PhDr. Nataša Slavíková je vedúcou osobnosťou vzniku a tvorby Koncepcie mediálnej výchovy v Slovenskej republike v kontexte celoživotného vzdelávania. Je autorkou a iniciátorkou publikácií a projektov v oblasti ochrany detí a mládeže pred negatívnym vplyvom médií, informačnej etiky a zvyšovania úrovne mediálnej gramotnosti v kontexte celoživotného vzdelávania. V rámci svojho pôsobenia spolupracuje aj s Fakultou masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, ktorá má v oblasti rozvoja mediálnej gramotnosti a posilňovania mediálnej výchovy na Slovensku zásadné postavenie.
Pri príležitosti osláv 20. výročia založenia Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave zverejňujeme otvorený list Dr. Slavíkovej adresovaný vedeniu fakulty.
Vážená pani dekanka,
ďakujem za pozvanie na slávnostné zhromaždenie pri príležitosti 20.výročia založenia Fakulty masmediálnej fakulty UCM v Trnave.
Dvadsiate výročie FMK sa odohráva v čase keď si v žiadnej sfére nevieme predstaviť život bez médií, keď deti a mládež sú stále viac fascinovaní vizualizáciou, narastajúceho zrýchlenia informácií v čase a priestore keď všetci sme v zajatí internetu, smarfónov, smajlíkov, lajkov a pod. Rozptylom digitálneho obsahu a nárastom počtu online platforiem narastajú nové príležitosti ale aj stále sofistikovanejšie riziká. V takomto prostredí sú iniciatívy a aktivity Fakulty mediálnej komunikácie UCM zamerané na zvyšovanie mediálnych kompetencií študentov, rodičov a učiteľov nielen mimoriadne potrebné a užitočné ale aj spoločensky a pedagogicky prínosné.
Som presvedčená, že inovatívne a kreatívne vedenie Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave výrazne prispelo na Slovensku k zvyšovaniu úrovne mediálnej výchovy, k podpore občianstva, pozitívnej socializácii detí mládeže a k implementácii Koncepcie mediálnej výchovy SR kontexte celoživotného vzdelávania. Skvalitnilo ponuku vzdelávania na Slovensku v oblasti mediálnej gramotnosti; s dôrazom na podporu kritického porozumenia mediálnych obsahov, výchovu k hodnotám a formovania pozitívnych postojov. Jedinečnosť fakulty je aj v tom, že prináša moderný pohľad na aktivizujúce integrovanie témy, s dôrazom na ľudský rozmer digitálneho prostredia.
Fakulta masmediálnej komunikácie sa stala v priebehu rokov tiež hnacou silou prepájania polarizovanej existencie formálnych a neformálnych vzdelávacích prostredí v oblasti mediálnej výchovy, dvoch paralelných svetov reálneho a virtuálneho. Veľkú úlohu v neformálnom vzdelávacom prostredí zohráva aj IMEC Medzinárodné centrum mediálnej výchovy, kde neustále pribúdajú informácie, výskumy, publikácie, metodiky a projekty z predmetnej problematiky a ktoré často využívajú aj aktéri formálneho vzdelávania.
Vysoký kredit FMK UCM prostredníctvom kvalitného vzdelávania študentov, organizovaním vedeckých konferencií, publikačnej či vedecko-výskumnej práci je oceňovaný prostredníctvom rôznych domácich a zahraničných subjektov z rôznych sfér spoločenského a kultúrneho života.
FMK UCM úspešne ukazuje cestu k zvyšovaniu úrovne mediálnej gramotnosti v kontexte celoživotného vzdelávania na Slovensku, svojimi aktivitami podporuje transgramotnosť, ktorá spája gramotnosť mobilov, filmovú, internetovú, čitateľskú a gramotnosť hier.
Zvyšovanie úrovne mediálnej gramotnosti je to dlhodobá úloha, stále prítomná. Fakulte a jej vedeniu blahoželám k úspechom a verím, že FMK je trvalo udržateľný projekt a bude tu tak dlho, ako budú existovať všadeprítomné médiá.
PhDr. Nataša Slavíková