stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Znenie Parížskej deklarácie o mediálnej a informačnej gramotnosti v digitálnej dobe

16. októbra 2014viktoria.kolcako

V parížskej centrále UNESCO sa 27. a 28. mája 2014 uskutočnilo Prvé európske fórum mediálnej a informačnej gramotnosti Účastníci medzinárodného fóra mediálnej a informačnej gramotnosti v rámci Globálnej aliancie pre mediálnu a informačnú gramotnosť prijali Parížsku deklaráciu o mediálnej a informačnej gramotnosti v digitálnej dobe. Metodicko pedagogické centrum preložilo oficiálny text deklarácie pre všetkých, ktorých téma mediálnej  gramotnosti zaujíma. V nasledujúcich riadkoch ponúkame úvod a odporúčania, ktoré v dokumente zaznievajú, úplné znenie deklarácie si môžete prečítať tu.

 

Parížska deklarácia o mediálnej a informačnej gramotnosti v digitálnej dobe 

 

Mediálna a informačná gramotnosť sa v celosvetovom meradle preukázali ako dôležité oblasti, vychádzajúce z desiatok rokov práce v oblasti mediálnej a informačnej gramotnosti. Problematika mediálnej a informačnej gramotnosti sa na začiatku 21. storočia objavuje v rôznych významných deklaráciách a rámcoch vrátane Grűnwaldskej Deklarácie z Toulouse, Sevillskej, Parížskej, Pražskej, Alexandrijskej, Fezskej a Moskovskej deklarácie, ako aj Odporúčania pre mediálnu a informačnú gramotnosť (ktoré zostavila IFLA) a Rámcom a Akčným plánom Globálnej aliancie pre partnerstvá o mediálnej a informačnej gramotnosti (GAPMIL).

European Media and Information Literacy Forum 2014

Rámec GAPMIL a Akčný plán formulujú spôsoby využitia mediálnej a informačnej gramotnosti v rozvojových oblastiach vrátane správy vecí verejných, prístupu k informáciám, médií, knižníc a internetu, výchovy/vzdelávania, jazykovej a kultúrnej rozmanitosti, rovnosti, zdravia, podnikania, poľnohospodárstva a trvalo udržateľného rozvoja vo všeobecnosti.

Digitálne prostredie v 21. storočí výrazne ovplyvňuje význam a využitie médií a informácií. Vyžaduje si nepretržité inovácie vo výskume a v praxi. Táto deklarácia, zameraná na mediálnu a informačnú gramotnosť, zdôrazňuje význam nových gramotností v neustále sa rozširujúcom informačnom prostredí, ktoré obklopuje mladých ľudí, ale aj dospelých. Uvedomujeme si, že mnoho ľudí na svete ešte nemá pripojenie k internetu, napriek tomu sa nové informačno-komunikačné technológie stávajú stále bežnejšou súčasťou každodenného života, a preto je dôležité venovať tejto problematike adekvátnu pozornosť.

Obnovený dôraz na mediálnu a informačnú gramotnosť

Aktéri mediálnej a informačnej gramotnosti:

– by si mali uvedomiť príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje zakotvenie médií a technológií do všetkých aspektov ľudského života a skutočnosť, že médiá a technológie stelesňujú ľudské hodnoty a vyžadujú si ďalšie gramotnosti;

– by mali presadzovať verejný hodnotový záujem o médiá a internet a podnietiť diskusiu o nich ako o spoločenskom dobre alebo občianstve;

– by mali potvrdiť otvorenosť mediálnej a informačnej gramotnosti pre verejnosť a verejný prístup k médiám, výchove/vzdelávaniu a vedomostiam za podmienok, že sú si vedomí rôznych sociokultúrnych kontextov;

– by mali pokračovať v posune smerom k rámcom pre ľudské práva na internete;

– by mali potvrdiť nevyhnutnosť mediálnej a informačnej gramotnosti na podporu a uskutočňovanie mnohých zúčastnených strán na správe vecí verejných na internete, zahŕňajúcu širokú škálu inštitúcií od školskej politiky až po medzinárodné dohody;

– by mali zlepšovať potenciál mediálnej a informačnej gramotnosti v mediálnych, informačných a IKT organizáciách.

Odporúčania pre UNESCO, Európsku komisiu a komunitu viacerých zúčastnených nezávislých strán ID-10055365

My, účastníci Prvého európskeho fóra mediálnej a informačnej gramotnosti v rámci Globálnej aliancie pre mediálnu a mediálnu a informačnú gramotnosť (GAPMIL), prehlasujeme, že obnovíme podporu mediálnej a informačnej gramotnosti s cieľom posilniť jednotlivcov v digitálnom veku a v tejto súvislosti sa zaväzujeme:

  1. Popísať mediálnu a informačnú gramotnosť ako komplexný súbor procesov gramotnosti pre 21. storočie; prostriedok na prehĺbenie inklúzie, vedomostí, zručností, kultúry a spolupráce a ako mechanizmus, ktorý umožňuje všetkým ľuďom získavať, tvoriť a inovovať.
  2. Podporovať mediálnu a informačnú gramotnosť pri riešení otázok prístupu, ochrany súkromia, bezpečnosti a ochrany a etického využívania informácií, médií a technológií v súlade s normami ľudských práv a uznať úlohu mediálnej a informačnej gramotnosti vo vzťahu ku kultúrnej rozmanitosti, interkultúrnemu dialógu a dialógu medzi náboženstvami a ochrany občanov v krajinách s citlivým spoločenským kapitálom a so slabšou demokratickou politickou kultúrou.
  3. Urýchľovať tvorbu obsahu v médiách a v rozličných formách ako kľúčového nástroja v rámci rozvoja digitálnej ekonomiky vytvorením mediálnych laboratórií vo výchovno-vzdelávacích a kultúrnych inštitúciách.
  4. Propagovať mediálnu a informačnú gramotnosť vo vzťahu k osobnému a profesionálnemu celoživotnému rozvoju prostredníctvom spolupráce medzi zúčastnenými stranami v odbornom vzdelávaní a školení, inštitúciách vyššieho vzdelávania, vedeckej obce, verejnoprávnych a súkromných médií a organizácií tretieho sektora.
  5. Podporovať vytvorenie formálneho kurikula pre mediálnu a informačnú gramotnosť v rámci škôl.
  6. Podporovať a obhajovať spoločné, zdieľané a kooperatívne prístupy a stratégie týkajúce sa mediálnej a informačnej gramotnosti medzi výchovno-vzdelávacími, kultúrnymi,  ekonomickými  a technologickými  oblasťami  na  prehĺbenie interkultúrneho dialógu a dialógu medzi náboženstvami, podporovať rodovú rovnosť a kultúru v participatívnej a demokratickej verejnej sfére.
  7.  Podporovať mediálne, informačné a IKT spoločnosti pri integrovaní priorít mediálnej a informačnej gramotnosti v ich strategických plánoch a úkonoch, ako je napr. zber špecifických ukazovateľov vrátane kritérií pri platbách CEO, udržiavanie dialógu so zúčastnenými stranami (zákazníkmi, zamestnancami, akademickou obcou, finančnou komunitou, mladými občanmi a občianskou spoločnosťou) a prácou v rámci jasných a transparentných rámcov zodpovednosti.
  8. Zabezpečiť, aby knižnice a ostatné kultúrne inštitúcie pravidelne aktualizovali svoje stratégie mediálnej a informačnej gramotnosti a výchovno-vzdelávacie opatrenia, ktoré zahŕňajú postupy „transgramotnosti“ a zároveň zabezpečoť, aby kvalifikovaní pracovníci knižníc a kultúrnych inštitúcií boli vzdelávaní s cieľom vytvoriť potrebné kapacity pre užívateľov služieb vzdelávania v mediálnej a informačnej gramotnosti.
  9. Požadovať od verejných inštitúcií a vlád, aby vyvinuli špeciálne úsilie a zamerali sa na posilnenie ich stratégie mediálnej a informačnej gramotnosti.
  10. Presadzovať mediálnu a informačnú gramotnosť pre ľudí so špeciálnymi potrebami, pôvodné obyvateľstvo a ďalšie znevýhodnené skupiny.

Plán postupu 

Podporovať mediálnu výchovu prostredníctvom :

– posilňovania Globálnej aliancie partnerstiev pre mediálnu výchovu (GAPMIL);

PURE

– vytvárania kontinentálnych a národných kapitol GAPMIL po celom svete nad rámec pravidelného organizovania kontinentálnych a svetových fór a zabezpečenie zapojenia médií a informačných technológií zúčastnených strán;

– podpory vytvárania virtuálnej celosvetovej siete mediálnej a informačnej gramotnosti pre spoluprácu a vytváranie zväzov výskumných inštitúcií, pokiaľ možno na každom kontinente (napríklad: zúčastnené strany by mali zostaviť Európske observatórium mediálnej a informačnej gramotnosti – na základe podnetu z Prvého európskeho fóra mediálnej a informačnej gramotnosti);

– presadzovania otvorených vzdelávacích zdrojov (OER – Open Educational Resources) pre mediálnu a informačnú gramotnosť;

– rozširovania programu kooperácie UNTWIN pre mediálnu a informačnú gramotnosť (vedený UNESCOm a Alianciou civilizácií OSN) ako prostriedku združovania snáh medzi univerzitami a výchovno-vzdelávacími inštitúciami na podporu výskumu, školenia učiteľov a zamestnancov knižníc, magisterské a doktorandské programy mediálnej a informačnej gramotnosti;

– koordinovaním úsilia medzinárodných organizácií a výchovno-vzdelávacích inštitúcií z celého sveta s cieľom presadzovať zavedenie mediálnej a informačnej gramotnosti do formálneho, neformálneho a mimoškolského vzdelávania ako kľúčovej kompetencie, predmetu vedomostí, štúdia a výchovno-vzdelávacej praxe;

– vyzývania poskytovateľov mediálnej a informačnej gramotnosti na spoluprácu pri presadzovaní mediálnej a informačnej gramotnosti – najmä vytváraním príležitostí na participáciu jednotlivých aktérov a spoluprácou s výchovno-vzdelávacími systémami v súlade s etickými normami, ľudskými právami a zásadami slobody prejavu a slobodného prístupu k informáciám.

Záver

Tieto odporúčania predstavujú rozsiahle stratégie pre inkluzívne opatrenia v rámci mediálnej a informačnej gramotnosti pre všetkých občanov v 21. storočí.

Pracovný preklad z anglického jazyka : PaedDr. Andrej Vančo, Metodicko-pedagogické centrum. Korektúry: PhDr. Nataša Slavíková, Metodicko-pedagogické centrum.

 

Related Articles

IMEC vyhlasuje súťaž o najlepšie príklady dobrej praxe v oblasti mediálnej výchovy na školách

30. júna 2014viktoria.kolcako

FRANCÚZSKO

28. januára 2016norbert.vrabec

Súčasťou reformy školstva má byť aj väčší priestor pre mediálnu výchovu

25. júna 2017viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.