálne služby. Všetky aktivity, ktoré počas aktuálneho ročníka iniciatívny členovia platformy pripravili, rámcoval podtitul Možnosti vs. Zodpovednosť: Ako (pre)žiť v digitálnom svete. Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti zahŕňal workshopy, diskusie, konferencie, pričom naprieč krajinou sa konali rôzne aktivity zamerané na rozvoj mediálnej gramotnosti, digitálnych zručností a podporu bezpečného a zodpovedného prístupu k digitálnym médiám a technológiám. Vzišiel z neho napríklad aj návod na prežitie kvalitného života v digitálnom svete.

Zdroj: RpMS

„Hovoriť o online priestore v duchu možností aj zodpovednosti je dnes nevyhnutné, pretože schopnosť kriticky analyzovať obsah na internete a vedieť, ako zodpovedne používať technológie, je kľúčom k prežitiu v digitálnom veku“, objasnila Viktória Norisová, koordinátorka pre mediálnu gramotnosť v Rade pre mediálne služby, dôvody výberu témy. „V jedinom týždni sa nám podarilo zorganizovať viac ako sto hodín vzdelávacích aktivít a diskusií, ktorých sa zúčastnilo vyše tisícpäťsto účastníkov. Ďakujem všetkým kolegom z platformy Mediálna gramotnosť+, ktorí takto prispeli k podpore mediálnej gramotnosti na Slovensku“, dodala V. Norisová

Jedným z kľúčových podujatí bola organizácia úspešnej konferencie zameranej na aktuálne výzvy digitálneho vzdelávania. Desiatky učiteľov, digitálnych koordinátorov a pracovníkov knižníc na nej svojimi skúsenosťami prispeli k hľadaniu rovnováhy medzi príležitosťami, ktoré digitálny svet ponúka, a zodpovednosťou, ktorá je pri ich využívaní nevyhnutná. Počas konferencie, ktorú Rada a platforma zorganizovali v spolupráci s Prešovskou univerzitou a Regionálnym centrom podpory učiteľov, sa mohli účastníci zapojiť do workshopov, ktoré im poodhalili svet umelej inteligencie, objasnili pozadie správania sa mladých ľudí na internete a priblížili riziká zdieľania neoverených informácií, zorientovali ich aj v základných nástrojoch kritického myslenia a poukázali tiež na pozitívny efekt čítania kníh pri eliminácii nežiadúcich dopadov digitálnej éry na deti a ich rozvoj. Účastníci konferencie na nej ocenili najmä šírku tematického záberu a získaný prehľad v relevantných zdrojoch, ktorý im bude slúžiť pre ďalšiu inšpiráciu. Zrozumiteľné a praktické poznatky lektorov workshopov využijú podľa vlastných slov nielen na hodinách mediálnej výchovy.

Na konferencii vystúpila aj členka IMEC – Centra mediálnej gramotnosti dr. Vladimíra Hladíková, ktorá vo svojej interaktívnej prednáške predstavila nežiaduce vplyvy technologickej interferencie na proces vzdelávania, predovšetkým problematiku mediálneho multitaskingu a akademickej prokrastinácie.

dr. Vladimíra Hladíkova počas prednášky, zdroj: RpMS

„Témy, ktorým som sa v prednáške venovala, považujem za mimoriadne aktuálne nielen v súvislosti so študentmi a vzdelávacím procesom – dotýkajú sa každého z nás, pretože digitálne médiá používame takmer nepretržite. Je preto dôležité vedieť eliminovať ich možné negatívne dôsledky na štúdium, pracovné povinnosti, ale i každodenný život. Teší ma, že som mohla účastníkom konferencie sprostredkovať aj praktické rady a tipy, ako efektívne zvládať digitálne rozptýlenia, ktorým dnes všetci čelíme“, uviedla dr. Hladíková.

Na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave prebiehala na predmete Psychológia a sociológia médií v tomto kontexte aj špeciálna aktivita pre študentov druhého ročníka študijného programu Aplikované mediálne štúdiá. Študenti vytvárali plagáty a postery k téme zodpovedného používania digitálnych médií, kde navrhli svoje vlastné pravidlá a tipy pre život v digitálnom svete. Tieto odporúčania zdôrazňovali aspekty, akými sú napr. kritické spracovanie informácií, rešpektovanie súkromia, pozitívna digitálna stopa či zodpovedné a etické správanie na sociálnych sieťach.

Ukážky študentských prác, zdroj: VH

Súčasťou aktivity bola aj tvorba hymny na tému, ktorá sa zameriavala na uvedomelé používanie internetu a kritický prístup k digitálnym technológiám. Prostredníctvom umelej inteligencie študenti vytvorili hudobné diela rôznych žánrov, ktoré vznikli v slovenskom aj anglickom jazyku. Texty piesní boli vysoko originálne, zábavné, ale zároveň podnetné – prinášajúce jasný odkaz k zodpovednému používaniu digitálnych technológií. Takto vytvorené hymny obohatili celkovú atmosféru a zároveň ukázali, ako možno s využitím technológií kreatívne podporovať kritický prístup k médiám a technológiám. Vystúpenie na konferencii aj vyššie uvedené študentské aktivity boli realizované v rámci riešenia projektu Kultúrnej a edukačnej grantovej agentúry MŠVVaM SR (KEGA, č. 025UCM-4/2023) s názvom „Riziká a príležitosti online vzdelávania v čase technologickej interferencie“.

Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti priniesol pre účastníkov množstvo inšpiratívnych podnetov a konkrétnych nástrojov pre budovanie bezpečného a zodpovedného digitálneho prostredia. Tieto aktivity nielen podporili rozvoj mediálnych kompetencií a kritického myslenia, ale tiež zdôraznili význam osobnej zodpovednosti pri používaní digitálnych technológií. Týždeň mediálnej a informačnej gramotnosti tak opäť ukázal dôležitosť vedomého a etického prístupu k médiám v súčasnej digitálnej ére.

Pozrite sa aj na ďalšie výstupy študentov a študentiek zo študijného programu aplikované mediálne štúdiá.

Ukážky študentských prác, zdroj: VH
Ukážky študentských prác, zdroj: VH
Ukážky študentských prác, zdroj: VH
Ukážky študentských prác, zdroj: VH

Zdroj textu: VH

Zdroj ilustračného obrázku: RpMS

Related Articles

Návod na rozmýšľanie nájdu deti v novej knihe Klikal som a čítal som

13. júna 2020Monika Hossova

ČESKÁ REPUBLIKA

28. januára 2016norbert.vrabec

BULHARSKO

28. januára 2016norbert.vrabec


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.