stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Stiahnite si
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Znenie Parížskej deklarácie o mediálnej a informačnej gramotnosti v digitálnej dobe

16. októbra 2014viktoria.kolcako

V parížskej centrále UNESCO sa 27. a 28. mája 2014 uskutočnilo Prvé európske fórum mediálnej a informačnej gramotnosti Účastníci medzinárodného fóra mediálnej a informačnej gramotnosti v rámci Globálnej aliancie pre mediálnu a informačnú gramotnosť prijali Parížsku deklaráciu o mediálnej a informačnej gramotnosti v digitálnej dobe. Metodicko pedagogické centrum preložilo oficiálny text deklarácie pre všetkých, ktorých téma mediálnej  gramotnosti zaujíma. V nasledujúcich riadkoch ponúkame úvod a odporúčania, ktoré v dokumente zaznievajú, úplné znenie deklarácie si môžete prečítať tu.

 

Parížska deklarácia o mediálnej a informačnej gramotnosti v digitálnej dobe 

 

Mediálna a informačná gramotnosť sa v celosvetovom meradle preukázali ako dôležité oblasti, vychádzajúce z desiatok rokov práce v oblasti mediálnej a informačnej gramotnosti. Problematika mediálnej a informačnej gramotnosti sa na začiatku 21. storočia objavuje v rôznych významných deklaráciách a rámcoch vrátane Grűnwaldskej Deklarácie z Toulouse, Sevillskej, Parížskej, Pražskej, Alexandrijskej, Fezskej a Moskovskej deklarácie, ako aj Odporúčania pre mediálnu a informačnú gramotnosť (ktoré zostavila IFLA) a Rámcom a Akčným plánom Globálnej aliancie pre partnerstvá o mediálnej a informačnej gramotnosti (GAPMIL).

European Media and Information Literacy Forum 2014

Rámec GAPMIL a Akčný plán formulujú spôsoby využitia mediálnej a informačnej gramotnosti v rozvojových oblastiach vrátane správy vecí verejných, prístupu k informáciám, médií, knižníc a internetu, výchovy/vzdelávania, jazykovej a kultúrnej rozmanitosti, rovnosti, zdravia, podnikania, poľnohospodárstva a trvalo udržateľného rozvoja vo všeobecnosti.

Digitálne prostredie v 21. storočí výrazne ovplyvňuje význam a využitie médií a informácií. Vyžaduje si nepretržité inovácie vo výskume a v praxi. Táto deklarácia, zameraná na mediálnu a informačnú gramotnosť, zdôrazňuje význam nových gramotností v neustále sa rozširujúcom informačnom prostredí, ktoré obklopuje mladých ľudí, ale aj dospelých. Uvedomujeme si, že mnoho ľudí na svete ešte nemá pripojenie k internetu, napriek tomu sa nové informačno-komunikačné technológie stávajú stále bežnejšou súčasťou každodenného života, a preto je dôležité venovať tejto problematike adekvátnu pozornosť.

Obnovený dôraz na mediálnu a informačnú gramotnosť

Aktéri mediálnej a informačnej gramotnosti:

– by si mali uvedomiť príležitosti a výzvy, ktoré predstavuje zakotvenie médií a technológií do všetkých aspektov ľudského života a skutočnosť, že médiá a technológie stelesňujú ľudské hodnoty a vyžadujú si ďalšie gramotnosti;

– by mali presadzovať verejný hodnotový záujem o médiá a internet a podnietiť diskusiu o nich ako o spoločenskom dobre alebo občianstve;

– by mali potvrdiť otvorenosť mediálnej a informačnej gramotnosti pre verejnosť a verejný prístup k médiám, výchove/vzdelávaniu a vedomostiam za podmienok, že sú si vedomí rôznych sociokultúrnych kontextov;

– by mali pokračovať v posune smerom k rámcom pre ľudské práva na internete;

– by mali potvrdiť nevyhnutnosť mediálnej a informačnej gramotnosti na podporu a uskutočňovanie mnohých zúčastnených strán na správe vecí verejných na internete, zahŕňajúcu širokú škálu inštitúcií od školskej politiky až po medzinárodné dohody;

– by mali zlepšovať potenciál mediálnej a informačnej gramotnosti v mediálnych, informačných a IKT organizáciách.

Odporúčania pre UNESCO, Európsku komisiu a komunitu viacerých zúčastnených nezávislých strán ID-10055365

My, účastníci Prvého európskeho fóra mediálnej a informačnej gramotnosti v rámci Globálnej aliancie pre mediálnu a mediálnu a informačnú gramotnosť (GAPMIL), prehlasujeme, že obnovíme podporu mediálnej a informačnej gramotnosti s cieľom posilniť jednotlivcov v digitálnom veku a v tejto súvislosti sa zaväzujeme:

  1. Popísať mediálnu a informačnú gramotnosť ako komplexný súbor procesov gramotnosti pre 21. storočie; prostriedok na prehĺbenie inklúzie, vedomostí, zručností, kultúry a spolupráce a ako mechanizmus, ktorý umožňuje všetkým ľuďom získavať, tvoriť a inovovať.
  2. Podporovať mediálnu a informačnú gramotnosť pri riešení otázok prístupu, ochrany súkromia, bezpečnosti a ochrany a etického využívania informácií, médií a technológií v súlade s normami ľudských práv a uznať úlohu mediálnej a informačnej gramotnosti vo vzťahu ku kultúrnej rozmanitosti, interkultúrnemu dialógu a dialógu medzi náboženstvami a ochrany občanov v krajinách s citlivým spoločenským kapitálom a so slabšou demokratickou politickou kultúrou.
  3. Urýchľovať tvorbu obsahu v médiách a v rozličných formách ako kľúčového nástroja v rámci rozvoja digitálnej ekonomiky vytvorením mediálnych laboratórií vo výchovno-vzdelávacích a kultúrnych inštitúciách.
  4. Propagovať mediálnu a informačnú gramotnosť vo vzťahu k osobnému a profesionálnemu celoživotnému rozvoju prostredníctvom spolupráce medzi zúčastnenými stranami v odbornom vzdelávaní a školení, inštitúciách vyššieho vzdelávania, vedeckej obce, verejnoprávnych a súkromných médií a organizácií tretieho sektora.
  5. Podporovať vytvorenie formálneho kurikula pre mediálnu a informačnú gramotnosť v rámci škôl.
  6. Podporovať a obhajovať spoločné, zdieľané a kooperatívne prístupy a stratégie týkajúce sa mediálnej a informačnej gramotnosti medzi výchovno-vzdelávacími, kultúrnymi,  ekonomickými  a technologickými  oblasťami  na  prehĺbenie interkultúrneho dialógu a dialógu medzi náboženstvami, podporovať rodovú rovnosť a kultúru v participatívnej a demokratickej verejnej sfére.
  7.  Podporovať mediálne, informačné a IKT spoločnosti pri integrovaní priorít mediálnej a informačnej gramotnosti v ich strategických plánoch a úkonoch, ako je napr. zber špecifických ukazovateľov vrátane kritérií pri platbách CEO, udržiavanie dialógu so zúčastnenými stranami (zákazníkmi, zamestnancami, akademickou obcou, finančnou komunitou, mladými občanmi a občianskou spoločnosťou) a prácou v rámci jasných a transparentných rámcov zodpovednosti.
  8. Zabezpečiť, aby knižnice a ostatné kultúrne inštitúcie pravidelne aktualizovali svoje stratégie mediálnej a informačnej gramotnosti a výchovno-vzdelávacie opatrenia, ktoré zahŕňajú postupy „transgramotnosti“ a zároveň zabezpečoť, aby kvalifikovaní pracovníci knižníc a kultúrnych inštitúcií boli vzdelávaní s cieľom vytvoriť potrebné kapacity pre užívateľov služieb vzdelávania v mediálnej a informačnej gramotnosti.
  9. Požadovať od verejných inštitúcií a vlád, aby vyvinuli špeciálne úsilie a zamerali sa na posilnenie ich stratégie mediálnej a informačnej gramotnosti.
  10. Presadzovať mediálnu a informačnú gramotnosť pre ľudí so špeciálnymi potrebami, pôvodné obyvateľstvo a ďalšie znevýhodnené skupiny.

Plán postupu 

Podporovať mediálnu výchovu prostredníctvom :

– posilňovania Globálnej aliancie partnerstiev pre mediálnu výchovu (GAPMIL);

PURE

– vytvárania kontinentálnych a národných kapitol GAPMIL po celom svete nad rámec pravidelného organizovania kontinentálnych a svetových fór a zabezpečenie zapojenia médií a informačných technológií zúčastnených strán;

– podpory vytvárania virtuálnej celosvetovej siete mediálnej a informačnej gramotnosti pre spoluprácu a vytváranie zväzov výskumných inštitúcií, pokiaľ možno na každom kontinente (napríklad: zúčastnené strany by mali zostaviť Európske observatórium mediálnej a informačnej gramotnosti – na základe podnetu z Prvého európskeho fóra mediálnej a informačnej gramotnosti);

– presadzovania otvorených vzdelávacích zdrojov (OER – Open Educational Resources) pre mediálnu a informačnú gramotnosť;

– rozširovania programu kooperácie UNTWIN pre mediálnu a informačnú gramotnosť (vedený UNESCOm a Alianciou civilizácií OSN) ako prostriedku združovania snáh medzi univerzitami a výchovno-vzdelávacími inštitúciami na podporu výskumu, školenia učiteľov a zamestnancov knižníc, magisterské a doktorandské programy mediálnej a informačnej gramotnosti;

– koordinovaním úsilia medzinárodných organizácií a výchovno-vzdelávacích inštitúcií z celého sveta s cieľom presadzovať zavedenie mediálnej a informačnej gramotnosti do formálneho, neformálneho a mimoškolského vzdelávania ako kľúčovej kompetencie, predmetu vedomostí, štúdia a výchovno-vzdelávacej praxe;

– vyzývania poskytovateľov mediálnej a informačnej gramotnosti na spoluprácu pri presadzovaní mediálnej a informačnej gramotnosti – najmä vytváraním príležitostí na participáciu jednotlivých aktérov a spoluprácou s výchovno-vzdelávacími systémami v súlade s etickými normami, ľudskými právami a zásadami slobody prejavu a slobodného prístupu k informáciám.

Záver

Tieto odporúčania predstavujú rozsiahle stratégie pre inkluzívne opatrenia v rámci mediálnej a informačnej gramotnosti pre všetkých občanov v 21. storočí.

Pracovný preklad z anglického jazyka : PaedDr. Andrej Vančo, Metodicko-pedagogické centrum. Korektúry: PhDr. Nataša Slavíková, Metodicko-pedagogické centrum.

 

Related Articles

Školiace mediálne centrum a IMEC pripravujú vzdelávacie kurzy pre školy!

13. apríla 2019Monika Hossova

Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách

14. júla 2012viktoria.kolcako

Nový študijný program v oblasti mediálnej výchovy na FMK

12. augusta 2012viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.