Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/9/f/9fd5c483-d723-4e1a-a2d0-4ed8a7af7d31/medialnavychova.sk/web/wp-content/themes/Zephyr/framework/templates/blog/single-post.php on line 56
Ľudová strana Naše Slovensko (ĽS NS) získava čoraz väčšiu podporu medzi mladými. Na toto, ale aj na mnohé iné zistenia poukázal autor výskumu Mladí ľudia v kyberpriestore – šance a riziká pre demokraciu a analytik Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Marián Velšic.
V prieskume boli oslovení respondenti vo veku 18 až 39 rokov a tretina ľudí v tomto vekovom rozmedzí súhlasí s programom, aktivitami i konkrétnymi krokmi ĽS NS. "Ak dáme 34% sympatizantov do súvislosti s potenciálnymi volebnými preferenciami, ktoré sa v prípade Kotlebovej strany v tomto prieskume pohybujú okolo 23,5%, vidíme, že priestor na zvýšenie podpory takéhoto politického subjektu u mladých existuje," povedal Velšic.
Ako ďalej uviedol Velšic, "Dve tretiny mladých respondentov sa stotožňujú s populistickými myšlienkami znížiť počet poslancov v NR SR zo 150 na 100 (70%) či znížiť sociálne dávky Rómom (66%)." Sympatie ľudí však majú aj návrhy ako poriadkové hliadky vo vlakoch (37%), vystúpenie SR z EÚ a vytvorenie domobrany (30%) alebo vystúpenie SR z NATO (26%).
V porovnaní s marcovým obdobím parlamentných volieb vzrástli preferencie nielen ĽS NS, ale aj SaS, ktorá sa z pôvodných 18,1% vyšplhala na 23,4%. U ĽS NS to bolo veľmi podobné a teda z 18,1% referencia vzrástla na 23,5%. Ale ako skonštatoval Velšic: „Obe strany zosilneli na úkor iných, zväčša parlamentných strán.“
Politické preferencie sa však zvýšli aj SNS (zo 6,3% na 10,4%). V prípade dvoch strán nastal samozrejme aj pokles. OĽaNO-NOVA síce klesli z 13,4% na 11,7% a Smer-SD z 13,6% na 11,5% percenta no aj tak sú stále vyššie ako už spomínaná SNS.
V prieskume IVO sa zisťovalo aj to, aké je správanie mladých ľudí na internete alebo aké témy najviac vyhľadávajú. Ako sa preukázalo, 51% z nich sleduje politicko-spoločenské dianie pravidelne, 45% ho sleduje aspoň jednu hodinu denne a viac ako dve hodiny sa tomu venuje 19%. Najvyšší záujem zožali zahranično-politické udalosti (až 73%) a enviromentálna tématika (70%). Opýtaní majú veľký záujem aj o nemenej známe témy ako napr. otázka migrácie (64%), ľudskoprávna tématika (62%) alebo korupcia a klientelizmus v spoločnosti (59%).
Veľmi znepokojujúcim výsledkom štúdie IVO bolo však najmä to, že až 84% mladých ľudí má skúsenosti s nenávistným správaním na internete. Takéto správanie je najčastejšie realizované pomocou nenávistných statusov, poznámok, komentárov, videí, fotiek alebo animácii. Na výberovej vzorke 1 083 respondentov vo veku 18-39 rokov, sa 69% mladej generácie stretáva s nenávistným správaním najčastejšie na sociálnych sieťach a v diskusiách pod článkami či príspevkami bežných internetových médií (45%).
„Najmenšiu angažovanosť je vidno u foriem, kde ide takpovediac ’do tuhého’, teda tam, kde má človek odhaliť svoju identitu, postoje a zámery. Zorganizovanie verejného zhromaždenia alebo protestu; vytvorenie či spolupráca na vytvorení web stránky; príspevok vo vlastnom blogu; založenie vlastnej iniciatívy (protestu, petície, sťažnosti); zorganizovanie podpisovej akcie – to všetko využíva prostredníctvom internetu len 6% – 9% mladých ľudí“ , dodáva Velšic.
Zdroj: TASR, teraz.sk, Foto: TASR/ Bohdan Kopčák