stopCentrum mediálnej gramotnosti pri Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Facebook
  • O nás
    • Mediálna výchova
    • Charakteristika centra
    • Realizačný tím
    • Kontakt
    • Acknowledgement of the goals and activities of the IMEC
  • Vzdelávanie
    • Kvalifikačné štúdium MV
    • Formálne vzdelávanie na Slovensku
    • Projekty neformálneho vzdelávania
    • Zahraničné projekty v oblasti MV
    • Learning-by-doing
  • Výskum
    • Digitálni influenceri – edukačné roviny rozvoja kritického myslenia a angažovanosti generácie Z
    • Testovacie centrum mediálnej gramotnosti
    • Mediálna gramotnosť dospelej populácie v SR
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských základných školách
    • Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách
    • Výskum “Dospievajúci vo virtuálnom priestore”
    • On-line Generácia: Informácie, komunikácia a digitálna participácia mládeže v informačnej spoločnosti
    • Výskum „Mládež a médiá“
    • Prieskum “Bezpečnosť detí na internete”
  • Video
    • Relácia: Být v obraze
    • Dokumentárne filmy
    • Vzdelávacie programy
    • Prednášky o médiách
    • Prednáška: Inovácie vo vzdelávaní
  • Monitoring
    • Linky na organizácie
    • Európske dokumenty
    • On-line archív médií
  • Študovňa
    • Knižnica IMEC
    • Študijné texty
    • Slovník pojmov
    • Edukačné pomôcky – študentské práce
    • Literatúra k mediálnej výchove
  • Databázy
    • Mediálna gramotnosť v Európe
    • Databáza materiálov o mediálnej výchove
    • Databáza príkladov dobrej praxe
  • TESTY
    • Určovanie dôveryhodnosti obsahu
    • Hodnotenie mediálnych obsahov
    • Rozlišovanie zámerov mediálnych obsahov
    • Posudzovanie dôveryhodnosti informácií
    • Overovanie dôveryhodnosti zdrojov
    • Testovanie dátovej gramotnosti

Umelá inteligencia pomáha, učí aj klame. Týždeň mediálnej gramotnosti hľadá rovnováhu medzi technológiou a ľudskosťou

26. októbra 2025Monika Hossova

Podľa prieskumu AI Kompas 2025 sa dnes každé desiate dieťa rozpráva s umelou inteligenciou o svojich pocitoch a vzťahoch. Viac než polovica slovenských žiakov čerpá informácie o AI zo sociálnych sietí a len pätina zo školy. Zároveň až osemdesiat percent mladých používa umelú inteligenciu vo voľnom čase a sedemdesiat percent aj pri učení. Organizácia IPčko, ktorá poskytuje psychologickú pomoc mladým, zaznamenala za uplynulé štyri mesiace až desaťnásobný nárast počtu kontaktov súvisiacich s AI – ich témou sú najčastejšie úzkosti, vzťahy a pocit straty blízkosti.

Umelá inteligencia mení spôsob, akým mladí myslia, učia sa a cítia. Reflektuje to aj tohtoročný Týždeň mediálnej gramotnosti UNESCO (20. až 27. októbra 2025), do ktorého sa Slovensko vďaka Rade pre mediálne služby zapája už po štvrtý raz. Téma aktuálneho ročníka – Sila myslenia v ére AI vyzýva zamyslieť sa nad tým, ako umelá inteligencia ovplyvňuje naše rozhodovanie, vzdelávanie aj duševnú pohodu.

„Umelá inteligencia môže hľadať, navrhovať aj ukazovať smer. Ale sme to stále my, kto vyberá, cíti význam a robí rozhodnutia. Preto je dôležité rozvíjať nielen technické zručnosti, ale aj schopnosť rozlišovať a premýšľať nad tým, ako a prečo AI používame,“ hovorí Viktória Norisová, koordinátorka pre mediálnu gramotnosť Rady pre mediálne služby.

Dianie spojené s touto medzinárodnou iniciatívou zastrešuje na Slovensku platforma Mediálna gramotnosť+, ktorej členovia sa rozvoju mediálnej gramotnosti venujú systematicky počas celého roka; Týždeň mediálnej gramotnosti je však jeden z vrcholov ich spoločného úsilia.

Zdroj: AI Canva
Zdroj: AI Canva

Počas nasledujúcich siedmich dní organizujú workshopy, diskusie, premietania, minikonferencie a vzdelávacie aktivity naprieč celým Slovenskom. Súčasne s podujatiami budú členovia platformy na sociálnych sieťach (Facebook, Instagram, Linkedin) publikovať aj sériu online príspevkov.

Platforma mediálna gramotnosť+ ponúka možnosť zapojiť sa do Týždňa mediálnej gramotnosti aj tým, ktorí sa nemôžu zúčastniť jej workshopov či konferencií. Pripravila pre nich špeciálny online balíček vzdelávacích materiálov: videokurzy, príručky, hry a metodiky od slovenských aj českých organizácií, ktoré sú vhodné pre učiteľov na vyučovanie, ale aj pre rodičov a opatrovníkov ako podpora pri rozhovoroch o svete digitálnych technológii.

Materiály umožňujú záujemcom zorganizovať vlastnú aktivitu v škole alebo v školskom klube či v knižnici, a tým sa v nasledujúce dni aktívne pridať k medzinárodnej iniciatíve. Pri príležitosti Týždňa mediálnej gramotnosti Rada pre mediálne služby vydala aj špeciálne číslo svojho newslettra, pravidelného prehľadu aktivít a inšpirácií z oblasti mediálnej gramotnosti.

Platforma Mediálna gramotnosť+ vytvorila v duchu témy aktuálneho ročníka aj stručný a prehľadný návod, ako si v každodennom živote udržať rozvahu, cit a múdrosť, inými slovami, ako posilniť myslenie v ére umelej inteligencie.

Navod_MIL_WEEK_2025Stiahnuť

Zdroj: Rada pre mediálne služby.

Related Articles

Študenti darovali svoj mediálny talent seniorom

7. januára 2015viktoria.kolcako

SLOVINSKO

1. februára 2016norbert.vrabec

Stav mediálnej výchovy na slovenských stredných školách

14. júla 2012viktoria.kolcako


Odborný časopis Media Literacy and Academic Education vám prináša nové trendy z oblasti mediálnej výchovy.

Partneri




© CENTRUM MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI. Made by FMK. Všetky práva vyhradené.