Mediálna výchova v Českej republike (podobne ako na Slovensku) nemá dlhodobejšiu tradíciu. O jej systematickom rozvoji a konkrétnych projektoch a aktivitách môžeme hovoriť až od 90. rokov minulého storočia. Napriek tomu, že táto problematika figuruje v podmienkach českého vzdelávacieho systému relatívne krátko, podarilo sa ju etablovať do podoby, ktorá môže v mnohých ohľadoch slúžiť ako príklad dobrej praxe aj pre iné krajiny. Napriek niektorým nedostatkom a slabším miestam prevažujú pozitívne trendy, ktoré majú praktický odraz v množstve inšpiratívnych projektov, publikácií a ďalších aktivít realizovaných v rámci formálneho aj neformálneho systému vzdelávania.
Stručný historický kontext
Niektoré prvky mediálnej výchovy boli v českom vzdelávacom systéme prítomné už pred rokom 1989. Tento pojem sa síce vôbec nepoužíval, ale niektoré jeho komponenty boli implicitne súčasťou učebných osnov materinského jazyka a literatúry. Išlo najmä o tematické celky, ktoré sa venovali problematike novinárskych žánrov, ale aj praktickým aktivitám súvisiacim s tvorbou školských časopisov, ktoré majú v Českej republike (podobne ako na Slovensku) dlhodobú tradíciu. V 90. rokoch minulého storočia sa osnovy niektorých predmetov rozšírili aj o nové témy, ktoré do istej miery reflektovali aj problematiku rozvoja mediálnej a informačnej gramotnosti. Napríklad v dokumente Standard základního vzdělávání z roku 1999 sa objavujú témy, ktoré učiteľom odporúčajú rozvíjať u žiakov schopnosť vyhľadávať informačné zdroje, čerpať z nich a kriticky ich posudzovať, reflektovať funkciu divadla, filmu, televízie a ostatných médií v živote človeka a pod.[1] Reálny vstup mediálnej výchovy do českého vzdelávacieho systému však nastal až v prvej dekáde nového milénia. Za jedného z najvýznamnejších priekopníkov mediálnej výchovy u našich západných susedov možno považovať profesora Jana Jiráka, ktorý vtedy pôsobil na Karlovej Univerzite v Prahe. Jeho publikácie, na ktorých sa podieľal autorsky alebo ako prekladateľ, boli významným prínosom k objasneniu fenoménu mediálnej výchovy, jeho významu a najdôležitejších charakteristík. J. Jirák je tiež spoluautorom dôležitých pedagogických dokumentov o mediálnej výchove, ktoré sú súčasťou Rámcového vzdelávacieho programu.
Mediálna výchova a jej postavenie vo vzdelávacom systéme
Integrácia mediálnej výchovy do českého školstva úzko súvisí s reformou tamojšieho vzdelávacieho systému, ktorá začala 1. januára 2005 po nadobudnutí účinnosti Zákona č. 561/2004 o predškolskom, základnom, strednom, vyššom odbornom a inom vzdelávaní. Táto legislatívna úprava vytvorila základné rámce a koncepčné predpoklady pre zásadnú obsahovú reformu všetkých typov škôl. Na základe toho bol v nasledujúcich mesiacoch vytvorený Národný program vzdelávania a takzvané rámcové vzdelávacie programy pre jednotlivé odbory vzdelávania. V súlade s prijatou legislatívou sa vzdelávacia činnosť v každej škole a školskom zariadení začala realizovať v súlade so školskými vzdelávacími programami (v prípade základných škôl od 1. septembra 2007, v prípade gymnázií o dva roky neskôr). Jedným z primárnych cieľov rámcových vzdelávacích programov je „…pomôcť žiakom utvárať a postupne rozvíjať kľúčové kompetencie a poskytnúť spoľahlivý základ všeobecného vzdelania orientovaného najmä na situácie blízke životu a na praktické konanie.“[2]
Povinnou súčasťou rámcových vzdelávacích programov sú prierezové témy, ktoré predstavujú okruhy aktuálnych problémov súčasného sveta, akcentujú vzťahy medzi obsahovými aspektmi vzdelávacích oblastí a odborov a prispievajú k formovaniu komplexnejšieho pohľadu na problémy, s ktorými sa žiaci stretávajú alebo budú stretávať v reálnom živote. V prípade základných škôl majú pedagógovia rozvíjať nasledovné prierezové témy:
- Osobnostná a sociálna výchova.
- Výchova demokratického občana.
- Výchova k mysleniu v európskych a globálnych súvislostiach.
- Multikultúrna výchova.
- Environmentálna výchova.
- Mediálna výchova.
Rámcový vzdelávací program pre základné vzdelávanie predpokladá realizáciu prierezových tém vo forme integrovania do vzdelávacieho obsahu jednotlivých predmetov alebo v podobe samostatných predmetov. Treťou možnosťou je zaradenie vo forme seminára, kurzu alebo projektu.[3]
Rámcové vzdelávacie programy pre jednotlivé stupne škôl okrem prierezových tém komplexne vymedzujú charakteristiku, poňatie a ciele vzdelávania, rámcové učebné plány, vzdelávacie oblasti a v neposlednom rade konkrétne kľúčové kompetencie, ktoré sa u žiakov majú rozvinúť. Dôležitým komponentom je podpora uplatnenia získaných vedomostí a zručností v praktickom živote a procese celoživotného vzdelávania.
Mediálna výchova na 1. stupni základných škôl
Pedagógovia v českých školách majú k dispozícii veľmi podrobnú pedagogickú dokumentáciu upravujúcu vyučovanie mediálnej výchovy ako prierezovej témy na 1. stupni základných škôl. V úvodných ročníkoch primárneho vzdelávania sa odporúča zaraďovať rámcový tematický okruh s názvom Mediálna propedeutika. Tematický okruh umožňuje žiakom tohto veku maximálne zúročiť svoju osobnú skúsenosť s médiami. Tá je východiskom pre následné (už racionalizované) získavanie poznatkov a zručností a rozvíjanie kritického myslenia. Vo vyšších ročníkoch 1. stupňa ZŠ sa rozsah zaradených prvkov mediálnej výchovy rozširuje o tematický okruh s názvom Kritické čítanie a vnímanie mediálneho obsahu[4] (pozri Tab. č. 2).
Tabuľka č. 1 Tematický okruh Mediálna propedeutika pre 1. stupeň základnej školy
Charakteristika | Popis tematického okruhu | Odporúčané očakávané výstupy |
Tematický okruh plní úlohu sprostredkovateľa pre vstup do sveta médií, predstavuje úvodnú časť mediálnej výchovy. Jeho základnou funkciou nie je získavanie faktických znalostí z oblasti médií, ale vytvorenie situácií, priestoru a príležitostí, v ktorých môžu žiaci aktívne spracúvať svoje mediálne zážitky a skúsenosti. | – Vzhľadom na to, že u žiakov 1. až 3. ročníka ZŠ je vzťah k médiám prevažne intuitívny, je mediálna tematika tohto tematického okruhu transformovaná do takých symbolických foriem, ktorými si žiaci v danom veku osvojujú svet (ilustrácie, hra, rozhovor, rozprávanie).– Súčasne je však potrebné smerovať k tomu, aby sa používanie médií postupne stalo vedomou aktivitou, ktorú možno racionálne kontrolovať. | Žiak: • odpovedá na otázky zamerané na obsah čítaného, počutého alebo sledovaného jednoduchého spravodajského či reklamného mediálneho obsahu; • charakterizuje postavy a hodnotí ich konanie vo vzťahu k udalosti (zamýšľa sa nad ich vlastnosťami a pod.); • dotvára krátku správu do logického celku (rozprávaním, dramatizáciou, ilustráciou a pod.); • pri čítaní, počúvaní, sledovaní rozprávok, seriálov, filmov rozlišuje reálne prostredie od fantastického (od vyjadrenia dojmu a pocitu k formulácii súdu a názoru); • postupne rozlišuje miesto a čas deja, jednoduché príbehy rozpráva v časovej a príčinnej súvislosti; • na základe svojej intuície hodnotí želanie, ktoré sľubuje splniť reklama, a porovnáva ho s realitou svojich potrieb, záujmov a prianí; • informuje, ktoré médiá a akým spôsobom sprevádzajú jeho deň („moja každodenná mediálna biografia“, médiá ako súčasť rodinného prostredia); • na konkrétnom príbehu začína rozpoznávať riziká, ktoré pre neho aj pre ostatných predstavuje zverejňovanie súkromia na internete, a prostredníctvom príkladu uvedie zásady bezpečného používania sieťových médií. |
Zdroj: PASTOROVÁ, M. et al.: Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha : Výskumný ústav pedagogický, 2011, s. 70.
Tabuľka č. 2 Tematický okruh Kritické čítanie a vnímanie mediálneho obsahu (pre 1. stupeň základnej školy)
Charakteristika | Popis tematického okruhu | Odporúčané očakávané výstupy |
Tematický okruh je dôležitý na vytvorenie základov kritického odstupu od mediálnych obsahov a schopnosti rozlíšiť funkcie jednotlivých mediálnych obsahov. Žiak si začína osvojovať poznanie, že jednotlivé typy komunikátov majú svoje funkcie či komunikačné ciele, že sú súčasťou kultúry, v ktorej žije, že ich výpovedná (pravdivostná) hodnota je veľmi rôznorodá. |
– Mediálna výchova ponúka množstvo možností, ktoré sa vzťahujú najmä na podporu sociálneho učenia, rozvoj čitateľskej gramotnosti, rozšírenie vyjadrovacích možností a schopností žiakov, kooperáciu s mimoškolskými partnermi aj verejnú prezentáciu výsledkov školskej práce.– Napríklad prostredníctvom témy Taká je naša škola žiaci krátkymi písanými príspevkami, rozhlasovou reláciou, súborom fotografií, natočením videa alebo multimediálnou prezentáciou predstavujú zaujímavosti zo svojej školy, činnosť záujmových útvarov a pod. | Žiak:• podľa charakteristických rysov a spôsobov použitia rozlišuje a porovnáva masové a sieťové médiá (tlačové médiá, rozhlas, televízia, internetové stránky a i.);
• na konkrétnych príkladoch rozlišuje základné funkcie mediálnych obsahov: informovať, vzdelávať, získavať, zabávať; • rozlišuje informačné a umelecké texty (predovšetkým spravodajstvo, vzdelávacie a osvetové relácie a texty a fikcie rozprávkovej a dobrodružnej povahy) od reklamy; • rozozná a využíva základné prostriedky spravodajstva; napíše krátku správu – odpovie na otázky kto ?, čo ?, kedy ?, kde?; • rozozná ciele reklamy a rozlišuje výrazové prostriedky, ktoré reklama využíva na oslovenie rôznych cieľových skupín; • na základe príkladu (členov rodiny) demonštruje rozdiely v spôsoboch konzumácie médií a v prístupoch k mediálnym oznámeniam; • na základe konkrétnych príkladov vysvetlí rozdiel medzi reálnym a virtuálnym svetom (priama komunikácia verzus virtuálna komunikácia, napr. spolužiaci verzus virtuálni priatelia); • uvedie riziká spojené so zverejňovaním informácií a fotografií o sebe a svojich blízkych na rôznych komunikačných sieťach, chápe význam ochrany osobných údajov a správa sa podľa toho. |
Zdroj: PASTOROVÁ, M. et al.: Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha : Výskumný ústav pedagogický, 2011, s. 70 – 71.
Mediálna výchova na 2. stupni základných škôl
Rámcový vzdelávací program pre základné vzdelávanie odporúča začleňovať prierezovú tému mediálna výchova najmä do vzdelávacej oblasti Český jazyk a literatúra, ktorá má tri zložky – komunikačná a slohová výchova, jazyková výchova a literárna výchova. Mediálna výchova môže byť ako prierezová téma integrovaná do každej z týchto zložiek. Okrem hodín materinského jazyka program odporúča začleňovanie prvkov mediálnej výchovy aj do vzdelávacích oblastí Človek a spoločnosť, Informačné a komunikačné technológie a Umenie a kultúra. Tematické okruhy prierezovej témy mediálna výchova prechádzajú naprieč vzdelávacími oblasťami a umožňujú ich vzájomné prepájanie a dopĺňanie. Tento postup umožňuje integrovaný pohľad na preberanú problematiku a osvojovanie si širšieho spektra životných zručností.[1]
Tematické okruhy prierezovej témy mediálna výchova vo výučbe českého jazyka a literatúry zahŕňajú v prostredí základných škôl dve základné oblasti. Prvou je oblasť receptívnych činností, ktoré sa týkajú predovšetkým rozvoja schopností súvisiacich s kritickým myslením vo vzťahu k mediálnym obsahom, ich štruktúre, princípom, ako aj vo vzťahu k témam súvisiacim s fungovaním mediálnych organizácií a ich funkciami v spoločnosti. Druhou oblasťou sú prakticky zamerané činnosti, ktoré sú realizované v súlade s konceptom learning-by-doing (tvorba rôznych mediálnych komunikátov), pričom okrem samotnej tvorivej činnosti by mali rozvíjať aj schopnosti riešenia problémov, komunikácie a tímovej spolupráce.[2]
Tabuľka č. 3 Tematické oblasti prierezovej témy mediálna výchova vo výučbe českého jazyka a literatúry
Tematické okruhy receptívnych činností | |
Názov okruhu | Charakteristika |
Kritické čítanie a vnímanie mediálnych obsahov | Tematický okruh je zameraný predovšetkým na vytvorenie náležitého odstupu od mediálnych obsahov, ktoré sú založené na ich kritickej analýze. Tematický okruh podporuje u žiakov kritický prístup najmä k spravodajstvu a reklame a vedie ich k diferenciácii zábavných (bulvárnych), informatívnych a spoločensky významných mediálnych obsahov. |
Interpretácia vzťahu mediálnych obsahov a reality | Tematický okruh je určený najmä na rozlíšenie mediálnych komunikátov podľa toho, či majú charakter faktu alebo fikcie. Súčasne slúži na identifikáciu výrazových prostriedkov a základných žánrov tejto fikcie. V procese mediálnej komunikácie je súčasťou vytvárania významu tiež skutočnosť, do akej miery sú príjemcovia mediálneho obsahu schopní (a ochotní) rozoznať, čo je im predkladané ako súčasť známej reality a stotožniť sa s tým, t. j. akceptovať správu ako reálnu či pravdivú. Ďalej by mali žiaci vedieť identifikovať v jednotlivých mediálnych obsahoch princíp zveličenia a paródie. |
Stavba mediálnych obsahov | Tematický okruh je zameraný na objasnenie pravidelností v usporiadaní medializovaných informácií (najmä v spravodajstve) a hľadanie príkladov rôzne konštruovaných druhov usporiadania správ a ďalších mediálnych obsahov. Žiaci môžu byť napr. vedení k porovnaniu titulných strán rôznych denníkov, časopisov pre dospievajúcich, reklám, webových stránok pre mládež a pod. |
Vnímanie autora mediálnych obsahov | Tematický okruh je určený na rozpoznanie a identifikáciu postojov a názorov autora mediálneho obsahu. Žiaci by mali na základe tohto tematického okruhu byť schopní analyzovať výrazové prostriedky a ich uplatnenie v rámci vyjadrenia názoru a postojov autora (aj s ohľadom na zámernú manipuláciu). V rámci tematického okruhu by žiaci mali dokázať rozpoznať prvky vyjadrujúce explicitné a implicitné hodnotenie, mali by vedieť zvážiť výber a kombinácie slov, obrazov aj zvukov z hľadiska zámeru autora. |
Fungovanie a vplyv médií v spoločnosti | Tematický okruh umožňuje pochopiť úlohu médií v živote súčasného človeka. Žiaci by mali porozumieť základným súvislostiam mediálnej produkcie a mali by si osvojiť predstavy o tom, aké postavenie a úlohu majú médiá v súčasnej spoločnosti, aká je ich organizácia a štruktúra, ale aj spôsoby financovania. Dôležité je objasnenie faktorov a vplyvov, ktoré pôsobia na médiá, ako aj otázky potenciálnych účinkov médií na publikum. |
Tematické okruhy prakticky zameraných činností | |
Názov okruhu | Charakteristika |
Tvorba mediálnych obsahov | Tematický okruh vedie k tomu, aby sa žiaci naučili vytvárať správne a komunikačne (spoločensky aj situačne) vhodné komunikáty, čo predpokladá aj osvojenie si výrazových prostriedkov a ich adekvátneho uplatnenia a výberu. Odporúča sa podporovať tvorbu takých komunikátov, ktoré budú následne zverejnené a nájdu uplatnenie napríklad v školskom alebo triednom časopise, na webových stránkach školy či triedy, v rozhlase či školskej televízii a pod. |
Práca v realizačnom tíme | Práca v realizačnom tíme podporuje zapojenie žiakov do spolupráce a rôznych kooperačných činností. Veľmi vhodné je vytvorenie redakcie školského časopisu, rozhlasu, televízie či internetového média. Odporúča sa, aby žiaci pracovali v menších skupinách, stanovili si ciele, vytvorili časový harmonogram, rozdelili úlohy a sledovali jeho dodržiavanie. |
Zdroj: PASTOROVÁ, M. et al.: Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha : Výskumný ústav pedagogický, 2011, s.70 – 75.
Mediálna výchova na stredných školách
Aj v prípade stredných škôl je súčasťou rámcového vzdelávacieho programu päť povinných prierezových tém – osobnostná a sociálna výchova; výchova k mysleniu v európskych a globálnych súvislostiach; multikultúrna výchova; environmentálna výchova a mediálna výchova. Mediálna gramotnosť je definovaná ako „…kompetencia súčasného človeka, ktorej podstatou je osvojenie si poznatkov a zručností, ktoré umožňujú využívať masové a sieťové médiá (periodická tlač, rozhlas, televízia, internetové médiá a internetové sociálne siete) na vlastný úžitok, obohatenie života a zvýšenie šancí na profesijné uplatnenie. Mediálna gramotnosť súčasne umožňuje udržať si kritický odstup od potenciálnych rizikových vplyvov médií.“[3] V prípade prierezových tém sú sformulované tzv. odporúčané očakávané výstupy, ktoré však nie sú pre školy záväzné, ale majú iba odporúčací charakter. Slúžia predovšetkým ako metodická pomôcka, ktorá má zjednodušiť vyučovanie príslušnej témy a má poskytnúť učiteľovi základné informácie o tom, čo by si mali žiaci osvojiť, aké postoje a hodnoty by sa u nich mali rozvíjať, aké didaktické postupy by sa mali pri vyučovaní uplatniť.[4]
Tabuľka č. 4 Tematické okruhy a odporúčané výstupy prierezovej témy mediálna výchova na gymnáziách
Tematický okruh | Odporúčaný výstup |
Médiá a mediálna produkcia | Študent by mal mať základnú orientáciu v problematike fungovania médií, mediálnych profesií a faktorov súvisiacich s ekonomickými, politickými, právnymi a etickými aspektmi sveta médií. |
Mediálne produkty a ich významy | Študent by mal mať spôsobilosti kriticky myslieť a analyzovať mediálne obsahy, reflektovať vlastné skúsenosti s médiami pri ich analýze, ako aj pri tvorbe vlastných mediálnych produktov. |
Používatelia médií | Študent by mal aplikovať aktívny a uvážený prístup k používaniu jednotlivých médií a zároveň reflektovať seba samého a iných členov publika ako používateľov médií. |
Účinky a vplyv médií | Študent by mal byť oboznámený s potenciálnymi vplyvmi médií na jednotlivca i spoločnosť a mal by sa usilovať rozpoznať prípady zámernej alebo nezámernej manipulatívnej komunikácie. |
Úloha médií v moderných dejinách | Študent by mal porozumieť postaveniu médií v historických súvislostiach a ich úlohe v rámci vývoja spoločnosti. |
Zdroj:Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v gymnáziích. Metodická podpora. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011, s. 47 – 54 [cit. 2014-08-09]. [online] Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_-vystupy_-gymnazia.pdf
Mediálna výchova na vysokých školách
Mediálna výchova je na základných a stredných školách v Českej republike relatívne dobre etablovanou prierezovou témou. Tento stav je dôsledkom širokého spektra metodických materiálov, pomôcok a literatúry, ktorú majú učitelia k dispozícii. Závažným problémom (podobne ako v mnohých iných európskych krajinách) je však úplná absencia študijných programov mediálnej výchovy na vysokých školách pedagogického zamerania. Podľa R. Woláka neexistuje ani na jednej z fakúlt v ČR možnosť študovať mediálnu výchovu ako samostatný vyučovací predmet alebo v aprobácii s iným predmetom.[5]
České vysoké školy však majú v ponuke relatívne široké spektrum samostatných voliteľných predmetov (kurzov) súvisiacich s rozvojom mediálnej gramotnosti a mediálnou výchovou. Na Masarykovej univerzite v Brne majú študenti na výber sedem kurzov súvisiacich s mediálnou výchovou. Z nich päť je k dispozícii budúcim učiteľom na Pedagogickej fakulte, po jednom kurze ponúkajú Fakulta sociálnych štúdií a Filozofická fakulta. Sedem kurzov týkajúcich sa mediálnej výchovy majú na Pedagogickej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe. Dopĺňa ich aj niekoľko predmetov určených pre študentov Fakulty sociálnych vied (tieto kurzy si však v prípade záujmu môžu zapísať aj študenti z iných fakúlt univerzity). Kurz mediálnej výchovy má v ponuke aj súkromná Univerzita Jána Amosa Komenského v Prahe. V ponuke Západočeskej univerzity v Plzni je predmet mediálna výchova pre vizuálnu gramotnosť a kurz Mediálna gramotnosť. Mediálnej výchove sa venujú aj na Pedagogickej fakulte Ostravskej univerzity, kde môžu tento predmet absolvovať budúci učitelia občianskej náuky, informatiky a ďalších aprobácií. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci ponúka študentom možnosť absolvovať kurzy zamerané na integráciu mediálnej výchovy ako prierezovej témy v rámci českého jazyka a literatúry, hudobnej výchovy a ďalších predmetov.
Stručný prehľad publikácií o mediálnej výchove vydaných v Českej republike
Jednoznačne najsilnejšou stránkou mediálnej výchovy v Českej republike je mimoriadne široké spektrum publikácií, metodických materiálov, učebníc, projektov a webových stránok, ktoré sa tejto problematike venujú. V nasledujúcej tabuľke prinášame prehľad a stručnú charakteristiku publikácií týkajúcich sa jednotlivých aspektov mediálnej výchovy a rozvoja mediálnej gramotnosti vydaných v uplynulom desaťročí. Prehľad pokrýva najdôležitejšie publikácie priamo využiteľné v praxi formálneho alebo neformálneho vzdelávania – či už pri získavaní teoretických základov v problematike, ale najmä pri samotnej príprave na vyučovanie a jeho metodicky správne vedenie. Samozrejme, zoznam by mohol byť širší, avšak kvôli obmedzenému priestoru sme vybrali iba publikačné výstupy venujúce sa niektorému z aspektov mediálnej výchovy a nevenovali sme sa knihám z oblasti mediálnych štúdií, žurnalistiky, masmediálnej komunikácie, psychológie médií a ďalších príbuzných odborov.
NAVRÁTILOVÁ, S. – JEŘÁBKOVÁ, O.: Základy žurnalistiky pro redaktory studentských časopisů. Horní Slavkov : Otevřená společnost, o. p. s., Sdružení dětí a mládeže Horní Slavkov, 2004. 65 s. |
Prakticky zameraná publikácia, ktorá je veľmi užitočnou pomôckou určenou pre žiakov a študentov, ktorí majú záujem o vydávanie školského periodika. Zároveň je určená pedagógom, ktorým poskytuje komplexný prehľad o vydávaní printových médií v podmienkach vzdelávacích zariadení. Prehľadne štruktúrovaný text však nezostáva iba pri zásadách novinárskej práce a žurnalistických žánroch, ale podrobne sa venuje aj manažmentu školského časopisu, jeho grafickej úprave, fotografii, redakčnej kultúre a etike novinárskej práce. Vydanie publikácie finančne podporila nadácia Open Society Fund, ktorá v rokoch 1998 – 2001 spoluorganizovala Letnú školu žurnalistiky pre študentov stredných škôl a podporovala aj samotné vydávanie školských časopisov. |
BÍNA, D.: Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2005. 103 s. |
Publikácia oboznamuje čitateľa so základnými informáciami o problematike mediálnej výchovy a mediálnej gramotnosti. Určená je predovšetkým pre študentov pedagogických odborov na vysokých školách, ale inšpiráciu v nej môžu nájsť i študenti masmediálnej komunikácie, žurnalistiky a iných odborov. |
MIČIENKA, M. et al.: Rozumět médiím – základy mediální výchovy pro učitele. Praha : Partners Czech, 2006. 218 s. |
Zámerom publikácie je umožniť pedagógom získať základné vedomosti o tom, ako funguje svet médií a zároveň rozvinúť ich metodické spôsobilosti na vyučovanie jednotlivých tém mediálnej výchovy. Publikácia vznikla v rámci projektu podporeného Európskym sociálnym fondom. Súčasťou výstupov projektu bolo aj vytvorenie multimediálneho CD-ROM-u s ukážkami reklám a ďalších mediálnych produktov, dvojdňové vzdelávacie semináre pre učiteľov a séria diskusií s mediálnymi odborníkmi, ktoré prebiehali priamo v školách. Učebný text je využiteľný pri výučbe prierezovej témy mediálna výchova na základných i stredných školách, napr. v rámci predmetov český jazyk, ale aj pri vyučovaní samostatného predmetu vo forme voliteľného seminára. Publikáciu vydala a projekt zastrešovala nezisková organizácia Partners Czech v spolupráci s odborníkmi z Fakulty sociálnych vied Univerzity Karlovej v Prahe. |
MIČIENKA, M. – JIRÁK, J. et al.: Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. 293 s. |
Publikácia priamo nadväzuje na knihu Rozumět médiím – základy mediální výchovy pro učitele, ktorá bola pre záujemcov k dispozícii iba počas projektu a jej dotlač sa neuskutočnila. Základy mediální výchovy obsahujú podstatnú časť pôvodnej publikácie a sú aktualizované a doplnené o niektoré nové informácie. Kniha vysvetľuje jednotlivé princípy a zásady mediálnej výchovy, zároveň obsahuje podrobne rozpracované lekcie, ktoré môžu učitelia využiť pri príprave na vyučovanie. |
JIRÁK, J., – WOLÁK, R., (ed.): Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání.Praha : Radioservis, 2007. 152 s. |
Zborník príspevkov, ktoré sa priamo alebo nepriamo venujú mediálnej gramotnosti, je výstupom dvoch konferencií, na realizácii ktorých sa obsahovo i organizačne podieľali Centrum mediálnych štúdií CEMES a Inštitút komunikačných štúdií a žurnalistiky UKFSV v Prahe. Publikácia je rozdelená na tri sekcie. V prvej s názvom O postavení a obsahu mediálnej gramotnosti a mediálnej výchovy sú sústredené texty, ktoré sa pokúšajú vymedziť mediálnu gramotnosť ako samostatnú kompetenciu a mediálnu výchovu ako oblasť, resp. tému vzdelávania. V sekcii Mediálna výchova ako súčasť všeobecného vzdelávania sa čitateľovi ponúkajú príspevky, ktoré sa venujú rôznym čiastkovým oblastiam a témam mediálnej výchovy. Záverečná časť Novinárstvo, médiá a mediálna gramotnosť sa venuje trendom vo vzdelávaní novinárov. |
NIKLESOVÁ, E.: Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007. 140 s. |
Vysokoškolské skriptá sú určené predovšetkým pre študentov pedagogických fakúlt, ktorým poskytujú základné informácie o problematike mediálnej komunikácie, hlavných princípoch fungovania médií, ich funkciách v spoločnosti a v živote jednotlivca. Podrobne sa tiež venuje jednotlivým koncepciám mediálnej výchovy, pričom osobitnú pozornosť venuje mediálnej pedagogike v Nemecku. |
STRACHOTA, K. – VALŮCH, J.: Být v obraze – mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha : Člověk v tísni, 2007. 195 s. |
Obsiahla metodická príručka mediálnej výchovy je určená najmä pre učiteľov základných a stredných škôl. Okrem samotných informácií a návodov o tom, ako predmet vyučovať s využitím audiovizuálnych prostriedkov, je k nej k dispozícii aj viac ako desať hodín audiovizuálnych materiálov na ôsmich DVD. V pätnástich lekciách sú atraktívnou formou spracované základné témy mediálneho vzdelávania (spravodajstvo, reklama, propaganda a ďalšie). |
VERNER, P.: Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly : Albra, 2007. 108 s. |
Kniha prináša základnú orientáciu v problematike médií a mediálnej komunikácie v českom aj medzinárodnom kontexte. Autor sa venuje novinárskym žánrom, vývoju médií, mediálnej legislatíve, etickým otázkam v žurnalistickej práci, problematike rozhlasu a televízie a ďalším otázkam. Publikácia obsahuje tiež niekoľko odporúčaní a námetov, ako implementovať prvky mediálnej výchovy do učebných osnov. |
BROKLOVÁ, Z.: Média tvořivě pro II. stupeň ZŠ a střední školy: Metodická příručka mediální výchovy. Kladno : AISIS, 2008. 321 s. |
Metodická príručka mediálnej výchovy v rámci projektu Média Tvořivě. Ide o praktickú príručku, ktorej cieľom je podporiť pedagógov pri začleňovaní mediálnej výchovy ako prierezovej témy do vyučovacieho procesu v rámci jednotlivých vyučovacích predmetov. Publikácia obsahuje aj rady a odporúčania týkajúce sa rôznych prakticky orientovaných projektov realizovaných v rámci rôznych triednych alebo školských projektov, kurzov, seminárov a pod. Príručka má nasledovné kapitoly: Všeobecný úvod k mediálnej výchove, Učíme sa o médiách, Mediálna výchova ako súčasť odboru / predmetu a Školský časopis. Jej súčasťou je aj CD. |
BARTOŠEK, J. – DAŇKOVÁ, H.: Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek : Ing. Václav Daňek, 2008. 207 s. |
Publikácia je komplexným prehľadom jednotlivých aspektov žurnalistiky a žurnalistickej práce. Obsahuje historický exkurz do vývoja novinárskej profesie a vydávania periodickej tlače, vysvetľuje najdôležitejšie pojmy a súvislosti, podrobne analyzuje aj svet elektronických médií, spravodajstva, publicistiky, vzťahu médií a publika, ako aj reklamnej komunikácie. Kniha nemá charakter metodickej príručky, ale je určená pre učiteľov jednotlivých stupňov škôl, ktorým poskytuje základný prehľad o médiách a žurnalistickej profesii. |
POSPÍŠIL, J. – ZÁVODNÁ, L.: Mediální výchova. Prostějov : Computer Media, 2009. 88 s.POSPÍŠIL, J. – ZÁVODNÁ, L.: Mediální výchova – cvičebnice (zadání). Prostějov :Computer Media,2010. 88 s.
POSPÍŠIL, J. – ZÁVODNÁ, L.: Mediální výchova – cvičebnice (řešení). Prostějov : Computer Media, 2010. 88 s. POSPÍŠIL, J. – ZÁVODNÁ, L.: Mediální výchova – metodika. Prostějov:Computer Media, 2010. 112 s. |
Veľmi praktická a aj v podmienkach slovenských škôl často používaná séria publikácií je určená predovšetkým pre učiteľov a žiakov vyšších ročníkov základných a tiež stredných škôl. Prvá z publikácií je klasickou učebnicou, ktorá sa venuje témam ako komunikácia, žurnalistika a žánre, druhy mediálnych obsahov, bulvár, zábava v médiách, reklama, regulácia, nové médiá a fungovanie mediálnych organizácií. Učebné texty dopĺňajú dve cvičebnice – prvá obsahuje množstvo cvičení, úloh a zadaní, ktoré vychádzajú a nadväzujú na text samotnej učebnice. Obsahom ďalšej publikácie sú vzorové riešenia stanovených úloh a zadaní. Učiteľom pri príprave na vyučovanie, ako aj pri vedení samotných vyučovacích hodín veľmi pomôže posledná časť série, ktorá obsahuje podrobné metodické návody a odporúčania. Z hľadiska kvality a komplexnosti spracovania ide o jeden z najlepších materiálov využiteľných priamo v pedagogickej praxi. |
NIKLESOVÁ, E. – BÍNA, D.: Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. 86 s. |
Publikácia je užitočným študijným textom pre všetkých záujemcov o problematiku mediálnej gramotnosti a mediálnej výchovy. Nemá podobu metodickej príručky ani učebnice, ale je skôr stručným, ale prehľadným exkurzom do rôznych aspektov mediálnej komunikácie a zaoberá sa rôznymi témami z oblasti mediálnych štúdií. |
KROUŽELOVÁ, D.: Příručka mediální výchovy – Mediální výchova na gymnáziích. Pardubice : Koalice nevládek Pardubicka, 2010. 141 s. |
Kvalitne spracovaná metodická príručka určená primárne pre pedagógov na gymnáziách. Necelých 150 strán textu je rozčlenených do ôsmich modulov, ktoré sa ďalej členia na jednotlivé kapitoly. Témy modulov sú nasledovné: Mediálne výchova a mediálna gramotnosť, Úloha médií v informačnej spoločnosti, Public Relations a reklama, Masová komunikácia a žurnalistika, Mediálne produkcie, Vizuálne komunikácie, Mediálne legislatíva a regulácia v ČR a Médiá v politike. |
SLOBODA, Z. – KEILHAUER, J. et al.: Mediální tvorba v kontextu vzdělávání. Praha : Barrister & Principal, 2011. 113 s. |
Ide o preklad pôvodne nemeckej publikácie, ktorá bola upravená pre podmienky českého prostredia a českých škôl. Autori sa koncentrujú na otázky mediálnej tvorby a praktických možností použitia médií a reflexie dôležitých spoločenských tém v procese vzdelávania. V publikácii sú prezentované skúsenosti z nemecko-českého projektu realizovaného na štyroch stredných školách, na ktorých študenti filmovo spracúvali sociálne a eticky závažné témy z oblasti ľudskej genetiky. Cieľom publikácie je rozvinúť diskurzívne, spoločensko-kritické a spoločensko-participatívne kompetencie u stredoškolských študentov. |
STRCULOVÁ, V.: Mediální výchova: praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha : Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. 88 s. |
Publikácia určená pre pedagógov v najnižších ročníkoch základnej školy, ktorým pomáha s praktickým zvládnutím mediálnej výchovy ako prierezovej témy definovanej v rámcovom vzdelávacom programe. Kniha obsahuje hotové prípravy na vyučovacie hodiny a pokrýva nasledovné tematické celky: Rozprávky vlčej babičky, Médiá a krása, Médiá a reklamy, Tvorba rozhlasového vysielania, Ako nás ovplyvňuje reklama, Školské redakcie pre menšie deti. Náročnosť spracovania jednotlivých tém je prispôsobená vekovej úrovni cieľovej skupiny, ktorou sú žiaci na 1. stupni základnej školy. |
KAŠOVÁ, J.: Svět médií: tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha : Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. 92 s. |
Ďalšia zo série metodických príručiek z vydavateľstva Dr. Josef Raabe je určená pre učiteľov 2. stupňa základných škôl, ktorých oboznamuje s praktickými možnosťami, ako žiakov uviesť do sveta médií. Súčasťou publikácie nie sú len učebné texty, ale aj množstvo zadaní, úloh, kvízov a pracovných listov. Prehľadne spracovaná metodická príručka obsahuje nasledovné kapitoly: Telka alebo noviny, Školské redakcie pre starších žiakov, Teleshopping, Letom svetom s leteckým magazínom, Ideálne dievča, ideálny chlapec. |
KAŠOVÁ, J.: Média – kdo koho ovládá? Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha : Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. 102 s. |
Ďalšia časť metodického materiálu vhodného na vyučovanie žiakov vyšších ročníkov základnej školy. Kniha obsahuje nasledovné kapitoly: Som azda masa?, Zločinec alebo hrdina, Čítanie medzi riadkami, Manipulácia s ľudským myslením I. a II. Tvorivé námety sú obohatené o rôzne druhy pracovných listov a odporúčaní pre pedagógov, ktorí majú záujem kvalitne integrovať tému mediálnej výchovy do vyučovacieho procesu. |
BĚLOHLAVÁ, E.: Mediální výchova – učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň : Nakladatelství Fraus,2013. 96 s. |
Učebný text pokrýva rôzne témy, ktoré tvoria obsah rôznych predmetov preberaných v jednotlivých ročníkoch. Prvky mediálnej výchovy ako prierezovej témy umožňuje integrovať napríklad do českého jazyka a literatúry, cudzích jazykov, informatiky, dejepisu, výchovy k občianstvu, výtvarnej a hudobnej výchovy, ako aj ďalších predmetov. Publikácia je rozdelená do siedmich kapitol: Čo sú to médiá a ako fungujú, Bezpečný internet, Mediálne technológie, Mediálne obsahy, Médiá a reklama, Médiá a zábava, Práca v médiách. V publikácii okrem textov nechýbajú rôzne praktické úlohy a zadania. |
DUDEK, D. – JANEČKOVÁ, P. – KOSINA, M.: Mediální výchova –Tvořivé náměty pro výuku průřezových témat na 2. stupni ZŠ. Praha : Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2013. 94 s. |
Ďalšia metodická pomôcka je určená pre učiteľov 2. stupňa základných škôl, ktorým prináša rôzne druhy námetov na vyučovacie hodiny a zapojenie žiakov do konkrétnych aktivít v rámci aplikovania prierezovej témy mediálna výchova. Pre pedagógov užitočná príručka obsahuje štyri kapitoly: Manipulácia alebo Účel svätí prostriedky, Nová informačná lavína, Cesta za knihou I. a II. |
LABISCHOVÁ, D.: Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita, 2013. 117 s. |
Ide o vysokoškolské skriptá, ktoré sú určené pre študentov pedagogických fakúlt, ako aj ďalších odborov, ktoré sa zaoberajú mediálnou výchovou. Obsahuje rôzne informačné zdroje o problematike mediálnej komunikácie, mediálnych štúdií a mediálneho vzdelávania. Z obsahového hľadiska sa sústreďuje najmä na integráciu rozvoja mediálnej gramotnosti do vyučovania predmetu občianska výchova. |
KAPOUN, P.: Média ve vzdělávání. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2013. 100 s. |
Autor prináša základný prehľad o možnostiach využitia médií a mediálnych technológií vo vzdelávaní. Zároveň poskytuje čitateľovi vysvetlenie základných princípov fungovania médií, ich financovania a účinkov na publikum. Kniha je primárne určená pre študentov Katedry informačných a komunikačných technológií Ostravskej univerzity, ale je vhodnou pomôckou aj pre študentov iných vysokých škôl, ako aj pre učiteľov z praxe. |
Prehľad webových stránok z oblasti mediálnej výchovy
V Českej republike existuje pomerne veľa webových stránok, ktoré sa venujú mediálnej výchove alebo niektorým z jej aspektov. Veľká časť z nich vznikla v rámci projektov zahŕňajúcich prípravu materiálov (publikácie, DVD a pod.) o tejto problematike. Problémom však je, že mnohé z týchto stránok po skončení projektu už nie sú v prevádzke (tie sme do zoznamu nezaradili), prípadne nie sú už niekoľko mesiacov alebo rokov aktualizované.
Webová stránka Škola médií v etických súvislostiach vznikla pod záštitou Vyššej odbornej školy publicistickej v Prahe, Arcibiskupstva pražského, Českej biskupskej konferencie a nadácie Renovabis. Stránka síce nie je pravidelne aktualizovaná, avšak obsahuje viacero zaujímavých informácií a materiálov o problematike mediálnej výchovy. Súčasťou sú kompletne spracované vyučovacie hodiny pre učiteľov, ktoré pri každej téme obsahujú pedagogické ciele, vysvetlenie najdôležitejších pojmov a súvislostí, metodické poznámky a odkazy na ďalšie zdroje. Súčasťou webu sú aj prezentácie, ktoré môžu byť použité priamo na hodinách, prípadne sa dajú upraviť a doplniť podľa aktuálnych potrieb konkrétneho pedagóga a zamerania príslušnej vyučovacej hodiny. Stránka obsahuje aj články, rady a odporúčania pre redaktorov študentských časopisov. Vyššia odborná škola publicistiky zároveň ponúka českým stredným školám a ich študentom krátkodobé kurzy a semináre mediálnej výchovy.
Webová stránka je súbor metodických a informačných nástrojov, ktoré podporujú výučbu mediálnej výchovy. Primárne je určená pedagógom a študentom gymnázií. Mediaset je výstupom projektu Mediálna výchova na gymnáziách, ktorý bol podporený z Európskeho sociálneho fondu a zo štátneho rozpočtu Českej republiky. Projekt realizuje občianske združenie Koalice nevládek Pardubicka v spolupráci s mediálnymi odborníkmi a partnerskými gymnáziami. Realizácia projektových aktivít trvala od októbra 2009 do októbra 2011. Výstupom projektu je okrem iného príručka tvorená ôsmimi výukovými modulmi a na ňu nadväzujúce pracovné listy. Obidva tieto materiály je doposiaľ možné voľne stiahnuť na tejto webovej stránke.
Webovú stránku prevádzkuje Centrum mediálneho vzdelávania, ktoré vzniklo v roku 2010 a je súčasťou spoločnosti Pro Futuro Consulting. Organizácia spolupracuje so školami, neziskovými organizáciami, štátnym aj firemným sektorom. V prostredí škôl pomáha do vzdelávacieho procesu zavádzať povinnú prierezovú tému mediálna výchova. Centrum ponúka rôzne typy vzdelávacích aktivít pre pedagógov aj študentov, pripravilo tiež viaceré metodické podklady a pracovné listy. Okrem mediálnej výchovy sa venujú aj kurzom v oblasti mediálnej komunikácie, marketingu, PR a využívania moderných informačno-komunikačných technológií.
http://clanky.rvp.cz/keyword/Medialni vychova/
Kvalitným a najmä pravidelne aktualizovaným zdrojom informácií o rôznych aspektoch mediálnej výchovy je stránka rvp.cz, ktorej prevádzkovateľom je Národný ústav pre vzdelávanie. Stránka sa zameriava na problematiku rámcových vzdelávacích programov v rámci jednotlivých stupňov škôl. Podrobne sa venuje aj prierezovým témam vrátane mediálnej výchovy. Portál obsahuje stovky príspevkov priamo od učiteľov, ako aj expertov z rôznych oblastí. Umožňuje tiež vzájomnú diskusiu, zdieľanie skúseností a materiálov. Súčasťou portálu je aj e-learningová sekcia, videogaléria, rôzne evaluačné nástroje, zaujímavosti a výskumy zo zahraničného i českého školstva a pod.
Webový projekt Deti a médiá vznikol pod záštitou Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktorá na tvorbe jeho obsahu spolupracuje s viacerými inštitúciami a mimovládnymi organizáciami, ktoré sa venujú práci s deťmi a mládežou, ochrane detí pred rôznymi rizikovými faktormi, ako aj ohrozeným a znevýhodneným skupinám detí a mládeže. Stránka prehľadným a zrozumiteľným spôsobom vysvetľuje legislatívne, pedagogické, psychologické a ďalšie možnosti ochrany detí pred možnými rizikami a negatívnymi vplyvmi médií televízneho vysielania, internetu alebo iných foriem mediálnej komunikácie. Súčasťou je aj poradňa pre rodičov, informácie o činnosti regulačných a samoregulačných orgánov v oblasti rozhlasu, televízie, reklamy a pod. Zaujímavé sú tiež podrobné informácie o prípadoch, kedy u jednotlivých vysielateľov došlo k porušeniu zákona, pričom tieto prípadové štúdie obsahujú aj podrobné zdôvodnenie.
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/kategorie/medialni-vychova
Webový portál Čitateľská gramotnosť a projektové vyučovanie je určený všetkým učiteľom základných škôl a prináša im obrovské množstvo tipov, rád a cenných informácií z oblasti vzdelávacích aktivít. Cieľom je sústrediť na jednom mieste všetky podstatné informácie, ktoré sa týkajú rozvoja čitateľskej gramotnosti, projektového vyučovania a ďalších súvisiacich tém. Pedagóg na webe nájde námety na prípravu vyučovacích hodín, hotové prípravy na vyučovanie, dôležité zdroje informácií z oblasti školstva a pedagogiky. Tematicky sa venuje najmä štyrom oblastiam – čitateľskej gramotnosti, tvorivému písaniu, projektovému vyučovaniu a mediálnej výchove. Webová stránka vznikla v rámci projektu financovaného z Európskeho sociálneho fondu a štátneho rozpočtu Českej republiky. Súčasťou projektu bolo aj vytvorenie štyroch interaktívnych CD nosičov, ktoré obsahujú komplexné metodiky a rôzne doplnkové materiály pre učiteľov základných škôl.
Stránku prevádzkuje Klub Domino – Detská tisková agentura, ktorá sa venuje mediálnej výchove vo forme podpory novinárskej tvorby detí a mladých ľudí. Agentúra spolupracuje s mladými žurnalistami z celej ČR, pričom všetci spolupracovníci sú zároveň členmi a tvorcami mediálneho obsahu tohto internetového rádia, ale aj ďalších podstránok, ktoré sa venujú písanej internetovej žurnalistike (http://wp.wpublisher.cz/malenoviny/). Tvorcovia stránky úzko spolupracujú s jednotlivými školskými časopismi, ktorým poskytujú aj poradenstvo, vzdelávacie aktivity, možnosť zúčastniť sa rôznych súťaží. Stránka obsahuje aj kompletnú databázu školských časopisov dostupných na internete. Najlepšie nahrávky detských redaktorov zverejňuje aj verejnoprávny rozhlas.
Webovú stránku, ktorá vznikla v rámci projektu podporeného z eurofondov, prevádzkuje organizácia Centrum mediálního vzdelávaní. Portál poskytuje pedagogickým pracovníkom, lektorom, zástupcom neziskového sektora a širšej verejnosti teoretickú i metodickú podporu v oblasti mediálnej výchovy, mentoringu, informačno-komunikačných technológií a multimédií. Poslaním webovej stránky je podporiť verejnú diskusiu o týchto témach a umožniť pedagogickým pracovníkom zdieľať skúsenosti, nápady a didaktické materiály využiteľné pri ich celoživotnom vzdelávaní a príprave na vyučovanie. Súčasťou projektu boli aj rôzne kurzy a semináre.
Webová stránka vznikla v rámci spoločného projektu Metropolitnej univerzity v Prahe a Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach, ktorý bol podporený z Európskeho sociálneho fondu. Cieľom projektu bolo zvyšovanie mediálnej gramotnosti v ČR, zvýšenie povedomia o problematike médií a rozvoj kritického myslenia pri užívaní médií. V štyroch českých regiónoch sa zároveň uskutočnili aj vzdelávacie aktivity. Zo stránky si možno bezplatne stiahnuť študijné texty a tiež absolvovať e-learningový kurz zameraný na rozvoj mediálnej gramotnosti. Úspešný absolvent kurzu bezplatne získa certifikát. Problémom webovej stránky je, že po skončení projektu už nie je pravidelne aktualizovaná.
http://www.medialnipedagogika.cz/
Stránku, ktorá tiež nie je už dlhšiu dobu aktualizovaná, prevádzkuje nezisková organizácia Asociace pro mediální pedagogiku. Obsahovo sa zameriava na podporu rozvoja mediálnej výchovy a mediálnej pedagogiky vrátane uplatňovania vedeckých poznatkov v praxi a vzdelávaní.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214728740-byt-v-obraze/
V osobitnej sekcii webových stránok Českej televízie si možno pozrieť online archív populárno-náučnej relácie Být v obraze. Relácia, ktorá má celkovo 13 dielov sa venuje rozvoju mediálnej gramotnosti mladých ľudí, ale aj verejnosti vo všeobecnosti. Jednotlivé diely sa venujú novinám, rozhlasu, televíznym správam, časopisom, filmu, internetu, televíznej zábave, reklame, hudobnému priemyslu, vzťahu médií a politiky, médií a celebrít, mediálnej logike a regulácii médií. Na tvorbe relácie spolupracovali odborníci z Univerzity Karlovej v Prahe.
[1]Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. s. 101.
[2]Ibid, s. 102 – 103.
[3]Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v gymnáziích. Metodická podpora. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011. s. 4 [cit. 2014-08-09]. [online] Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_-vystupy_-gymnazia.pdf
[4]Ibid, s. 5 – 6.
[5] WOLÁK, R.: Učebnice a portály mediální výchovy v ČR. In: Komunikace, média, společnost/Studia Nuntios Communicandi, 2011, roč. 1, č. 1. Dostupné na: http://medialnigramotnost.fsv.cuni.cz/zobraz/clanek/ucebnice-a-portaly-medialni-vychovy-v-cr
[1]Standard základního vzdělávání. Praha : Fortuna, 1999. 55 s.
[2]Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. s. 12.
[3]Ibid. s. 90.
[4]PASTOROVÁ, M. et al.: Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha : Výskumný ústav pedagogický, 2011. s. 69.